כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

היפגעות בצמתים

שמואל אבואב מנכ"ל 'אור ירוק' מסכם בטורו השבועי את הסכנות הייחודיות לצמתים, אחוזי הפגיעה הגבוהים והיתרונות האפשריים

צומת, כלומר מפגש בין דרכים שונות, הוא נקודה שעלולה להיות מסוכנת. במובנו העמוק הצומת הוא הצטלבות בין דרכים שונות ובין כיוונים מנוגדים, ולכן צריך הכנה לקראת ההגעה לצומת: עליך לדעת את הדרך שלך, להבין את הדרך האחרת, זו שבה אתה לא בוחר, אבל עימה אתה עומד להצטלב, כדי לדעת לא להתנגש בה, וכל זאת כדי שתצא מהצומת כפי שתכננת בעת שנכנסת אליו – כאשר אתה דבק בדרכך ונמנעת מהתנגשות קשה בדרכים האחרות.

הדברים נכונים, כמובן, גם מבחינה רוחנית ורעיונית, וגם מבחינה גשמית וארצית, וכמוהם מוחשיות גם הסכנות.

במסגרת הזו לא נעסוק בסכנות הכרוכות בצמתים הרוחניים. לשם כך ישנם רבנים ומורים שזה תפקידם, אבל כן ננסה להבין את הסכנות החמורות שבצמתי הדרכים הארציות, אותם נאלצים כולנו לחצות דבר יום ביומו.

מדי שנה, נכון לעשור האחרון, נהרגים בישראל בממוצע כחמישים בני אדם בתאונות דרכים בצמתים העירוניים. מנתוני אור ירוק והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי למעלה מארבעת אלפים בני אדם נפגעו רק בין החודשים ינואר-יוני בשנת 2011 בצמתים העירוניים תשעה עשר נהרגו ומאה ושמונה עשר נפצעו קשה. בסך הכול נהרגו 428 בני אדם בין השנים 2003-2010 בצמתים בשטח העירוני.

וזאת מכיוון שהצומת, כאמור, בהיותו מקום מפגש של תנועה המגיעה מכיוונים שונים, דורש מהנהג מילוי משימות מורכבות יותר מאשר בקטעי דרך רגילים, בתוך לחץ זמן, ותוך גילוי ערנות גבוהה לנעשה בכל סביבותיו.

צומת הינו הצטלבות, שבה סיכוי ההתרחשות של תאונות חזית- צד בין מכוניות הוא הגבוה ביותר. זו גם התאונה השכיחה ביותר. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל העדר רמזור והסדרי תנועה בצומת.

בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים שונים ומגוונים לצד כלי הרכב, מהם גם הולכי רגל ורוכבי אופניים. לכן נוצרים תרחישים רבים של קונפליקט ואף עימות והתנגשות בין כלי רכב והולכי רגל. תאונות אלו, לרוב, קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.

ישנם פתרונות מקובלים ויעילים להפחתת תאונות דרכים בצמתים: מעגלי תנועה, הנבנים בשנים האחרונות ברחבי הארץ, ואשר מאפשרים זרימה של התנועה מחד, תוך הכרח להאטת מהירות התנועה, מאידך, התקנת רמזורים, המחייבים עצירה בצומת ומאפשרים מעבר בטוח גם להולכי הרגל, הארת הצומת, המאפשרת ראות טובה יותר של הנהגים את כל משתמשי הדרך בצומת דוגמת הנהגים האחרים, רוכבי אופניים או הולכי הרגל, וכן התקנת שילוט בולט, המתריע כי הנהג מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.

יהי רצון שלכל הצמתים בחיינו נגיע מוכנים ודרוכים, על מנת שנצא מהם בדיוק כפי שתכננו בעת שנכנסנו אליהם, בדרך הישר ותוך שמירת נפשותינו, כפי שנצטווינו, מאד מאד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}