י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

היורדות היחידות בבורסה: סלקום ופרטנר

הבנקים מוסיפים 1.4% ומושכים את ת"א 25 לעלייה של 0.8% • פרוטליקס מתקנת ב-6% אחרי נפילה של 18% אתמול

  • י"א כסלו התשע"ב
מנכ"ל סלקום הפורש, עמוס שפירא
מנכ"ל סלקום הפורש, עמוס שפירא



המסחר בבורסה בתל אביב מתנהלת בעליות שערים, על רקע התפתחויות בזירה המרכזית בשוקי ההון בעולם בימים אלה - הזירה האירופית. הדיווחים מאתמול לגבי הגדלת קרן הסיוע האירופית הפיחו מעט אופטימיות בשוקי ההון בעולם, כאשר הציפייה היא שפסגת המנהיגים של אירופה שתיערך ביום שישי תניב תוצאות ממשיות.

מדד ת"א 25 מוסיף בשעה זו 0.8% ומדד ת"א 100 עולה בשיעור דומה. מדד מניות הבנקים קופץ ב-1.4% ומדד מניות הנדל"ן מוסיף 1.2%. מתוך 25 המניות בעלות מחזור המסחר הגבוה ביותר, היחידות שרושמות ירידה הן מניות חברות הסלולר פרטנר וסלקום. מניית רמי לוי, שהשיק אתמול את פעילות הסלולר שלו, עולה ב-1.7%.

"הלחץ על חברות התקשורת נמשך. מניות חברות הסלולר צנחו מתחילת השנה ב-40% ובשוק חושבים שזה לא הסוף. רמי לוי נכנס כמפעיל וירטואלי וכנראה מפחדים מזה", אמר הבוקר מנהל השקעות בכיר בשוק ההון. בכל הנוגע לאג"ח של החברות, הוא מוסיף, עדיין אין השפעה נראית לעין אבל העתיד לא ברור. "לא הייתי יושב על אג"ח ארוכות של חברות הסלולר", אמר.

בעולם נרשמה אמש אופטימיות זהירה. וול סטריט נסגרה במגמה חיובית על רקע דיווח של העיתון "פייננשל טיימס" כי האיחוד האירופי שוקל להכפיל את היקף תכנית החילוץ האירופית. המסחר בניו יורק, עם זאת, נפתח בירידות שערים על רקע אזהרת חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס מפני אפשרות של הורדת דירוג האשראי של 15 מדינות בגוש היורו ושל קרן החילוץ האירופית. קרן החילוץ, מסרו אתמול בחברת הדירוג סטנדרד אנד פור'ס , עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה,במקרה של הורדת דירוג האשראי של אחת המדינות הערבות לה.

ואולם, כאמור, התוכנית המתגבשת באיחוד, לפיה היקף קרן החילוץ האירופית (EFSF) יגדל מ-440 מיליארד יורו ל-600 מיליארד יורו ותוקף פעילותה יוארך, הפכו את המגמה בוול סטריט.

הציפייה בשוק היא כי הידיעות והספקולציות יוחלפו בהצהרות ברורות ופעולות מיידיות של מנהיגי האיחוד האירופי. מנהיגי 27 מדינות האיחוד ייפגשו בבריסל לקראת סוף השבוע. במסגרת הפסגה ידונו המנהיגים בין השאר גם בתכנית שהציגו גרמניה וצרפת להקשחת הפיקוח על גירעונות תקציביים של מדינות חברות והכנסת שינויים באמנת מאסטריכט.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייצב אתמול לצד המחאה הגוברת תחת הכותרת "לכבוש את וול סטריט". אובמה אמר אתמול כי ישנו "גירעון של אמון" מצד הציבור בוול סטריט, וכי הבנקים הגדולים צריכים להשתדל יותר כדי לצמצם את הגירעון. בנאומו אמר הנשיא כי המעמד הבינוני בארה"ב עומד בפני רגע מכריע אשר יביא הצלחה או כישלון, וכי הבנקים והעסקים בארה"ב צריכים לנקוט בצעדים כדי לסייע להם.

"איננו יכולים פשוט לשוב לסוג כלכלה של כל-אחד-בכוחות-עצמו אם אנחנו רציניים בכוונותינו לשקם את המעמד הבינוני במדינה זו", אמר אובמה.

