כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הקרב על הקרדיט: טרכטנברג או גפני? • הסיפור המלא

אז מי אחראי לרפורמת המס החדשה? • לשכת ראש הממשלה: ועדת טרכטנברג • ח"כ משה גפני: ועדת הכספים • שרי רוט על הרפורמה שתעשה טוב לכיס שלכם ועל מלחמת הקרדיטים

טרכטנברג וגפני, צילום: פלאש 90
טרכטנברג וגפני, צילום: פלאש 90



אין ספק שהרפורמה במס שאושרה אתמול (ב') במליאת הכנסת פה אחד, בתמיכת הקואליציה והאופוזיציה וללא מתנגדים, היא בשורה חשובה לבעלי מעמד הביניים ולשכבות החלשות.

השאלה הגדולה היא, למי בעצם מגיע הקרדיט: בתקשורת די התפתלו סביב הנושא, היו שהעניקו את הצל"ש לטרכטנברג, היו ששיבחו את ועדת הכספים ואת היו"ר משה גפני. אחרים נתנו לכולם ליהנות משבחים.

ובכן כמה סודות על מה שהתרחש מאחורי הקלעים של אישור ההטבות: ברמת העיקרון כבר לפני מספר חודשים אישרה ועדת הכספים את רפורמת המס, כשגפני מתעקש לאשר אותה בוועדת שרים ואחר כך גם בקריאה טרומית. רבים הרימו גבה ואמרו לו שאין טעם, שממילא האוצר וראש הממשלה מתנגדים לכך והרפורמה לא תעבור. אבל גפני נשאר נחוש. אני מקדם, יהיה מה שיהיה, אמר, וחיכה להזדמנות.

על מה בעצם סמך גפני? קשה לדעת.

מה שברור הוא, שהוא ניהל את העסק כמו שמנהלים משחק שחמט, מקדם צעד, נסוג, ממתין לשעת כושר. וכאילו משמים נפלה עליו ועל ועדת הכספים מחאת האוהלים, שהביאה לאוויר העולם את ועדת טרכטנברג על שישים מלומדיה. הוועדה ישבה על המדוכה ויצאה במסקנות שלפחות בנושא המיסוי, דומות מאד לאלו של ועדת הכספים.

בוועדה, אגב, די כעסו: העובדה שהפרופ' הנכבד פלש לנישה עליה הם עמלים כבר חודשים ארוכים לא נעמה לרוחם וקולות ביקורת אף נשמעו במהלך הדיונים בתקופה האחרונה. גפני, באופן אישי, גם אינו אוהב את הדו"ח המוגמר על סעיפיו המנסים לחנך תלמידי ישיבות, כך שנוח לו להביא לאישור את הרפורמה של הוועדה שבראשותה הוא עומד ולא את הדו"ח המקורי.

שלף. גפניצילום: שלף. גפני
שלף. גפני


לא אוהד את הדו"ח

גפני, חשוב לדעת, אינו מסתיר את חוסר אהדתו לדו"ח. וכפי שאמר אתמול: "אני חוזר ואומר שאני חולק על דוח טרכטנברג ולא חושב שאם יקבלו את כולו הבעיה נפתרת ואפילו ייווצרו בעיות חדשות. גם אם יקבלו את פרק המיסוי. אין אצלו את ההפחתה במס הכנסה למעמד הביניים, אין את נושא הדיור, המים, החשמל. אני גם לא מחויב לקבל את זה לפי תקנון הכנסת וחוק יסוד הכנסת. יש כאן גם נושא אידיאולוגי: בוועדת טרכטנברג ישבו 60 איש פחות או יותר ממגזר אחד. מי הוציא דוח טוב יותר ועדת הכספים שמייצגת את כל המגזרים, או ועדה שמייצגת מגזר אחד?".

והנה השבוע, במפתיע, שלף את החוק שלו שכבר הגיע לקריאה שניה ושלישית וביקש להעלותו. היו גורמים שניסו להוריד אותו מהרעיון ולהביא את הפרק מתוך הדו"ח של הפרופ' טרכטנברג,

גפני הבהיר להם שאם לא יעבירו את ההחלטות שלו הוא ימסמס להם את הנושא. 'תתקשרו אלי בפסח...' אמר להם. וכולם יודעים שכשגפני מאיים, הוא גם מבצע. בסיכומו של דבר החליטו מי שהחליטו ששווה ללכת על מתווה ועדת הכספים תוך חבירה לקרדיט של גפני. וכך יצאו הודעות מקבילות הן מלשכת רוה"מ והן מלשכת גפני ולכולם הייתה אורה ושמחה.

אגב, ההישג לפיו גם האופוזיציה תמכה בחוק שעבר אתמול קשור לזה שמדובר במתווה שאושר בוועדת הכספים. אתמול בבוקר רצה אחת מחברות הכנסת היותר דומיננטיות בוועדת הכספים אל גפני והתחננה אליו: 'תדאג שיגידו במליאה שזה החוק שלך-שלנו'. רק באופן כזה יכלה האופוזיציה לתמוך בחוק והוא עבר 'פה אחד'. אילו היה מדובר בפרק מתוך דו"ח טרכטנברג אין סיכוי שהדבר היה קורה.

