כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ההסתבכות של מנהלי הסמינרים • דיווח מיוחד

חוזר מנכ"ל ישים סוף לאפליית הבנות בסמינרים • שרי רוט על מערכת הלחצים שפעלה מאחורי הקלעים • ואפילו בש"ס חשבו שהאפליה נעלמה - עד שבאו החכמים

שלא תגידו שלא הזהרנו. מנהל סמינר. צילום אילוסטרציה: פלאש90
שלא תגידו שלא הזהרנו. מנהל סמינר. צילום אילוסטרציה: פלאש90



הכדורים באקדח של ש"ס היו נטועים עמוק בקנה. איש לא הצליח, אולי לא רצה, לירות מהם ולו אף ירייה אחת. ובכל זאת, הבוקר הזה, כך נראה, הצליחה התנועה להשבת עטרה ליושנה לרשום לעצמה וי ענק של ניצחון בעוד האקדח, ובו הכדורים, עדיין בידה.

מתברר שהאיומים עשו את שלהם, וחוקי האפליה ששכנו כבוד בתוך אקדחה של התנועה לא עשו טוב לאיש והניעו את כולם לפעולה נמרצת לטובת הבנות הבוכות היושבות בבתיהן.

ביום שני האחרון סיפר לי ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר הסיעה ואדריכל חוקי האפליה, כי הצליח להוציא אישור מהנשיאות להעלות את החוק שלו, שאפילו נרשם כלאחר כבוד בסדר היום ליום ד' (היום). על אפם ועל חמתם של כל מי שלא חפץ במהלך. יחד עם זה, כך הסביר לי, הוא אינו מחפש 'דם' וחייבים להיות חכמים ולא להילחם 'בלי טעם'.

בשלב הזה הוא עדיין הסתובב בתחושה שהשנה הצליח שיבוץ הבנות וכי לא היה כל סממן של אפליה. אני, שידעתי על נתונים שונים לגמרי, ניסיתי לומר לו, אבל הוא הסתמך על דברי מקורות רשמיים במשרד החינוך ואין לדין אלא את שרואות עיניו. אגב, באשר לשוט הבג"צ המונף עמד מיכאלי בתוקף על הטענה לפיה הדברים נבדקו על ידי טובי המשפטנים ולעתירה המדוברת אין כל סיכוי להתקבל. "לא זה מה שמניע אותנו", שב והדגיש בפני.

בסוף הוא השתכנע. ח"כ מיכאליצילום: בסוף הוא השתכנע. ח"כ מיכאלי
בסוף הוא השתכנע. ח"כ מיכאלי


כך קרה המהפך

אתמול השתנתה המפה מקצה לקצה.

השינוי הראשון חל לאחר שיחה נוקבת של מיכאלי עם חברי ועדת הרבנים, שגילו את אוזנו, לראשונה, שיש מי שמטעה אותו וכי יש בנות שאינן משובצות למרות שאנחנו נמצאים כבר בחודש כסלו. "מטעים אותך", אמרו לו בתוקף. מיכאלי, שדעת רבנים היא קודש אצלו, שמע והפנים.

אלא שבמקביל מאז אתמול לא פסק מסע הלחצים האיום ונורא שהופעל עליו. "שברנו כלים", הזהיר אותו יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, שעד היום לא רבים היו אלו שהמרו את המשמעת הקואליציונית שלו ואשר ידוע כאלוף ההצלחות בתחום.

גם השר סער ניסה לשכנע ולהסביר שהחוק לא ייטיב עם איש. מצד אחד, הסביר לי מיכאלי כבר ביום שני, החוק אמור להעניק כוחות לגדעון. זה אמור לחזק אותו במלחמה שלו מול מנהלי הסמינרים. מצד שני, טען לו גדעון שיש בנות שיושבות בבית רק כי השיבוץ 'לא מתאים להן' וברגע שיעבור חוק מהסוג הזה הוא יעניק להן אשליות ויעמיק את ישיבתן בבית. אין סיכוי לשכנע אותן להשתבץ כפי ששיבצו אותן בוועדות השיבוץ העירוניות.

"השנה עברו בת בת", הסביר לו השר סער ואף הזכיר את שמה של המפקחת אלמליח שעשתה עבודה נאמנה בעניין ואפשר לסמוך עליה. "בשנה שעברה היו בנות רבות שהופלו, השנה אין", שב ואמר לו.

כאמור, דבריהם הנחרצים של חברי ועדת הרבנים, אתמול, שינו אצל מיכאלי את התמונה מקצה לקצה. הוא החליט שיהיה מה שיהיה המחיר, הוא מעלה את החוק להצבעה הבוקר (ד'). בשלב מסוים נראה היה שאלקין ינסה להפעיל התנגדות הקואליציה וכי לחוק לא יהיה כל סיכוי לעבור.

ראש הממשלה נכנס לתמונה

מה עושים?

בשלב הזה נכנס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתמונה. "לראש הממשלה יש הרבה 'צרות' על הראש, את הדברים האלו עושים בדרך כלל השרים והוא לא מתערב אישית", מסביר לי מיכאלי. "העובדה שהפעם חרג נתניהו ממנהגו ונכנס לעובי הקורה היא ההישג הגדול של היום הזה", הוא אומר, ונשמע בהחלט מרוצה. עדיין רחוקה הדרך מלהגיע לקו הגמר, אבל התקדמות מרשימה יש גם יש.