בורסות אסיה רושמות הבוקר עליות שערים על רקע הדיווחים מאירופה. טוקיו עולה ב-1.2%; הונג קונג מוסיפה 0.9%; שנחאי מטפסת 0.1%; סידני עולה ב-0.6%; מדד MSCI אסיה פסיפיק מתחזקת ב-0.9% - העלייה השביעית בתוך שמונה ימים. הדולר האוסטרלי מתחזק עקב נתוני צמיחה טובים מהצפוי באוסטרליה.

מניות במרכז

הבנקים ימשיכו לרכז עניין ולקבוע את הטון במסחר בתל אביב. "הבנקים עדיין נסחרים נמוך", אמר הבוקר מנהל השקעות בכיר בשוק ההון. "אני לא יודע אם גם עוד שנה נחשוב שזה נמוך, אבל כרגע זה נראה כך".

מניות הבנקים ייסחרו על רקע הדיווחים מאירופה וכן על רקע הבעת האמון של חברת הדרוג S&P מעלות. חברת הדירוג פרסמה אתמול דו"חות דירוג מעודכנים למערכת הבנקאות המקומית על פי מתודולוגיה חדשה לדירוג בנקים ובהתאם למתודולוגיה של S&P העולמית. דירוגי האשראי של הבנקים הישראליים נותרו ללא שינוי.

עם זאת, בחברת הדירוג סבורים שיש מקום לשיפור. "בהשוואה גלובלית רמות ההון של הבנקים הישראליים - בינוניות. היינו שמחים לראות את רמות ההון בבנקים עולות וכן היינו מצפים מהבנקים להפחית את ריכוזיות האשראי. כיום 20 קבוצות הלווים הגדולות במשק צורכות אשראי מהמערכת הבנקאית בהיקף של 200% עד 400% מההון העצמי החשבונאי. זו חשיפה חריגה בהשוואה גלובלית" אמרה אמש מיכל גור-כגן, אנליסטית בכירה בתחום בנקים וחברות ביטוח במעלות.

מניית פרוטליקס עולה בפתיחה ב-6% לאחר שאתמול צנחה ב-18% במחזור ער. זאת, על רקע הודעת ה-FDA על דחייה של 3 חודשים בדיון באישור סופי לשיווק תרופת הדגל שלה למחלת הגושה. באוגוסט דיווחה החברה כי ה-FDA אישר את קבלת ההגשה המחודשת של החברה ומסר תאריך יעד קובע להחלטה לאישור רישום תרופת ה-UPLYSO למחלת הגושה - ה-1בפברואר 2012.

מניית אורמת תעשיות תיסחר על רקע ההכנות של משפחת ברוניצקי להסדר עם בנק הפועלים ולכניסה לשליטה משותפת עם קרן פימי. אורמת תעשיות תחלק דיווידנד של 90 מיליון דולר, כלומר 2.83 שקלים למניה שמשקף תשואה של 13.4%. הדיווידנד שיחולק מהווה כמעט את כל יתרות המזומן באורמת תעשיות שהיא חברת האחזקות, שהחזקתה העיקרית היא בחברת אורמת טכנולוגיות (60%).

מניית רמי לוי רושמת עליות על רקע היציאה לדרך של פעילות הסלולר. בבנק ההשקעות סיטי לא מביאים בחשבון את תמחור פעילות הסלולר במודל ומעניקים למניה מחיר יעד של 152 שקל. "רמי לוי אינו וירג'ין שהצליחה לעשות משהו דומה עם הסלולר בבריטניה", מסביר האנליסט מייקל קלאר שמעדיף את הפעילות הקמעונית של רמי לוי על פני זו של הסלולר. לדבריו, אם רמי לוי יגיע ל-100 אלף מנויים בשנה הראשונה - הדבר ייחשב הצלחה בשוק שבו הגדולות חותכות מחירים. רמי לוי עצמו מציב יעד של 250 אלף מנויים.

נמשכת הסערה סביב האג"ח של קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר. אתמול הודיעה הקבוצה על רכישה עצמית של אג"ח ב-300 מיליון שקל. אי.די.בי אחזקות אג"ח ה' נחתמה בעלייה של 2.3% לתשואה של כ-16.3%. אי.די.בי אחזקות אג"ח ד' לעומת זאת ירדה בכ-4%, והתשואה עלתה לכ-17% במחזור של 32 מיליון שקל. זאת משום שהחברה האם לא אישרה תכנית רכישה עצמית של אג"ח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}