המעניין הוא כי חלק מהסעיפים שהיו במקור בדו"ח סולקו בידי ועדת הכספים. אחד מהם, למשל, הוא הסעיף הקובע שמי שמרוויח מעל למיליון שקלים ישלם תוספת של 2 אחוזים למס. גפני קלט שמדובר גם באדם פרטי המוכר את דירתו או במי שפודה כספי חסכון, אותם צבר כל חייו וכל מבוקשו הוא לרכוש דירה לילד - ודרש להוציא את הערמונים הללו מהאש.

כולם מרוצים

בסופו של יום יצאו כולם מרוצים:

"מליאת הכנסת אישרה הערב פה אחד בקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה במס על פי מתווה ועדת טרכטנברג", אמרה דוברות ראש הממשלה, כשהיא מעניקה את תו הזהב לפרופ' הנכבד.

"לראשונה מזה שנים, הצליחה ועדת הכספים לשנות את המתווה הכלכלי ואת מדיניות המס לחברתית יותר, כשבראש סדר העדיפויות – הטבות למעמד הביניים", יצאה הודעת לשכתו של גפני.

"אני שמח שהאופוזיציה התגברה על היצר הפוליטי והבינה שהממשלה והקואליציה פועלים למען האזרח. נמשיך לפעול בכל הכוח", אמר יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, ולא פירש למי הכבוד.

ולנו, התקשורת, לא נותר אלא לחפש את מה שמסתתר מאחורי הקלעים של שלוש האמירות השונות.

תבוטל העלאת מס הדלק . צילום: יעקב נחומיצילום: תבוטל העלאת מס הדלק . צילום: יעקב נחומי
תבוטל העלאת מס הדלק . צילום: יעקב נחומי


תקציר הרפורמה החדשה:

• 2 נקודות זיכוי נוספות במס לגבר עובד המשלם מס, על כל ילד עד גיל 3. משמעותה הכספית של החלטה זו, 418 שקלים בחודש עבור כל ילד.

• תוספת 2 נקודות הזיכוי תהיה עבור כל ילד ותכנס לתוקף כבר ב- 1.1.2012. צעד זה נוסף להטבה שכבר אושרה, לפיה אם עובדת המשלמת מס לילד עד גיל 5 תזכה לנקודת זיכוי נוספת במס בסך 209 שקלים.

• מס הכנסה שלילי: מענק מוגדל פי 1.5 לאמא עובדת או לאב חד הורי.

• העלאת מדרגת המס לבעלי שכר שנתי מעל מיליון שקל מ- 45% ל-48%, כשמס החברות יעלה ל-25%.

• עצירת מתווה הפחתת שיעורי המס על יחידים והפחתת שיעור המס על יחידים במדרגת המס השלישית, החל מ-8660 ש"ח ועד ל-14,070, בשני אחוזים.

• העלאת שיעור המס על יחידים במדרגת המס העליונה החל מ-40,790 ש"ח לחודש, כך ששיעור המס על מדרגת המס העליונה יוגדל משיעור של 44% לשיעור של 48% על הכנסה מסכום זה ואילך.

• עצירת מתווה הפחתת שיעור מס החברות, והעלאת מס החברות ל- 25% משנת 2012.

• תבוטל העלאת מס הדלק (בלו) ב- 40 אגורות לכל ליטר בנזין.

• העלאת המס על ריבית, דיבידנד, רווח הון ריאלי לגבי יחיד מ-20% ל-25%, ולגבי בעל מניות מהותי מ-25% ל-30%; במקביל להעלאת המיסוי על רווחי הון העלאת התקרה המותרת בניכוי מהכנסה מריבית המשתלמת על פיקדון או על תכנית חסכון לגבי יחיד שהגיע לגיל פרישה ל- 13,000 ול-16,000.

• הפחתת התקרה לתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות כך שההכנסה המרבית לעניין תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות תחזור לעמוד על חמש פעמים הסכום הבסיסי (כ-40,000 ש"ח) במקום שמונה פעמים הסכום הבסיסי (כ-80,000 ש"ח) כקבוע כיום.

• העלאת שיעורי מס שבח מ- 20% ל-25%.

• קביעת המקדמות במס שבח כהוראת שעה לשנה שניתן להאריכה באישור ועדת הכספים אם יימצא שהמקדמות עובדות בשטח; במידה שלא – יבוטלו המקדמות.

• הפחתה של 1% על ריבית המשכנתאות לזכאי משרד השיכון, למשך שנה, סכום שיעמוד על 3% ריבית בשנה בלבד עד לעלות נוספת בשיעור של 150 מיליון ₪ לתקופה של שנה שניתן להאריכה בשנה נוספת. הדבר יאפשר לזכאים ליטול משכנתא ממשרד השיכון ולא מהבנקים. במצב שהיה עד היום העדיפו הרוכשים ליטול משכנתא מהבנקים, באשר ריבית משרד השיכון הייתה אף גבוהה יותר. מידי שנה החזיר משרד השיכון לאוצר את הכספים הללו שלא נוצלו ונותרו כרזרווה, הגיע הזמן שהדבר לא יהפוך ל"עוד בור של שומן", כהגדרת גפני, שהצליח להכניס את הסעיף הזה למרות שלא נכלל בדו"ח טרכטנברג.

הטבות המס יכנסו לתוקפן ב- 1.1.2012.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}