כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

איך יתמודד סילבן מול התרגיל של נתניהו • השבוע הפוליטי

מה באמת הביא את ראש הממשלה להקדים הפריימריס? • מה מניע את ח"כ איציק כהן במאבק על 'ביטוח האברכים'? • ומדוע הורה הגר"ע יוסף לח"כ ניסים זאב: "כתוב ההיסטוריה של ש"ס"?

סילבן שלום מחייך בישיבת סיעת הליכוד
סילבן שלום מחייך בישיבת סיעת הליכוד



ישיבת סיעת הליכוד היא בדרך-כלל אירוע די משעמם. הודעת פתיחה לאקונית של ראש ממשלה, יהא כריזמטי כאשר יהא, עדיין אינה סיבה טובה להצטופף בחדר לצידם של חברי הכנסת מהליכוד. עבור חלק מהעיתונאים זו ההזדמנות לפגוש אותם 'במרוכז', להחליף מילה, לשמוע מה חדש.

אבל השבוע הפכה ההתכנסות הזו למרתקת.

מאחר ונתניהו מקפיד לשמור על שגרת איחורים (חצי שעה בממוצע), היה לנו די זמן לתפוס שיחה עם כמה וכמה מהח"כים. כולם, אגב, גמרו את ההלל על החלטת ראש הממשלה להקדים את הפריימריס ליו"ר התנועה, והדפו בתוקף כל ניסיון של ביקורת כאילו נועדה לשמוט את הקרקע מתחת לרגליו של ח"כ סילבן שלום. "אין לו סיכוי", שבו ואמרו.

ואז נכנס סילבן עצמו אל החדר.

המשנה לראש הממשלה, השר לפיתוח הנגב והגליל, האיש, שכפי שהדברים נראים, בהחלט בנה על התמודדות ראש בראש, מצא עצמו בפני שוקת שבורה. איך יוכל להתארגן תוך חודשיים? זה כמעט לא ריאלי, וזה גם קמפיין יקר. למה בעצם עשה לו את זה נתניהו. סילבן הרי אינו פייגלין, שיהא אשר יהא - מתמודד, ולא חשוב אם יש לו סיכוי או לא. אמרת בחירות בליכוד - אמרת פייגלין.

סילבן לוקח את הזמן ועושה את השיקולים שלו. אולי ינסה ללכת על טיעונים משפטיים, אולי יקח את ההימור, ואולי (סביר להניח) לא.

הייתם צריכים לראות את התנפלות עדת העיתונאים על האיש, שמיהר להתיישב בכיסאו, איפשהו ממול מקומו של נתניהו. בין רגע זינקו צלמים לעברו, והציבו מצלמות. עכשיו לך תנשום כשכל תנועה שלך מתועדת. כמעט שבוי, זו הייתה התחושה.

ניגשתי אליו. הזכרתי לו את הראיון שהעניק לי רק ימים אחדים קודם לכן. אם היית יודע על צעדו המתוכנן של נתניהו, לא היית מדבר, אמרתי לו. הוא חייך. לדבר לא יכול היה. כל מילה שיאמר - תתועד.

והוא בחר בשתיקה.

נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, השבועצילום: נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, השבוע
נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, השבוע


"אנחנו מפלגה דמוקרטית..." אמר סילבן שלום

היה זה לפני מספר ימים, כאשר נכנסתי אל לשכתו לראיון, שתועד בוידאו.

עוד בנושא:
"כל אחד רשאי להתמודד גם על תפקיד ראש הממשלה" • השר סילבן שלום מדבר

אתה מתכוון להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד? - שאלתי כבר בפתח הראיון.

הוא, פוליטיקאי משופשף, ניסה להתפתל בין המילים, לומר ולא לומר את התשובה.

בחירות עוד שנה? - ניסיתי לברר אצלו. אבל הוא הרים ידיו אל על כאומר "מי יודע".

יהיו מתי שיהיו, איפה אתה רואה את עצמך בבחירות ההן? - התקדמתי לעבר השאלה 'האמיתית'.

"אנחנו מפלגה דמוקרטית שבה יש לכל אחד את הזכות להתמודד", אמר, ומיהר להזכיר ש"גם נתניהו התמודד מול שרון כשהיה ראש ממשלה מכהן וגם שרון התמודד מול שמיר כשהיה ראש ממשלה מכהן, ואף אחד לא פסל את האפשרות הזו..."

למה אני שומעת נימת התנצלות בקולך? - ביקשתי להבין.

"הליכוד היא תנועה דמוקרטית וכל אחד רשאי להתמודד גם על תפקיד ראש הממשלה. כשנגיע לגשר נחצה אותו", אמר. "אני הודעתי לא פעם שבכוונתי להתמודד, זה לא דבר חדש, בעבר הייתה לי כבר התמודדות אחת, לאחר ששרון פילג את הליכוד ואני נשארתי בליכוד. אז נתניהו קיבל 43% ואני קיבלתי 34%, זה היה ב-2005, לפני הרבה מאוד שנים".