בחלק הסמוי מן העין של המליאה, אי שם בפרוזדור הצדדי הארוך, תפסו את מקומם נתניהו, מיכאלי ונתן אשל, מנהל הלשכה ואחד מאנשי הקשר היותר חזקים של נתניהו עם ש"ס בכלל ועם בית הגר"ע בפרט. מיכאלי מיהר להזעיק את יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, מלשכתו, והלה, למרות שהיה נתון בדיון חשוב במיוחד עזב הכול והגיע. נתניהו שלח להזעיק את השר סער, ששהה בלשכתו שבמרכז ירושלים ויחד ערכה כל החמישייה פגישה שארכה כמחצית השעה. הרבה זמן במונחים של נתניהו.

אחד האישים שהביאו איתם רעיון מעניין לסיפור היה אחד מאנשי השטח של ש"ס, יהודה אבידן, משפטן בהשכלתו. הפתרון שלו דיבר על הכנסת החוק על כל פרטיו לחוזר מנכ"ל, שיש לו למעשה תוקף חוקי ומשפטי לכל דבר ועניין. את הרעיון הזה גלגל אבידן עם השר סער, ידידו משכבר הימים, והצליח לשכנעו.

ראש הממשלה, מצידו, שמע לראשונה בהרחבה על מצוקת האפליה ועל משמעותה. הוא הביע את רצונו להיכנס לעובי הקורה ולבדוק איך אפשר לפתור, אחת ולתמיד, את הבעיה המעיקה. בתחילה ניסה לשכנע את מיכאלי להוריד את ההצעה שלו, אבל מיכאלי החליט ללכת עד הסוף ולהתעקש, כמו שהוא יודע לעשות. "אלי הסביר לראש הממשלה עד כמה מדובר בנושא כאוב ובעייתי, שחוזר על עצמו מידי שנה בשנה", מספר מיכאלי. "ראש הממשלה הסכים איתנו שצריך למצוא כל דרך חוקית כדי לעקור את התופעה מהשורש".

למען האמת, מנסה מיכאלי להסביר לי, לא באמת שמחתי וששתי להכניס רבנים לבית הסוהר. "ידי רעדו כשכתבתי את החוק", הוא מתוודה בפני. "אבל לא הייתה כל ברירה. שלילת רישיון מוסד בלבד לא הייתה מצליחה להרתיע מספיק. "בסופו של דבר אני רוצה הישגים, לא מלחמות. החוקים היו כדי להראות שאנחנו מוכנים לשבור כלים, כדי לזעזע את המערכת שהייתה אדישה".

התוצאות די מפתיעות.

ראשית, השר סער הטיל את משימת הבדיקה של הנתונים, "בת בת", על מנכ"לית המשרד החדשה דלית שטאובר. לא עוד מלאכה שתוטל על מפקחת כזו או אחרת, הפעם המנכלית בעצמה בתמונה. שנית, עם סיום בדיקת הנתונים יישבו משפטני משרד החינוך יחד עם השר וינסחו את חוזר המנכ"ל.

בניגוד לחוק, בחוזר מנכ"ל אפשר לפרט לפרוטות את הדברים. איזה בת מתאימה ולאן, מהם הקריטריונים, אלו ציונים וכך הלאה. את הטיוטה יגיש השר למיכאלי, שיביא אותה בפני וועדת הרבנים לעיון ולכתיבת הערות. שלישית: עם תום כתיבת הטיוטה וסיום בדיקת הנתונים ישוב השר וייפגש עם חברי וועדת הרבנים כדי לסכם את הדברים.

ואחרון חביב: החוק, עדיין מונח בקנה. לכל צרה שלא תבוא. ושלא תבוא.

זכה לתשבחות. גדעון סערצילום: זכה לתשבחות. גדעון סער
זכה לתשבחות. גדעון סער


ישי צועד לבחירות

מי שציפה שמיכאלי יעלה על הבמה, לסיכום הדיון בנושא (דיון כן, הצבעה לא...) ויתקוף את האשכנזים או את מפלגתם, טעה. במילים מהוקצעות הצליח מיכאלי 'לשים את היד על הנקודה' ולתקוף את האשמים בלבד: מנהלי הסמינרים. "לא חיפשתי דם, לא רציתי לעשות חילול ה', המטרה הייתה רק לשפר ולתקן", הוא אומר לי.

בנוסף, שיבח מיכאלי גם את השר סער, שעם כל מה שלא נאמר על האפליה, שעדיין קיימת, חייבים להודות, ואמר את זה גם מיכאלי, שאם יש שר חינוך שהצליח לעשות דבר וחצי דבר בפרשת האפליה, הרי זה סער. "אתה פועל בניגוד לשרי חינוך ששנים לא פעלו", שיבח אותו מיכאלי על הדוכן במליאה. "יחד עם זה ברצוננו להעניק כלים גם לשרי חינוך אחרים שיבואו בהמשך", יצא באלגנטיות מרצונו להעלות את החוק על אפו ועל חמתו של שר החינוך.

עוד 'וי' ביומנו של השר ישי, שאם לא יכה אותו מבקר המדינה מכה אנושה בהחלט מתקדם יפה לקראת מערכת הבחירות, תהא מתי שתהיה.



מעמותת "נוער כהלכה" נמסר בתגובה: "חבל שש"ס עסוקה רק בהצהרות במקום לקדם באמת את הדברים למיגור האפליה והסבל של הציבור הספרדי. לצערנו כל שבוע אנחנו נחשפים לתירוץ חדש המסביר את העיכוב השבועי. אנחנו שמחים לשמוע שגם ביבי נלחץ מהפעילות שלנו והתחיל להתעסק במיגור האפליה בסמינרים. לצערינו אין לנו אמון במשרד החינוך ובשר החינוך בענין, ונבחן את הדברים במבחן המציאות ולא על פי הספינים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}