כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ברק וגנץ התלוצצו וחטפו: "מי באמת פוגע במעמד האשה?"

שר הבטחון אהוד ברק התלוצץ עם הרמטכ"ל בני גנץ על חשבון שירת חיילות וסערה פרצה בכנסת • "אנשי מערכת הבטחון מדברים גבוהה על מעמד האשה ומבזים אותה בסתר"

ברק והרמטכ"ל. צילום: פלאש90
ברק והרמטכ"ל. צילום: פלאש90



זוכרים את שיחת הטלפון המביכה שהושמעה, בטעות, באוזני עיתונאים בצרפת?

הייתה זו שיחה שבמהלכה נשמעו נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, מדבר עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נגד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

טעות אנוש. העיתונאים החליט לציית לבקשה שלא לדווח על השיחה. "זה מעצבן לא להשתמש במידע הזה, אך באותו הזמן אנחנו מחויבים לחוקי המקום", הסבירו העיתונאים.

בתקשורת הישראלית, כך מתברר, נוהגים אחרת לגמרי: הבוקר (ג') הצליחו כתבים לתעד שיחה בין שר הביטחון, אהוד ברק, לבין הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ במהלך ביקורם בצפון לרגל תרגיל של גדוד גלוני. במהלך השיחה התלוצצו השנים בנושא שירת נשים.

"מי זה הבנות פה? מהאוגדה? מהחטיבה?", שאל ברק את גנץ.

"הן בהפסקות שרות", התלוצץ איתו הרמטכ"ל.

"יש פה דנה מהתקשורת של השר, היא מושבניקית והיא יכולה לשיר והיא בלי מדים", צחק איתו ברק.

לפתע קלטו השניים כי העיתונאים מקליטים ואף מצלמים.

"גל"צ, זה לא משודר האירוע הזה. גם אם זה הסקופ של החיים שלך. זה נשאר אצלך בטייפ", נשמעה הקריאה. גם הרמטכ"ל הצטרף לקריאה: "גם אליכם זה... אחרת זאת תהיה הכתבה האחרונה. חבל... שלא תהיה זו הכתבה האחרונה, כמו המלחמה האחרונה. אני מבטיח לך שזו תהיה הכתבה האחרונה", אמר לכתבי ערוץ 2.

במשרד הביטחון ובדוברות צה"ל ניסו למנוע את פרסום הדברים, קטע הוידאו המדובר לא הופץ למערכות התקשורת, עד ש-YNET חשף את הדברים.

וכל השאר, היסטוריה.

"אהוד ברק לא למד לקח"

פרץ הזעם למשמע הדברים לא איחר להגיע. חברות כנסת מיהרו להגיב לחילופי הדברים תוך שהן מבקרות אותם קשות, לא הועילה תגובת דובר צה"ל לפיה "הדברים נאמרו בבדיחות הדעת ובשיחה פתוחה. ראוי לשמור על רוח טובה ועל פרופורציות".

ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, הגיבה ואמרה כי "הצביעות של ראשי מערכת הביטחון, המדברים גבוהה גבוהה על מקומן של נשים בפומבי, ומבזים נשים בשיחה מצ'ואיסטית שמעידה על עולמם הפנימי, זועקת לשמיים". חוטובלי, אגב, יצאה להגנת חיילי צה"ל הדתיים שביקשו לצאת מאירוע בו נשמעה שירת חיילות.

מקדימה הגיבו שלוש חברות כנסת לדברים.

ח"כ אורית זוארץ הבטיחה לדרוש כינוס דחוף של הוועדה לקידום מעמד האישה בנושא ולדרוש את התייצבותו של הרמטכ"ל בפני הוועדה כדי לשמוע ממנו מה יש בדעתו לעשות כדי להבטיח שוויון לנשים בצה"ל, וכן להבהיר את עמדותיו האמיתיות בנושא.

"ההתבטאות הסקסיסטית והשוביניסטית של הרמטכ"ל ושר הביטחון חושפת את דעותיהם האמיתיות בנושא הטעון של שירות נשים בצה"ל. ההתבטאות מוכיחה ששתיקתו הרועמת של הרמטכ"ל בנושא הדרת נשים בצה"ל לא הייתה מקרית.

ח"כ רונית תירוש אמרה כי "ברק לא למד לקח מימי ציפורה העליזים שלו" וכי כבר נאמר כי "מוות וחיים ביד הלשון". לדבריה, "התבדחות שכזו נותנת לגיטימציה לסטיגמות, לאפליה ולאי שיוויון, בחברה שלנו שכה משוועת למנהיגות אמיצה מאחדת ומלכדת".

ח"כ רחל אדטו, אמרה כי "עצם הניסיון להציג את האמירה כבדיחה, מוכיחה כי התפיסה השוביניסטית מוטמעת עמוק הן אצל שר הביטחון וכנראה גם אצל הרמטכ"ל. היום קיבלנו עוד עדות לכך כי עוד ארוכה הדרך לשוויון אמיתי".

ח"כ זהבה גלאון ממרצ הגיבה אף היא ואמרה כי היא מתביישת: "הבדיחות של ברק וגנץ על חשבונן של חיילות הן 'התגססות' ירודה, שאפיינה את הצמרת הביטחונית בשנות ה-50. אין להתפלא שמדירים חיילות בצבא, אם זו רוח המפקד".

גם ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) מהאיחוד הלאומי הגיב לדברים.

"תורתנו הקדושה מכבדת את האישה באופן מוחלט, להבדיל מאלו המדברים גבוהה-גבוהה כנגד הדרת נשים ובלבם בזים להן. הצעת החוק שלי ושל ח"כ חוטובלי ומיכאלי מכבדת את רצונן של נשים החפצות לשיר כאוות נפשן. החוק רק בא לפטור מעונש את מי שמצפונו הדתי רואה את כבוד האישה באופן אמיתי וכן, את מי שסבור שכבודה של האשה איננו בהופעתה החיצונית על הבמה, אלא מתוך שהוא רוחש כבוד לאישה ולצניעותה, הוא נמנע מלשמוע את שירתה הפומבית", אמר כץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}