כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

חוק ההשתקה: מסתמן קץ לרעש המואזין

הצעת חוק של ח"כ אנסטסיה מיכאלי עושה רעש: בבתי תפילה ייאסר השימוש במערכות כריזה או יוגבל • האם אזרחים המתגוררים סמוך למסגדים יוכלו לישון גם בבוקר?

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

ביום א' הקרוב תועלה בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ אנסטסיה מיכאלי מ'ישראל ביתינו' - הצעה שאם תאושר תעשה קץ לשימוש בלתי סביר במערכות הכריזה, כפי שעולה, למשל, ממערכות הכריזה במסגדים.

בשיחה עמה היא מסבירה, כי אין לה שום כוונה להפוך את הנושא ל"סימפוזיון דתי-לאומי-תרבותי" וכי "מדובר באיכות סביבה נטו". היא אף מנסה לגייס לצידה את השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ואת אנשי עמותת 'אדם טבע ודין'.

"מדובר בבעיה ירוקה, לא בבעיה שחורה", אומרת מיכאלי, ומסבירה כי מאות אלפי אזרחים בישראל, באזורי הגליל, הנגב, ירושלים, ומקומות אחדים במרכז הארץ, סובלים באופן שיגרתי ויומיומי מרעש. בין השאר מדובר ברעש שנגרם כתוצאה מסיבות רבות (אולמות שמחה, רעשיים סביבתיים וגם כאמור, מקריאות המואזין במסגדים). רעש זה נוצר כתוצאה משימוש במערכת כריזה, המטרידה את מנוחתם של אזרחים מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות. "החוק המוצע מביא תפיסת עולם לפיה חופש הדת לא צריך להוות גורם בפגיעה באיכות החיים, ומציע כי בבתי תפילה ייאסר השימוש במערכות כריזה או יוגבל על מנת לקרוא למתפללים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים.

"תושבים הגרים בסמוך למסגדים רגילים למשל, להתעורר לקול קריאת המואזין, והם מתארים את חייהם לצד המואזין כסיוט, שמגיע עד לתינוקות מבוהלים, תלמידים שסובלים מסיוטים, ומבוגרים הסובלים ממחסור בשעות שינה. הבעיה המוכרת מירושלים, לוד, חיפה, ועוד, פוגעת קשה גם בתושבי הגליל. מדובר כאמור, גם באנשים שחיים לצד כל מקום רעש הנגרם על ידי מערכות כריזה או דציבלים גבוהים. זה יכול להיות מאולם שמחה, כלה במקום הופעות חיות ועד להפרעות רעש אחרות".

מאחר ובבתי הכנסת לא משתמשים במערכות כריזה... מופנה החוק שלה בעיקר לרעש העולה מהמסגדים, אולם היא מקפידה שלא לציין זאת אלא לדבר על בעיית הרעש באופן כללי כשהיא כוללת בחוק שלה את כלל "בתי התפילה".

ח"כ מיכאלי מציעה שורה של פתרונות "יצירתיים" הנהוגים אף במדינות ערב: הפניית מערכות הכריזה אל תוך היישובים, סנכרון כלל מערכות הכריזה ועוד. מיכאלי מספרת כי היא מכירה את הנושא היטב בזכות ידידיה הגרים בשכונת גני אביב בלוד, בה הייתה קיימת בעיה זו במשך שנים.

"אף אחד לא צריך לסבול ממערכת כריזה בקרבת ביתו שעושה לו השכמה בשעת בוקר מוקדמת", היא אומרת, "לכן אני מצטרפת, בקריאה לרשויות האכיפה, (הפיקוח העירוני, משרד איכות הסביבה ופקחיו, המשטרה, וגם בית המשפט ברגע שידרש לכך), לפעול כדי להגביל את עוצמות הרעש מהמסגדים, כך שלא יטרידו את מנוחת התושבים ויגרמו לפגיעה באיכות החיים. זכותם של כולם להתפלל, ובאותה מידה זכותם של כולם לישון טוב, וליהנות משקט בקרבת בתיהם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}