כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

תרחיש האימים של עזיבת יוון את גוש היורו: מלחמת אזרחים והיפר-אינפלציה

היוונים משכו 40 מיליארד יורו מהבנקים בשנה האחרונה, ובנקים ועורכי דין מתכוננים לאפשרות שיוון תפרוש מגוש היורו

  • י"ז כסלו התשע"ב
תרחיש האימים של עזיבת יוון את גוש היורו: מלחמת אזרחים והיפר-אינפלציה



זה יהיה הסיוט הגרוע ביותר של אירופה: לאחר שבועות של שמועות, ראש ממשלת יוון יכריז במוצאי שבת כי ארצו עוזבת את גוש היורו וחוזרת לדרכמה. במקום עסקים כרגיל ביום שני, תורים של יוונים זועמים ישתרכו מול דלתות הבנקים במדינה, במאמץ להוציא את פקדונותיהם המוקפאים. הדרכמה תקרוס ביותר מ-60% מול היורו, ומחירי המוצרים יזנקו בחנויות המעטות שייפתחו. קווי האשראי הבינלאומיים של המדינה יוקפאו לאחר שיוון, כחלק מהמהלך, תכריז חדלות פרעון על חובותיה. כאוס ישלוט בכיפה, והצבא ישתלט על הממשלה.

שרשרת ארועים אלו עשויה להישאר בגדר סיוט בלבד. אולם הסכנה שיוון או מדינה אחרת בגוש היורו שניזוקה קשות תעזוב את איחוד המטבע כבר איננה בלתי אפשרית. מנהיגי אירופה לא דנים בגלוי באפשרות הזו, אולם המחיר של הישארות בגוש היורו ליוון ואחרות עלול להיות קשה במיוחד, ומומחים פיננסיים ומשפטיים בודקים עתה בפרטים מה יקרה אם יוון תפרוש מהיורו.

במהלך השנה האחרונה משכו יוונים 40 מיליארד יורו (53 מיליארד דולר) בפקדונות מהבנקים שלהם - 17% מהתמ"ג של יוון. בספטמבר ואוקטובר נמשכו 14 מיליארד יורו, ובנובמבר הזרימה נמשכה בהיקף גדול, אם כי הקצב התמתן לאחר מינויו של ראש הממשלה החדש, לוקאס פפדמוס, תומך נלהב ביורו.

זה לא מנע מבנקי השקעות, אקדמאים ועורכי דין מלחקור לעומקו את תרחיש עזיבת היורו. הבנקים נומורה ו-UBS פירסמו מחקרים אודות הנושא. נומורה חוזה פיחות של 60% במטבע החדש. UBS הזהיר מהיפר-אינפלציה, הפיכה צבאית ואפילו מלחמת אזרחים.

אחד המחקרים המעמיקים ביותר היה של אריק דור, כלכלן בביה"ס לניהול יסז' בליל, צרפת. לדבריו, חזרה לדרכמה תחייב קודם כל הקפאת פקדונות בנקים כדי למנוע העברת כספים לחו"ל. יוון תיהפך למנודה מבחינה פיננסית. למבקרים זרים תיהפך יוון לגן עדן של מציאות, אולם לרוב היוונים נסיעה לחו"ל תיהפך ליקרה להחריד. "אני מקווה שזה לא יקרה", אמר דור."אבל חייבים להיות מוכנים".

צ'רלס פרוקטור, עו"ד בריטי שחקר את נבכי היציאה מהיורו, מאמין שיוון תצא מהגוש. "כמה מהכלכלות החברות בו יהיו חייבות לפרוש כדי לעשות ניקיון בית". יציאה לא מסודרת מהגוש תיאלץ את יוון לעזוב גם את האיחוד האירופי, לדבריו. הוא סבור כי יוון תיאלץ לפשוט רגל, כי משקיעים זרים לא יסכימו לקבל את הריבית והקרן על האג"ח בדרכמות חדשות. מי שייפגע הכי קשה מכך יהיה הבנק המרכזי של אירופה, שמחזיק ב-60 מיליארד יורו באג"ח יווניות.

היתרון העיקרי שבעזיבת גוש היוורו הוא השיפור העצום בסיכוייה של יוון לחזור לצמיחה. כלכלנים יוונים מסוימים טוענים כי זו הדרך היחידה להתמודד עם מאזן הסחר הגירעונות של יוון. פיחות של 50% במטבע יסגור את גירעון הסחר של יוון ללא אינפלציה גבוהה מדי, טוען תיאודור מריוליס, כלכלן מאוניברסיטת פנתיאון באתונה.

אולם בטווח הארוך, לא בטוח שזהו פתרון למדינה שלא הצליחה לשפר את תחרותיותה בעבר. הקושי העיקרי עשוי להיות לשכנע את היוונים בדרכמה החדשה. עם לחץ מכירה על המטבע, הפיחות יואץ, והסיכון להיפר אינפלציה יגדל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}