אני, משום מה, הבנתי ממילותיו שהוא בפירוש מתכוון להתמודד.

אבל כל זה היה כשעדיין לא ידע על 'התרגיל' המבריק של נתניהו - שמכריח אותו להתארגן תוך זמן קצר במיוחד. האם 'יילך' על זה?

להערכתי, יוותר. יחכה להזדמנות הבאה. אבל בפוליטיקה, לך תדע.

"התנועה שלנו דמוקרטית..." אמר בנימין נתניהו

למה באמת 'עשה לו את זה' נתניהו? למה בכלל הלך על המהלך הזה?

באופן רשמי, בפתח ישיבת הסיעה, נתן נימוק לא משכנע. "חוסכים כמה מיליוני שקלים טובים לתנועתנו", אמר. נו, עם כל הכבוד לרצון לחסוך, בחירות כן או לא מעולם לא כללו שיקול מעין זה.

"לא ניכנס לסבב פנימי ונהיה פנויים כתנועה מובילה לאתגרים האמיתיים", שחרר עוד נימוק 'משכנע'.



ואני, משום מה, לא רואה את נתניהו משקיע פחות בעניינים האמיתיים של ניהול המדינה (איראן, כלכלה, חינוך ועוד) רק כי צריך לנהל 'קרב' מול שני מתחרים פנים-ליכודיים שאין להם סיכויים רבים לגבור עליו. בשביל זה יש אנשים טובים שיכולים לעשות את העבודה בשבילו.

"התנועה שלנו דמוקרטית, שקופה, כל אחד יכול להתחרות ולהציג מועמדותו", המשיך, כשכולנו, העיתונאים, מביטים לא בו כי אם בפניו של השר שלום, שהשתדל לא לנוע ולא לזוע, לבל תתפרש כל תנועה שלו כאמירה כלשהי.

בפנים, בליבו, ברור שהדברים לא נעמו לו. "שוחחתי אתמול עם כל חברי הסיעה", המשיך נתניהו 'לדרוך' על היבלת (עם כולם?) "שמעתי תמיכה במהלך מרבים", סיים ואמר.

סילבן לא נכלל ב"רבים" הללו.

הגננת רוצה קלף מנצח ביד

מעבר להסברים, מה באמת הביא את נתניהו להחלטה?

מאחר ואנשי לשכתו עומדים בתוקף על כך שהבחירות תתקיימנה במועדן, שכל איום אינו מרחף מכיוון השותפות הקואליציוניות, צריך פשוט לנחש את האפשרויות הקיימות. ננסה להביא אותן, למרות שאין לאף אחת מהן אישור רשמי.

אפשרות ראשונה: נתניהו, ש'אוהב' עד מאוד את עמיתו האמריקני, מבין היטב שאובמה בקדנציה א' אולי עשה פה ושם קצת צרות, אבל בגדול לא ממש הזיק. אובמה פרק ב' - זו כבר צרה צרורה, שלא עושה לנתניהו חשק גדול ללכת איתה למערכת בחירות. למה לא להכריז על בחירות בעוד שנה, הוא ואובמה כמקשה אחת, ואת ההתמודדות מול נשיא קשוח לעשות עם ממשלה הנמצאת בתחילת דרכה ובלי פזילות הצידה לפירוקה?

אפשרות שניה: החשש מפני הג'ננה שתעלה לאחת מהשותפות בקואליציה. לך תדע מה יעשה יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אם יניחו לו על השולחן כתב אישום. למה לתת לו להפתיע אותך כשאתה אפילו לפני בחירות פנימיות לראשות מפלגתך? או נניח יגיח מבקר המדינה, השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס, עם דו"ח שישלח למעין הסתכלות את שר האוצר שלך, אולי גם את שר הפנים שלך. שר אוצר אולי תוכל להחליף, אבל מה תעשה עם שר פנים שהוא גם יו"ר תנועה? איך תנחש מה יגיבו בבית הגר"ע יוסף, למשל? אולי ינסו למצוא דרכים לצאת בכבוד מהבושות וחלק מהדרכים הללו עוברות במערכת בחירות? (ההדלפות, אגב, נכון לעכשיו, מדברות על דו"ח שלא יקטול את ישי, אבל לכו תדעו מה עובר במוחו של המבקר).

ובכלל, מה עם המריבות הפנימיות שמאיימות לא פעם על שלמות הקואליציה? הנה, למשל, היום היה עליו להיות ה'גננת' שתפשר בין ש"ס לשר החינוך (אפליה בסמינרים), ועוד מצפה לו עבודה דומה בקרב בין ליברמן לאטיאס בנושא הקריטריונים בדיור. לך תדע איך יגיב כל אחד מהצדדים אם התוצאה לא תשביע את רצונו.

אז קודם כל, שיהיה לו ביד קלף מנצח, המבטיח לו את ראשות הליכוד. עם קלף כזה, כל מהלך מפתיע לא יתפוס אותו בלתי מוכן כמו שתפס אותנו, העיתונאים, המהלך של 'העצמאות' לפני כמה חודשים.

