כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הממשלה הקפיאה מכס מופחת ל-22,000 טון גבינות

בג"ץ הורה לוועדת החלב (וועדת קדמי) לקיים שימוע ליצרני החלב, מועצת החלב ולהיוועץ עם שרת החקלאות

  • ט"ו כסלו התשע"ב
הממשלה הקפיאה מכס מופחת ל-22,000 טון גבינות

המדינה הודיעה לבג"ץ כי הממשלה כי לא תחלק רישיונות יבוא במכס מופחת לכ-22,000 טון גבינות קשות (צהובות) ליבוא בשנים 2013-2016.

הועדה לבחינת המחירים במשק החלב בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי המליצה על יבוא הגבינות הקשות במטרה להוזיל את מחירן לצרכן באמצעות יבוא מתחרה.

הודעת המדינה נמסרה בסוף השבוע שעבר בדיון בבג"ץ בעתירות שהגישו מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר (יצרני החלב) כנגד ראש הממשלה, שרי האוצר, התמ"ת והחקלאות וכנגד המלצות הוועדה. עוד עולה מתשובת המדינה לבג"ץ כי הממשלה דחתה את הדיון באישור ההמלצות לחודש מארס 2012 וקיים ספק רב אם הדיון יתקיים מכל וכל בשל ההתנגדות שרים רבים להמלצות הוועדה.

ההמלצה העיקרית של ועדת החלב היתה, להתיר יבוא במכס מופחת של גבינות קשות (צהובות) וגבינות בעלות עורקים כחולים ב-2012 מ-1,300 טון ל-3,000 טון ולהגדיל את היבוא הזה ב-1,500 טון מדי שנה, עד שיגיע ל-9,000 טון ב-2016. הצו להתרת היבוא פורסם על ידי שר האוצר יובל שטייניץ, בסמוך למועד פרסום המלצות הוועדה, אף שהן טרם אושרו בממשלה.

מנגד קבע בג"ץ, כי לא יבוטלו רישיונות היבוא לגבינות קשות שניתנו ל-2012 בהיקף כולל של 3,000 טון, וההקפאה לא תחול על הכמות הזו. ההקפאה לא תהיה בתוקף ליבוא ללא מכס של 1,300 טון גבינות קשות בשנה, כפי שהיה מקובל עד כה. כ-30% מיצור החלב בישראל מיועד לתעשיית הגבינות הקשות, שרובן ככולן מיוצרות במחלבת תנובה בתל יוסף.

עוד הודיעה המדינה בדיון בבג"ץ כי הממשלה תגבש עד יוני 2012 את עמדתה לטענות העותרים, כי המלצות ועדת החלב יגרמו נזק כבד לעותרים ויסכנו את קיומן של מאות רפתות קטנות במשק המשפחתי (מושבים), המצויות גם כך בקשיים כלכליים, בגין התמורה הנמוכה (נטו) הנותרת בידם ממכירת חלב גולמי למחלבות לאחר ניכוי הוצאות יצור ושכר עבודה. לפי טענת היצרנים, התמורה נטו ממכירת חלב גולמי מסתכמת ב-20-18 אגורות בלבד לליטר הנמכר למחלבות ב-2.15 שקלים ("מחיר המטרה"). המלצת הוועדה הייתה כי מחיר המטרה יופחת בהדרגה ב-6 אגורות לליטר וזאת באמצעות שינוי בנוסחת המחיר.

עוד קבע בג"ץ כי מתוקף חוק החלב שאושר בשנה שעברה, על ועדת קדמי חלה חובה לקיים שימוע להתאחדות מגדלי בקר לחלב (יצרני החלב) בכל תחום מתחומי משק החלב, בו מבקשת הממשלה לבצע שינויים ולבקש חוות דעת בנושאים אלו ממועצת החלב (גוף מנהלי משותף ליצרנים, למחלבות ולממשלה) המסדירה מתוקף חוק החלב את יצור החלב ושיווקו למחלבות. בנוסף קבע בג"ץ כי על וועדת החלב להיוועץ עם שרת החקלאות בכל הנושאים הללו טרם גיבוש המלצותיה וכי חלה עליה חובת שקיפות.

התאחדות מגדלי בקר הגישה את עתירתה באמצעות עו"ד רמי בן נתן ממשרד ארדינסט בן נתן ושות'. את מועצת החלב ייצג בעתירה עו"ד שאול פלס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}