כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מי שמאמין, כן מפחד • תבלין לשבת

הזוג נשוי למעלה משבע שנים. יש להם שלושה מתוקים. החיבה גדולה ביניהם, אבל קשה לה לדבר. היא מפחדת • מיעקב אבינו נוכל ללמוד איך להתמודד עם הפחד

מי שמאמין, כן מפחד • תבלין לשבת



"וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה"

רש"י נותן שני פרושים למילה גרתי:

א. לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר, אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני (לעיל כז כט) הוה גביר לאחיך, שהרי לא נתקיימה בי.

ב. דבר אחר גרתי בגימטריא תרי"ג, כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים:

נשאלת שאלה:

א. מדוע יש צורך בתארים הללו - 'אדוני', 'עבדך' - הרי אחרי הכל הם אחים?

ב. מה אנחנו יכולים ללמוד מזה שרש"י מפרש שיעקב יכול להגיד לעשו "לא שווה לך לשנוא אותי"? בסופו של דבר, מי שיחליט לשנוא או לא, זהו עשו בעצמו.


"אני מפחדת מבעלי"

לזוג מסויים, היה קושי בלתי מוגדר בתקשורת ביניהם. הם רצו להשקיע ולהתאמץ ככל שידרש ולשפר אותו. לא היה צריך לשוחח עמם הרבה מדי בשביל להבין, שלאשת החיל יש פחד להגיד לבעלה מה היא רוצה או מה נראה לה לא טוב.

הזוג נשוי למעלה משבע שנים. יש להם שלושה ילדים מתוקים. האישה מציינת בפניי שהחיבה ביניהם גדולה מאוד, אבל קשה לה לדבר.

ולא חלילה שהוא אלים. כל מי שרואה אותו, מבחין באדם צנום, קטן קומה. אפילו הוא זורק בדיחות על הגודל שלו לעומתה. "אנחנו זוג נשוי, היא לא אמא שלי", זרק בהומור כאשר נכנסו.

אז מה מונע ממנה לדבר איתו בפתיחות? "פחד לא מובן", אמרה.

פחד הוא תכונה שמוכיחה מעל לכל ספק שהקב"ה נותן לנו כוח לשנות מציאויות כל שרק נרצה.
פחד הוא הטנק הגדול בעולם, השאלה איפה אנחנו שמים את עצמנו ביחס אליו.

אם נבחר לשים את הטנק הזה מולנו באופן שלא נוכל לזוז, אז אני מבין את אותם אנשים שלא זזים בגלל הפחד. אבל ביכולתנו גם לטפס עליו ולשבת בתוכו כטנקיסטים, או אז, שום דבר לא עוצר טנק!

השאלה היא: איך עושים את זה?

נורת אזהרה

אחת הסיבות שאנו מתקשים לעשות שינוי בחיים, נובע מחוסר ידע על הפחד, או מחוסר ידע על קיומו בכלל של הפחד, מה שגורם לנו לתלות את חוסר ההתקדמות שלנו בדברים או באנשים שונים.

דרך ידועה להתמודדות עם פחד, היא ההכרה בו, ההבנה שהפחד קיים בנו. לטוב ולרע. אבל עלינו להכיר גם בעצמנו, בכוחותינו. לא פעם שומעים אנשים שאומרים 'מול הפחד הזה אנחנו לא יכולים'. צריך פשוט להסתכל אחרת, בדיוק כמו שאברהם אבינו עשה. פחד זוהי הרגשה.

הקב"ה שם את הפחד משתי סיבות עיקריות:

א. הפחד יעצור אותנו מלסכן את חיינו, שנדע את הגבול, וכדי שזכור שיש בכוחנו להתמודד מול או להתחבר אליו. זה בכוחנו וביכולתנו, כי אחרי הכל אנחנו חלק אלוקה ממעל! ה' לא זרק את החלק הזה, אלא בכבודו ובעצמו מחייה את החלק הזה, כל יום, כל שעה, כל שניה.

ב. הפחד משמש בין היתר מערכת התראה האומרת לנו כשמשהו אצלנו לא כשורה. כמו נורת אזהרה שכזו. אתה יודע שאתה מפחד וזה מראה שיש דבר הדורש תשומת לב וטיפול. כאשר אותה אישה למשל, פוחדת לומר לבעלה או לכל אדם אחר מה היא רוצה. הפחד הזה מראה לנו שמשהו לא בסדר במערכת התקשורת היוצאת ממנה. אין ספק שאדם צריך הרבה אומץ להודות בכך שהוא מפחד.

ואולי, ניתן גם ללמוד מיעקב אבינו כיצד להתמודד כפי שמסביר רש"י את דברי יעקב. "עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים". לפעמים אנחנו צריכים לעשות שיחה עם הפחד ולהסביר לו בעברית פשוטה: 'ידידי, אני הייתי פעם מתנהל על ידי הפחדים, אבל אחרי הכל לא הצלחת לחדור אלי, כל מה שניסית להטמיע בי, התנהגות, דיבור ואפילו צורה מחשבה לא ממש נתפסו אצלי. במילים יותר ברורות, אני ואתה לא מדברים את אותה שפה, אז בבקשה אל תפריע'.

עלינו לדעת כמובן, שהפחד לא תמיד נענה לבקשתנו מיד, אבל העקשן בינינו הוא זה שינצח בסוף...

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון

א. איזה תחום אתה רוצה להתקדם ולא מבין למה זה לא זורם לך?

ב. האם יש אפשרות שאתה פוחד מהפסד או מהצלחה?

ג. איך לפי דעתך אתה יכול לנהל שיחה עם הפחד?

בברכת שבת שלום
יוסף חיים בולטון
מאמן בכיר בקאוצ'ינג
[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}