אגב, אפרופו 'להגיע לא מוכן', מה איתך, ציפי לבני? לא נראה לך שכדאי לשמוע לעצת נתניהו ולהקדים את הקרבות גם אצלך? ומה אם תופתעי והבחירות יוקדמו?

נקודה למחשבה.

"זה להציל אלמנות".  סגן השר איציק כהןצילום: "זה להציל אלמנות". סגן השר איציק כהן
"זה להציל אלמנות". סגן השר איציק כהן


פרוייקט החיים של איציק כהן

מי שחושב ששיטוט בכנסת מעלה ניחוח של בחירות - טועה. זה רק נתניהו שמקדים את המאוחר. כל השאר מסתובבים בתחושה טובה למדי, משדרים 'יש עוד זמן', ובעיקר: יש עוד הרבה מה לעשות כאן.

אחד מהם הוא סגן שר האוצר, איציק כהן, שלקח על עצמו פרויקט לא פשוט כמטרה. נסו לדבר איתו על 'חוק ביטוח האברכים' ותראו איך האיש חדור בתחושת שליחות. עוזרו, איציק לוי, מספר על משפחה מבני-ברק שראשה, אברך ידוע-שם, נפטר - והותיר אחריו עוני ומחסור. "לראות איך אנשים טובים שמים להם מצרכי מזון מאחורי הדלת, זה פשוט קורע את הלב", הוא אומר.

בניגוד לפוליטיקאים רבים אחרים, כשאיציק כהן מדבר על האלמנות אותן הוא מבקש להציל - הוא מתכוון לכך ברצינות. העיניים שלו מתכסות בדוק של עצבות, והוא מתקשה להבין איך מי שנשמה בליבו לא נרתם לעזור לו. איך עיתונאים מסוגלים לכתוב מילה וחצי מילה נגד המשימה אותה נטל לעצמו. "זה להציל אלמנות", הוא אומר.

אתמול הוא נכנס אל הגר"ע יוסף כדי לספר לו על הקשיים העומדים בדרכו. לא פשוט. כל עוד יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אינו מוכן לשתף פעולה, קצת קשה להתקדם. לא את כל הדברים אותם השיב לו הגר"ע אוכל לכתוב כאן, מסיבות שונות. אבל אסכם ואומר: איציק קיבל מהגר"ע לא רק את ברכת הדרך, כי אם את ברכת ההצלחה הענקית.

"אל תירתע", אמר לו, "תעשה הכול", "תפעל בכל הכוח". עם המילים אותם שמע מהגר"ע לא הייתי רוצה להיות אחת מאלו שמפריעים לו בדרכו. לא פשוט. אין ספק שלרב חשוב מאד שהרעיון הזה יקודם.

לתשומת ליבם של כל מי שעדיין לא הבינו זאת.

"ראיתי שגרמתי לרב אושר גדול". ח"כ ניסים  זאבצילום: "ראיתי שגרמתי לרב אושר גדול". ח"כ ניסים זאב
"ראיתי שגרמתי לרב אושר גדול". ח"כ ניסים זאב


עוד ח"כ מש"ס מקבל את משימת חייו

מוצ"ש לפני עשרה ימים. ביתו של הגר"ע יוסף. עוד ח"כ מש"ס מקבל את משימת חייו: "שב תכתוב את ההיסטוריה של ש"ס", אמר לו הגר"ע.

תחילתו של הסיפור בשיחה של ח"כ ניסים זאב עם נשיא מועצת החכמים. היה זה מיד לאחר השיעור השבועי. ניסים עלה אל הבית שברחוב הקבלן, וכמו תמיד היה לאורח רצוי ביותר.

ואז הפתיע אותו הגר"ע כששאל שאלות שונות אודות התקופה בה הוקמה ש"ס. כאילו ביקש להעלות זיכרונות, לשמוע את הפרטים שהתרחשו מאחורי הקלעים. ניסים החל לשפוך חומר, תאריכים, פרטי מכתבים, מי חתם איפה וכמה, מי אמר למי מתי ואיפה. אין כמו ניסים לגולל את ספר ההיסטוריה של ש"ס, רק תנו לו לשפוך.

ואז סיפר לו ח"כ זאב על הכתבה אותה פירסמתי 'בבחדרי חרדים' ואשר בה הובהר באופן ברור ביותר כי בלי התגייסותו של הגר"ע לא הייתה תנועת ש"ס מתרוממת למה שהיא היום ולמה שהייתה במהלך השנים.

"ראיתי שגרמתי לרב אושר גדול", סיפר ח"כ ניסים השבוע. "זה לא שהרב לא ידע את הדברים, אבל הרגשתי שחיזקתי אצלו את הפרטים".

בסיום השיחה הטיל עליו הגר"ע את תפקיד חייו. "אתה חייב להעלות את ההיסטוריה של ש"ס על הכתב", הורה לו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}