כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

כך נבלמה התוכנית להפצת 'קטיפה' • "אסור ל'המודיע' ול'יתד' להתאגד"

מלחמת העיתונים מתחממת • 'יתד נאמן' פנה ל'המודיע': בואו למיזוג משותף במוסף הנשים. ההוצאות - עלינו • המהלך התקדם, אלא שאז התקבלה חוות דעת משפטית שהזהירה מפני "השלכות פליליות" • גורם ב'המודיע': "התברר לנו שאחד מהעורכים מחזיק בחמישים אחוז מהמיזם" • חשיפה

אברך מסתכל על המודעה הפרסומית של המגזין החדש, הבוקר. צילום: יעקב כהן
אברך מסתכל על המודעה הפרסומית של המגזין החדש, הבוקר. צילום: יעקב כהן



המעטה החגיגי שליווה את צאתו לאור של המוסף לנשים 'קטיפה' מבית 'יתד נאמן', לא הסגיר מאומה מהדרמה שליוותה אותו: ביום שלישי האחרון התבשרו קוראי הביטאון הליטאי, כי המוסף צפוי לצאת לאור לקראת סוף השבוע, וכי עורכיו וכותביו מופעלים על-ידי "קבוצת משקיעים חיצוניים", שאין להם כל קשר ל'יתד נאמן', אך "עומדים תחת הפיקוח המלא והמהודר של הוועדה הרוחנית שמונתה על ידי גדולי ישראל".

בדיקת 'בחדרי חרדים' מגלה כי מערכת המוסף ממוקמת ברחוב כהנמן 111 - במשרדי 'מפתח העיר', הנמצא בבעלותו של יעקב לבין, מו"ל 'יתד נאמן'.

עוד בנושא:
המלחמה בשבועונים • יתד נאמן התלונן במשטרה

גורמים בעיתונות החרדית מעריכים, כי המניע העומד מאחורי המהלך, שלצורך הוצאתו לפועל הפסיק 'יתד נאמן' את הפקתו של המוסף הוותיק לנשים 'בית נאמן', הוא ניסיון להקדים את עיתון 'משפחה', וללחום בכוונת המו"ל אלי פלאיי להוציא לאור מהדורה חינמית שבועית - שתתחרה בחינמון יום ג' של 'יתד נאמן', מה שעלול לערער את שיווי משקלו הכלכלי של היומון הליטאי.

הרקע למאבקים הוא הקרב המתנהל בשנה האחרונה בין מערכות העיתונים, כאשר משני צידי המתרס ניצבים 'משפחה' ו'יתד נאמן'. בחודשים האחרונים מנסה 'יתד נאמן' לקעקע את הלגיטימציה של 'משפחה', באמצעות פרסום מאמרי מערכת תוקפניים. עם או בלי קשר, במערכת 'משפחה' החליטו להוציא לאור מהדורת חדשות חינמית שבועית, בפריסה ארצית, שתתחרה בחינמון הרווחי של הביטאון הליטאי, המופץ בימי ג' מהמערכת הממוקמת ברחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק, ונחשב לאחד מהמנועים הכלכליים של העיתון, שהתקשה עד לפני מספר שנים לשרוד כלכלית.

בכדי 'לקדם את פני הרעה', החליטו ב'יתד נאמן' "להכות" את 'משפחה' בתחום אחר, ולספק אלטרנטיבה למוסף הפופולארי 'בתוך המשפחה', המצורף לחבילת 'משפחה' השבועית. כך, מקווים ב'יתד', יהפוך 'קטיפה' לאלטרנטיבה נאותה, שתעביר קוראים מהשבועון הבלתי-תלוי אל חיקו של הבטאון המפלגתי.

אך מה עושים כדי לשבור את 'תקרת הזכוכית' ש'יתד' מתמודד עמה שנים רבות - והיא הרתיעה הקיימת בקרב חוגים נרחבים כלפי 'יתד נאמן'?

במערכת הביטאון הגו רעיון מבריק: ידווח לציבור כי מדובר במוסף חיצוני, שאין לו כל קשר ל'יתד', מלבד העובדה שהוא מצורף לגיליון יום חמישי, ומפוקח על-ידי הוועדה הרוחנית של היומון.

כדי להרחיק עוד יותר כל זיהוי ל'יתד', ואף להעצים את התחרות מול 'משפחה', ביקשו במערכת הביטאון הליטאי לרקום מהלך של שיתוף פעולה מול הביטאון האגודאי הוותיק 'המודיע', שיבטל אף הוא את המוסף 'הבית שלנו', ויפיץ תחתיו את 'קטיפה' - וזאת כדי לפרוץ לחוגים נרחבים, מתוך תקווה שהאלטרנטיבה תביא אותם לחדול מלרכוש את 'משפחה'.

