כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"פתאום חשנו בשינוי" • סיפורם של אסירי גיאורגיה

שני אנשי עסקים ישראלים הושלכו לכלא הגיאורגי • הנשיא הגיארוגי סירב להתערב, והלחצים העלו חרס - לפתע התרחש שינוי • שרי רוט והסיפור המרתק של אסירי גיאורגיה

רוני פוקס וזאב פרנקל. צילום: פלאש90
רוני פוקס וזאב פרנקל. צילום: פלאש90



רוני פוקס וזאב פרנקל, אנשי עסקים בתחום האנרגיה, ניסו לעשות עסקים בגיאורגיה. שמם עלה לכותרות כששבו ארצה, ביום שישי האחרון, זמן קצר לפני כניסת השבת, לאחר למעלה משנה של מעצר בתנאים לא קלים.

מתברר שמי שפעל רבות מאחורי הקלעים בנושא היה ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר אגודת הידידות גיאורגיה.

תחילתו של הסיפור המרתק בשנת 1991 עת מתחיל פוקס לחפש לעצמו השקעה מתאימה בתחום עיסוקו- אנרגיה, במדינת גיאורגיה.

שנה לאחר מכן חברה אותה הוא ייצג החלה לשתף פעולה עם חברת הנפט הלאומית, בין השאר על הנחת קו צינור נפט מאזרבייג'ן לישם השחור ולטורקיה.

שנים חלפו, והעיסקה לא הצליחה להתרומם למרות שכבר הייתה בידי השותפים חתימה של ממש. בשנת 2004 הם החליטו ללכת על הליך נגד ממשלת גיאורגיה בבית הדין הבינלאומי לבוררות על הפרת הסכם. בית הדין הצדיק את טענתם, קבע שהמדינה אכן הפרה את ההסכם כשנסוגה ממנו לאחר חתימתה, ופסק עליה קנס של כמעט 100 מיליון דולר למשקיעים.

ואז באה להם המהלומה שהכתה אותם בהפתעה גמורה. מתברר כי פגישה שלהם עם סגן שר האוצר הגיאורגי צולמה ותועדה, תוך שהם מואשמים בניסיון לשחד את האיש ולזרז את תשלום הקנס לידם.

ח"כ אברהם מיכאליצילום: ח"כ אברהם מיכאלי
ח"כ אברהם מיכאלי


עברנו עינוי נפשי

בחודש אפריל, לפני כעשרה חודשים, גזר בית המשפט שבע שנות מאסר ותשלום קנס של 500 אלף לארי (כמיליון שקל) על פוקס, על פרנקל גזר שש שנות מאסר ותשלום של 100 אלף לארי (כ-200 אלף שקל). "צריך לזכור שמדובר באנשים מבוגרים", סיפר לי מיכאלי. פרנקל יהודי בן 65 ופוקס בן 61. "והם גם לא ממש בריאים, פרנקל עבר במהלך תקופת המאסר ניתוח לב.

"עשו עליהם תרגיל עוקץ, רצו שהם יוותרו על הכסף ו'עטפו' את זה במעטפת חוקית", קובע מיכאלי, ומגולל את פרשת הסיוע ששאבה אותו לתוכה במהלך השנה האחרונה, יום וליל. דליה איציק אמרה לו באחד הימים כי היא אינה מכירה אנשים רבים שמוכנים לעזור למישהו שהם אפילו אינם מכירים אותו.

למען האמת, התוודעתי לסיפורו של מיכאלי לגמרי באקראי. אילולי שמעתי על כך, לא היה טורח לספר לי. "זה תפקידו של ח"כ, בעצם של כל יהודי, לעזור, מה יש פה לספר?" – אמר בתחילה. אחר כך, כשלחצתי, נידב יותר מידע. היה זה כשהילכנו יחד באחד ממסדרונות הכנסת. לפתע ניגש אליו ח"כ נחמן שי מקדימה, טפח על שכמו והחל לשבח אותו. "כל הכבוד לך", "איזו מסירות", אמר, והחל להביע את הערכתו לאיש. כששאלתי מה הסיפור, ביטל אותו מיכאלי בתנועת יד. אחר כך, כאמור, 'נאלץ' לשפוך את כל המידע.

"הסיפור הזה נגע מאד לליבי", סיפר לי. "תביני, הפעילו עליהם לחץ בכלא. לא עינויים פיזיים, אבל בהחלט עינוי נפשי. הפרידו אותם זה מזה, עשו להם כל מיני דברים שברור היה שמישהו 'למעלה' נתן את ההוראה על כך לסוהרים". הוא לא סיפר מה בדיוק עשו להם שם, אבל אחר כך קראתי בראיון עם שני האישים את סיפורם. הסוהרים היו מעמידים אותם באמצע הלילה במסדרון עם ידיים למעלה, היו הופכים להם בכוונה את המיטה, ותזכרו שמדובר באנשים מבוגרים.

שמעון פרסצילום: שמעון פרס
שמעון פרס


הפוליטיקאים מנסים לעזור

ביום בו נעצרו השניים הגיעה אל מיכאלי שיחת טלפון. על הקו היה נשיא המדינה, שמעון פרס: "מיכאלי, אתה יו"ר אגודת הידידות של יהודי גיאורגיה, אולי תוכל לפעול בנושא", כך אמר לו הנשיא.

