כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

דו"ח ה-OECD: חובה ללמד ליבה ב'חיידרים'

דו"ח ה-OECD קובע: "לאכוף ליבה על מערכת החינוך החרדית" • "להקטין הצפיפות בכיתות במגזר החרדי" • "חלה התדרדרות בציוני התלמידות החרדיות במתמטיקה"

ילדי חיידר. יכפו עליהם ליבה? צילום: ארכיון
ילדי חיידר. יכפו עליהם ליבה? צילום: ארכיון

משלחת ארגון ה-OECD הגישה היום לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ולנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, דו"ח על כלכלת ישראל.

מדובר בדו"ח המתפרסם מדי שנתיים במסגרת הערכת ביצועים כלכליים שעורך הארגון על כל אחת מהמדינות החברות בו. יצוין כי בכל דו"ח ניתן דגש על היבטים נבחרים הרלוונטיים להתפתחויות המקומיות ולנושאים העומדים על הפרק.

בהתאם לזאת, התמקד הדו"ח הנוכחי על ישראל בסוגיות כמו: הכללים הפיסקליים, דו"ח ששינסקי, דיור, ועדת טרכטנברג, התחום הפיננסי והיבטים סביבתיים.

ארגון ה-OECD מציין בדו"ח, כי המשק הישראלי יצא מהמשבר הכלכלי של 2008-2009 באופן סביר יחסית, אך הוא מושפע היום מן התהליכים הגלובליים המחריפים, המתחים הגיאופוליטיים הגבוהים ומהמחאה החברתית שהוסיפה ממד חדש לסדר היום החברתי-כלכלי.

בנושא מדיניות תעסוקה קובע הדו"ח כי יש להחזיר לחיים את תכנית ויסקונסין.

הדו"ח ממליץ: "להימנע מהעלאות משמעותיות נוספות במיסוי הישיר מעל ומעבר לאלה המוצעות על ידי וועדת טרכטנברג".

בין השאר סוקר הארגון גם את נושא החינוך: "נותרה עבודה רבה במיוחד בתחום החינוך במגזר החרדי ובקהילה החרדית", קובע הדו"ח וממליץ להקטין את הצפיפות בכיתות במגזר החרדי, וכן "לחזק את המיומנויות המקצועיות באמצעות דרישות תקיפות יותר, בנוגע לתכני הלימוד הנדרשים לצורך קבלת מימון מהמדינה".

הדו"ח מבקר את מצב החינוך במגזר הערבי והחרדי וטוען, כי "שיעור העוני הגדל בקהילה הערבית-ישראלית ובקהילה החרדית ממשיך להיות סוגיה מרכזית". הדו"ח מגלה דאגה מנתונים אלו בעיקר לאור העובדה כי חלקם באוכלוסיה של מגזרים אלו הולך ועולה.

הדו"ח מבקר גם ההישגים הנמוכים של התלמידים הישראלים במבחנים הבינלאומיים, ובמבחן פיזה האחרון שנערך ב-2009 ואשר תוצאותיו פורסמו ב-2010. התוצאות העלו פערים גדולים בין הציונים בישראל לבין הציונים ביתר המדינות. בין השאר התדרדרו ציוני מדעים ומתמטיקה של התלמידים במגזר הערבי בהשוואה למבחנים נקודמים, וכך גם לגבי הציונים במתימטיקה בקרב תלמידות במגזר החרדי. הדו"ח מבקר את העובדה לפיה בנות חרדיות כלל לא נבחנו במדעים, ורק מיעוטן השתתף במבחנים בינלאומיים, כך שאי אפשר לדעת מהי רמת הידע שלהם.

"יש לבצע אכיפה קפדנית יותר של הדרישות לגבי תוכנית הלימודים כתנאי לתקצוב בית הספר", אומר הדו"ח.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר: "הדו"ח חשוב ביותר. הוא מאשר את צעדי המדיניות שהובילה הממשלה בשנים האחרונות, ומחזק את הצורך בשמירה על המסגרות הפיסקליות, ובמיוחד על תקרת התקציב. כך נמשיך לנהוג בשנים הבאות. אנו שמחים לראות את התמיכה הבלתי מסוייגת של הארגון במסקנות ועדת ששינסקי, כמו גם בצעדים חברתיים חשובים דוגמת הרחבת הפריסה והגדלת מענקי מס ההכנסה השלילי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}