המשא ומתן בין שני העיתונים, שעד לא מכבר דם רע זרם ביניהם, הפך לכמעט עובדה מוגמרת.

המגזין החדש בדוכני העיתוניםצילום: המגזין החדש בדוכני העיתונים
המגזין החדש בדוכני העיתונים


המו"מ המבטיח התפוצץ ברגע האחרון

ממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה, כי מדובר היה בהצעה מפתה: אנשי 'יתד נאמן' מוכנים היה לקחת על עצמם את מרבית ההוצאות, ולספק את מערך הכתיבה, העריכה, העיצוב וההדפסה, כאשר השתתפותו של 'המודיע' במערך הינה מזערית, דבר שיחסוך לבטאון החסידי מאות אלפי שקלים בחודש.

בכירי 'המודיע' כמעט וחתמו על הסכם, ואפילו 'טיזר' כבר פורסם במגזין הנשי של העיתון האגודאי.

אך בימים האחרונים עלה המו"מ על שרטון.

הסיבה לפיצוץ שנויה במחלוקת.

אחת מן הסיבות - כפי שנודע ל'בחדרי חרדים', ולא אושרה על-ידי גורמים ב'המודיע' עמם שוחחנו - היא פנייה שעשה 'המודיע' לרשות להגבלים העסקיים, באמצעות מומחה משפטי, כדי לוודא האם מהלך מסוג זה - המהווה התאגדות של שני עיתונים - עומד בתקן חוקי.

כעבור מספר ימים התקבלה חוות הדעת, לפיה מהלך כזה הוא קרטל, האסור על-פי חוק. צעד שכזה, הובהר ל'המודיע', עשוי להוביל להתערבות הרשות להגבלים עסקיים.

בו במקום הוחלט בהנהלת 'המודיע' לגנוז את המהלך מכול וכול.

ב'יתד נאמן' הצטערו, כמובן, לשמוע על ההחלטה.

נמכר כשבועון. מגזין קטיפה, הבוקר בדוכניםצילום: נמכר כשבועון. מגזין קטיפה, הבוקר בדוכנים
נמכר כשבועון. מגזין קטיפה, הבוקר בדוכנים


למה חושש 'המודיע' מהרשות להגבלים?

הסיבה לחשש הגדול של 'המודיע' מפני תגובת הרשות להגבלים עסקיים, מתחילה בפרשה שהסתיימה לפני כשש שנים: 'יתד נאמן' ו'המודיע' עמדו אז בפני מהלך משותף של מיזוג מערך ההפצה והשיווק לכדי מערכת אחת, שתטפל בהפצת שני העיתונים ושיווקם כאחד.

גורמים שהיו מעורבים בסוד העניין מדווחים, כי מאות אלפי שקלים הושקעו לקראת המיזוג המתוכנן. ברגע האחרון התערב בית הדין של הרשות להגבלים עסקיים וקבע כי מדובר בקרטל חמור בעל השלכות פליליות.

במערכת 'המודיע' נסוגו מהעניין - ומני אז נזהר מו"ל הבטאון החסידי מלבצע כל צעד מתואם, מבלי לקבל חוות דעת משפטית מנומקת. פיצוץ המו"מ הנוכחי מול 'יתד', הוא, אפוא, תולדה ישירה של אותה פרשה ישנה.

בנוסף, נתקל הרעיון בהתנגדותה של הוועדה הרוחנית ב'המודיע', שלפי דיווחים שונים - עמדה על דעתה כי המוסף שאותו מציע 'יתד', לא יכול לעבור את מפתנו של בטאון אגודת-ישראל.

סיבה שלישית, כפי שנמסרה ל'בחדרי חרדים' מפי גורם ב'המודיע', היא העובדה שבכירי העיתון, שהתעניינו מי הם המשקיעים החיצוניים האלמוניים שהשקיעו כסף רב בהפקת 'קטיפה', גילו כי המשקיע הוא לא אחר מאשר אחד העורכים הבכירים ב'יתד נאמן'.

"מה נעשה אם יום אחד היחסים בין העיתונים יעלו על שרטון, ו'יתד' ינקום בנו באמצעות המגזין החדש?", תהה באוזנינו אותו בכיר. "אם היה מדובר באמת בגורמים חיצוניים שהאינטרס הכלכלי הוא היחיד העומד לנגד עיניהם - ניחא. אבל כשהמשקיע הוא העיתון השני, אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון הזה".

את תגובת 'יתד נאמן' לא הצלחנו לקבל, למרות פניות חוזרות ונשנות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}