מתברר שהנשיא מכיר את נשיא גיאורגיה, מיכאל סאקשווילי באופן אישי, עוד מהתקופה בה למד סאקשווילי בארה"ב כסטודנט. כשסיים את הלימודים שב למדינתו, הפך לפוליטיקאי מפורסם, הוביל את מהפכת הוורדים וזכה בנשיאות.

"אמרתי לנשיא, אני מכיר את סאקשוילי, הוא לא יאהב את העובדה שח"כ פונה אליו - תתקשר אתה", מספר מיכאלי. פרס שמע לו, ניסה להתקשר, אך הנשיא התחמק ממנו במשך למעלה מיממה. כשכבר ענה לו לשיחה השיב לו ביובש ש"יש הפרדת רשויות" ובקיצור, שאינו יכול לעשות דבר.

"פוליטיקאים רבים ניסו לעזור, שכן מדובר באיש עסקים מחובר מאד. ניסיתי לערב את כל מי שרק יכולתי לערב.בשלב מסוים הבנתי שחייבים להפעיל את ראשי המדינות באירופה. הרי לגיא ורגיה יש ציפייה להיכנס לנאטו ומי שמטרפד את זה הם מרקל מגרמניה וסרקוזי מצרפת. החלטתי שטוב יהיה אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יפנה אליהם בבקשה לסייע.

"ואז פניתי לאלי ישי, אמרתי לו 'אלי, בוא נהפוך את זה למצווה', דבר עם נתניהו. אלי נפגש עם בני משפחות האסירים, שמע אותם, ואז העביר מכתב אישי לנתניהו. 'עת לעשות לה'', אמר לי.

בינתיים, כל ניסיון של אחד מראשי המדינה להגיע לארץ נדחה על ידי יו"ר הכנסת, רובי ריבלין וע"י מיכאלי, שכנציג האגודה הוא זה שמקבל את המשלחות מגיאורגיה. "היה שר אחד שכבר היה על המטוס בדרך לארץ, הורדנו אותו חזרה", מספר מיכאלי, "הם נפגעו, כי אני כאילו 'משלהם', אבל הייתי נחוש וריבלין פעל יחד איתי. במשך כל התקופה לא הגיע לארץ שום נציג רשמי של גיאורגיה".

מה שקרה במהלך השבועות האחרונים זה כמה דברים: ראשית, השניים הגישו ערעור, ולהערכת מיכאלי השלטונות הבינו שהם הולכים להפסיד ולכן נוח היה להם להתקפל.

לפתע הגיעה פנייה ללשכת הנשיא, בבקשה שישלח שוב את בקשת החנינה. רק לפני שלושה חודשים, במהלך ביקורו באיטליה, שלח פרס מכתב בנושא ולא נענה למרות שנשיא גיאורגיה מוסמך לחון את האסירים, והנה פתאום - 'מהפך'.

מוותרים על הכסף

הפשרה אליה הגיעו הייתה שהשניים יוותרו על 70% מהסכום, אך יזכו בחירותם.

אגב, מאחורי הקלעים, מספר מיכאלי, ניסו אנשי עסקים "יהודים טובים שלנו" להתערב ולהציע "עסקה סיבובית" לרכישת בניין הפרלמנט שעומד למכירה, שכן הממשלה מתכוונת להעתיק אותו למקום אחר.

בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל. "עשו את כל המאמצים לנסות ולהציע משהו בתמורה, כדי שהשלטונות שם לא ירגישו מופסדים. זו הייתה הצעה עסקית לכל דבר, בזה אנחנו הפוליטיקאים לא היינו מעורבים".

אחרי שנה וחודשיים בכלא, ביום שישי שעבר, הובאו השניים אל ביתו של שגריר ישראל בגיאורגיה, יצחק גרברג. משם הוסעו במהירות בניידת משטרה אל שדה התעופה, היישר למטוסו הפרטי של איש העסקים אודי אנג'ל - חברם.

זמן קצר לפני כניסת השבת, הם נחתו בשדה דוב שבתל-אביב.

בימים הקרובים, מספר מיכאלי, הם מתכננים ביקור אצל אלי ישי, כדי להביע לו את תודתם.

הבוקר (ה') מיהר יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, לשגר הזמנה למקבילו הגיאורגי, דוד בקרדזה לקיים ביקור רשמי בישראל.

"אני שמח לחדש את הזמנתי אליך לבקר בישראל כאורח הכנסת, ולהשתתף באירועים לציון 20 שנה לייסוד היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגיאורגיה. אני משוכנע שביקורך יתרום לחיזוק היחסים בין שני העמים", כתב לו.

לפני מספר חודשים ביקש ממנו ריבלין לדחות את ביקורו בארץ...למועד אחר. "שאלת גורלו של הישראלי הכלוא בגאורגיה מטרידה אזרחים רבים בישראל, אי הנוחות והלחץ הציבורי בעניין זה הובילו אף הם להבנה בירושלים, כי העיתוי איננו מתאים לביקור רשמי בישראל".

הבוקר שוגרה ההזמנה.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}