כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

פצצה כלכלית: מחיר החשמל יעלה ב-30%

כך חשף סגן שר האוצר יצחק כהן במליאת הכנסת • הסיבה: הידלדלות במאגרי הגז • ומה גרם לצמד גפני את מקלב להבין שהחוק שלהם נחוץ לעתיד המדינה?

חברת החשמל. צילום: יעקב נחומי
חברת החשמל. צילום: יעקב נחומי



סגן שר האוצר, יצחק כהן, חשף היום בדבריו במליאת הכנסת כי משרד האוצר אישר לחברת החשמל לייקר את תעריפי החשמל ב-30 אחוז כבר בשבועות הקרובים.

את הדברים אמר כהן במענה להצעה דחופה לסדר שהגישו סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורי מקלב, ח"כ שלמה מולה, ח"כ חנא סוייד ועוד חכי"ם בעניין ההתייקרות החדה הצפויה במחירי החשמל.

לנוכח פגיעות חוזרות ונשנות בצינור הגז ממצרים והידלדלות מאגרי הגז בישראל, הגבירה חברת החשמל בחודשים האחרונים את השימוש בדלקים ובסולר לייצור חשמל, אך עלותם של התחליפים גבוהה פי חמישה ממחירו של הגז. בעקבות התייקרות עלויות הייצור, הודה סגן שר האוצר, כי משרדו אישר לחברת החשמל לבצע את ייקור התעריפים בשיעור של 30 אחוז.

"חלק ניכר ממחירם היקר של הדלקים נגרם כתוצאה ממס ה'בלו' שמטיל האוצר, וחברת החשמל מוכרחת להשתמש בדלק, ולא מאפשרים להם להשתמש בדלקים זולים יותר. הסיבה לכך היא אולי כי האוצר רוצה להרוויח יותר – במקום לחשוב פעמיים ולהקל במעט על שיעור מס ה'בלו' המוטל על הדלקים לייצור חשמל", אומר ח"כ מקלב. "שהמדינה תגבה את הסכום שהייתה אמורה להרוויח ממיסים לו מדובר היה בשימוש בגז, וכדי שלא לגלגל על הציבור את העלויות הייתה מסירה מעט את נטל מס ה'בלו', זה עושק של ממש לציבור", הוסיף.

מלחמה נגד אזרחי ישראל

ח"כ מקלב אף הרחיב באשר לחוסר הפיקוח והבקרה על חברת החשמל והזכיר את שהודה שר התשתיות על כך שחברת החשמל ייצרה חשמל בתחנות כוח אחרות ובדלקים יקרים במקום להשתמש במלוא תפוקתה של תחנת הכוח באשקלון.

שר התשתיות אף אמר: "לו הייתה התנהלות נאותה, חברת החשמל יכולה הייתה לחסוך כמיליארד וחצי שקלים", הזכיר ח"כ מקלב.

לדבריו, "היחס אל חברת החשמל והתנהלות האוצר במיסוי הגבוה המוטל על הסולר לחשמל, זו התנהלות שעלולה להביא למשבר חשמל גדול על כך המשתמע מכך. הפסקת חשמל של יום אחד תעלה למשק מאות מיליוני שקלים. הרשויות צריכות להתעורר ולטפל באופן מיידי ומקיף בכל נושא משק החשמל". כמה מחברי הכנסת שהשתתפו בדיון ציינו כי גם משרדי הממשלה חוששים להתעמת עם חברת החשמל, שכן היא מחזיקה ב'שלטר' ויכולה לאיים בהשבתת החשמל במשק.

כזכור, פרסמנו בתחילת השבוע ידיעה על הצעת חוק אותה הניחו מקלב וגפני על שולחנה של הכנסת ואשר בה ביקשו להחזיר את הפיקוח על תעריפי החשמל לידי הכנסת ולא להותירו בידי רשות החשמל. "כיוון שהחשמל הוא מצרך חיוני ולאור הייקור בשנים האחרונות, נראה כי מן הראוי שגם לגבי תעריפי החשמל יהיה פיקוח", ציינו חברי הכנסת בדברי ההסבר לחוק.

הערב, כאמור, התברר להם עד כמה יש צורך בחוק שלהם.

בסיעת קדימה הגיבו בחריפות לדבריו של כהן. "פצצה כלכלית בכנסת!", הייתה כותרת תגובתו של דובר הסיעה, שאמר כי"ממשלת נתניהו פתחה במלחמה כנגד אזרחי ישראל ובכלל זה מעמד הביניים והשכבות החלשות. הממשלה המנופחת ביותר בתולדות ישראל מכניסה שוב ברב חוצפתה את ידיה לכיסו של האזרח יורקת בפניו ומוכיחה שמחאת הקיץ האחרון לא שינתה לממשלה המנותקת הזו דבר.

הרבבות שיצאו לרחובות צריכים להביט בפניו של נתניהו ושרי הליכוד שביקשו לחבק אותם בקיץ עם הבטחות סרק של קשב לצדק חברתי ולכבוד החורף סידרו לכולנו גזל כלכלי. קדימה תלחם בהחלטה חסרת הפרופרציות הזו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}