כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

צילמו אתכם? • ועדת המדע דורשת הבהרות

מצלמות המעקב והאבטחה ההולכות ומתרבות, מדאיגות את הכנסת • ועדת המדע והטכנולוגיה דורשת בדיקה והסדרת התחום • "אסור שמצלמות המעקב יגרמו לפגיעה בפרטיות"

אילוסטרציה. צילום: ארכיון
אילוסטרציה. צילום: ארכיון



בשבועות האחרונים, עוסקת ועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות ח"כ רונית תירוש, בהיבטים השונים של נוכחות של טכנולוגיות שונות החודרות לפרטיות בבמרחב הציבורי.

היום (ג') עסקה הוועדה בנוכחות מצלמות במרחב הציבורי ופגיעתם בפרטיות.

כיום מצויות במרחב הציבורי מצלמות רבות המשמשות לאבטחה, בטיחות בדרכים, מניעת אלימות ועוד.

לעיתים אם מחברים את המידע הנאסף באמצעות מצלמות למאגרי מידע אחרים כמו המאגר הביומטרי, עלולים לקבל מצב בו מידע רב מתחום הפרט, זולג אל הכלל.

עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום מידע ופרטיות באגודה לזכויות האזרח, אמר כי הטכנולוגיה עצמה אינה רעה או טובה, אלא אופן השימוש בה בידי אדם הוא הקובע את מגמת השימוש. הוא הבהיר כי לא כדאי לסמוך על הטכנולוגיה באופן עיוור וכי החברה משלמת מחירים בתחום זכויות האדם וערכים דמוקרטיים.

הוא הדגיש כי לא תמיד צריך להסדיר את פעילות המצלמות ברגולציה. למרות זאת, הדגיש כי ראוי לשקול חקיקה בנושא.

מר יורם הכהן, ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, אמר כי מצלמות מעקב הפרוסות במרחב יחד עם יכולת ביומטרית צריכה להדאיג את האזרח הפשוט. עם זאת, הוסיף כי יש לשקול את יתרונן, לאור יכולתן, לדוגמא, להחליף שוטר במרחב הציבורי.

נציג השלטון המקומי, מר אוהד עוזרי, ציין כי ראשי רשויות רבים המאוימים עושים שימוש במצלמות אבטחה.

עו"ד איל זנדברג, ראש תחום משפט ציבורי במשרד המשפטים, אמר כי ברשויות השונות מפרשים את הוראות החוק הנוכחי כך שייעשה שימוש במצלמות באופן מידתי.

לקראת סוף הדיון אמרה ח"כ רונית תירוש כי נראה ששנתיים שניתנו למשרד המשפטים על מנת להסדיר בחקיקה את הנושא הנדון לא נוצלו כיאות. היא הדגישה כי הדיון היה דיון ראשוני וכי מכיוון שחוק הגנת הפרטיות אינו מכסה את כלל הבעיות שעלו, הועדה תיזום חקיקה ראשית שתסדיר את הצבתן של מצלמות במרחב הציבורי.

בתום הדיון קראה הוועדה למשרד המשפטים לבחון את הנושא כמכלול ולהכריע הן באשר לאיזון הראוי בין הזכות לפרטיות ובין התכליות הראויות המצדיקות שימוש במצלמות מעקב, באמצעות הסדרת הנושא בחקיקה ראשית. הווועדה אף דרשה לקבל דיווח מקיף על הנושא תוך כחודשיים ממשרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים ומהשלטון המקומי.

בנוסף, דרשה הוועדה כי כי יוקם מערך בדיקה ובקרה בלתי תלוי על יעילות השימוש במצלמות מעקב. כמו כן דרשה כי השימוש במצלמות מעקב במוסדות החינוך ייבחן באופן מקיף על ידי משרד החינוך לאור המלצות הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים.

עד לקיומם של התנאים האמורים, הוועדה מציעה כי תיבחן "הקפאת המצב הקיים", כך שהרשויות המקומיות והמשרד לביטחון פנים לא ימשיכו לקדם את הנושא עד לגיבוש עמדה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}