כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

יש לכם רעיון לתחליף לנפט? המדינה רוצה להשקיע בכם

שגיא דגן: התכנית מקדמת השקעות עד 10 מליון דולר לסיבוב למשקיע בודד, כאשר 30% מהכסף בסיבוב יגיע מהמדינה

  • ט' כסלו התשע"ב
יש לכם רעיון לתחליף לנפט? המדינה רוצה להשקיע בכם
יצחק לב ארי ואליהו קובין

ממשלת ישראל, באמצעות לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת וצוות התכנית לעידוד השקעות בחברות בתחום תחליפי נפט לתחבורה, פרסמה אמש (א') בקשה לקבלת מידע (RFI) בנושא התכנית לעידוד השקעות בחברות מגובות הון סיכון בתחום תחליפי נפט לתחבורה.

מעבר לכך, הממשלה חשפה בפעם הראשונה באופן מפורט את התכנית שלה לעידוד סטארט-אפים מגובי הון סיכון בתחום. שגיא דגן, ממלא מקום מנהל התכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, אומר ל-TheMarker: "התכנית מתאימה לחברות הזנק בתחומי דלקים חלופיים (ביולוגיים וסינטטיים), דלקים לחקלאות, בטריות, רכב חשמלי והנעה חלופית".

דגן מוסיף כי "התכנית היא לקידום תחום ההשקעות, בדומה לתכנית יוזמה. המטרה היא שיווצר פה עולם של משקיעים, גם מתחומי ההון סיכון וגם מהתחום התעשייתי. מבחינת חברות, התכנית מיועדת גם לשלבי סיד אך גם לשלבים מוקדמים (Early stage)".

לדברי דגן, "התכנית מקדמת השקעות גדולות יחסית, עד 10 מליון דולר לסיבוב השקעה למשקיע בודד, כאשר 30% מהכסף בסיבוב יגיע מהמדינה - דבר שיכול להעביר חברה מהשלבים הראשוניים למצב של חברה תעשייתית הקרובה למכירות וייצור".

דגם מדגיש כי "להבדיל מתכניות להקמת קרנות הון סיכון בשיתוף הממשלה, הפרש הזמנים בין הפעלת התכנית ובין השקעות הממשלה יהיה קצר ביותר. בנוסף, התכנית מאפשרת למשקיעים כניסה הדרגתית לתחום בהשקעות בודדות ובכך מאפשרת תמיכה במגוון משקיעים רב. חשוב להדגיש שזהו RFI. יהיו שינויים במידת הצורך לפי תגובות מקצועיות שיועלו".

ממשלת ישראל קיבלה בינואר 2011 החלטה להפעלת תכנית לאומית לעידוד פיתוחן של טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה. במסגרת החלטה זו הוחלט על יצירת תכנית לעידוד השקעות בחברות מגובות הון סיכון בתחום תחליפי הנפט לתחבורה.

לתכנית לעידוד השקעות הוקצה תקציב כולל של 400 מיליון שקל לניצול בשנים 2020-2012. מטרת התכנית לעידוד השקעות היא להביא ליצירתו של שוק השקעות פרטיות בחברות ישראליות מגובות הון סיכון בתחום תחליפי הנפט לתחבורה.

היקפה הכולל של התכנית עומד על 1.5 מיליארד שקל. מלבד 400 מיליון שקל שיושקעו עם קרנות הון סיכון. שאר הקרן יושקע באמצעות קרן המחקר והפיתוח של המדען, בעידוד מחקרים רלוונטיים באקדמיה ובשיתופי פעולה בין חברות.

עיקרי התכנית הן כדלקמן:

המדינה תשתתף בהשקעות שיאושרו בשיעור של 30% מסך ההשקעה הכוללת שתאושר לחברה.
היקף הסיוע הממשלתי המינימלי שיאושר למשקיע להשקעה בחברה הוא 750 אלף שקל להשקעה כוללת של 2.5 מיליון שקל, והמקסימלי 12 מיליון שקל להשקעה של 40 מיליון שקל.
היקף הסיוע הממשלתי המקסימלי שיאושר להשקעה בחברה במצטבר לאורך שנות התכנית הוא 30 מיליון שקל להשקעה כוללת מצטברת של 100 מיליון שקל בחברה.
בתמורה לסיוע הממשלתי יתחייב המשקיע מול המדינה כי בכל מקרה בו ינבעו לו הכנסות כתוצאה מהשקעתו הוא יחזיר למדינה את חלקה היחסי בהשקעה, עד לתקרת היקף הסיוע הממשלתי שנתקבל בצמוד לריבית לייבור +3%.
מניות המשקיע בחברה תהיינה משועבדות למדינה עד אשר יוחזר מלוא סכום הסיוע בצמוד לריבית לייבור+3%.
התכנית מציינת כי הבעלות על הידע שיפותח בגין ההשקעה בחברה וכל הזכויות הנובעות ממנו יהיו בבעלות מלאה של החברה. עם זאת, העברת הידע או הזכויות הנובעות ממנו מחוץ לישראל תהיה מחויבת באישור ועדת התכנית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}