כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

פרשת הסיליקון: הפיצויים שתנובה תשלם הופחתו ב-20 מיליון ש'

העליון החליט כי סכום הפיצוי שהחברה תשלם יהיה 38.5 מיליון שקל במקום 55 מיליון על פי פסיקת בית המשפט המחוזי • עוד הופחתו התשלום לתובע הייצוגי ושכר הטרחה לעורכי הדין

  • ט' כסלו התשע"ב
פרשת הסיליקון: הפיצויים שתנובה תשלם הופחתו ב-20 מיליון ש'

בית המשפט העליון הפחית את סכום הפיצוי שתשלם תנובה בשל החדרת סיליקון לחלב וקבע כי החברה תשלם 38.5 מיליון שקל, במקום 55 מיליון שקל שפסק בית המשפט המחוזי. פסק הדין של הרכב שופטי בית המשפט העליון שנכתב על ידי השופטת אסתר חיות הפחית את תשלום הפיצויים בכ-16.5 מיליון שקל, לפי חישוב של 250 שקל כפיצוי אישי אחיד ל-154 אלף האנשים שסבלו נזק בשל הפגיעה באוטונומיה שלהם, בכך ששתו חלב 1% ובו סיליקון.

פגיעה באוטונומיה של אדם, מסביר השופט יצחק עמית בפסק הדין, משמעה שלילת אפשרות הבחירה של הצרכן, לאחר שהחברה לא גילתה עניין מהותי שהיה עליה לגלות. הביטוי של הפגיעה באוטונומיה הוא תחושות שליליות כמו כעס, תסכול, עלבון, גועל, זעזוע וכד'.

בין ינואר 1994 לספטמבר 1995 הוסיפה תנובה סיליקון לחלב עמיד דל שומן 1% ושיווקה 13 מיליון ליטר חלב מסוג זה. ההוספה, נעשתה בניגוד לחוק ובניגוד לתקן, בלי לסמן זאת על אריזת החלב ובלי לדווח למשרד הבריאות. הוספת הסיליקון לחלב נעשתה כדי להתגבר על בעיה טכנית של הקצפה בתהליך הייצור, אותה ניתן היה לפתור בהשקעה של כ-300-400 אלף דולר.

בית המשפט המחוזי פסק לפני כשלוש שנים כי על תנובה לפצות את לקוחותיה בכ-55 מיליון שקל. נקבע כי במקום לחלק את הכסף ביניהם יחולק הפיצוי באופן עקיף לטובת כלל קבוצת הצרכנים בין שלוש מטרות עיקריות: מתן הטבה לצרכנים בהוזלת המוצר, או הגדלת תכולתו בלי להעלות את מחירו; העברת חלק מסכום הפיצוי לקרן מחקרים ומלגות; וחלוקת חלב חינם לנזקקים.

השופטת חיות שינתה את מנגנון הפיצוי שקבע בית המשפט המחוזי והחליטה לוותר על הקצאת חלק מהפיצוי להסדר הנחות לצרכנים. היא קבעה כי סכום הפיצויים יחולק כך ש-44.33% ממנו יוקצה לקרן מחקרים ומלגות ו-55.66% לחלוקת מוצרי חלב לנזקקים.

חלוקת מוצרי החלב תעשה בתוך חמש שנים מתחילת ביצוע פסק הדין, באמצעות עמותות "לתת" ו"משולחן לשולחן", שהן עמותות גג המספקות מזון לעשרות עמותות אחרות בארץ.

לצורך העברת הפיצוי למטרות מחקר בתחום המזון והתזונה תוקם קרן מחקר שבראשה יעמוד המדען הראשי של משרד הבריאות. הנהלת הקרן תבחר את המחקרים שיזכו במלגות, ותפקח עליהם. הכוונה היא להשתמש בסכום הפיצוי המיועד לקרן המחקר בתום חמש שנים.

בית המשפט העליון הפחית גם את התגמול שניתן שעל תנובה לשלם לתובע הייצוגי, ונקבע שיורשיו (התובע המקורי נפטר) יקבלו 300 אלף שקל, במקום 500 אלף שקל שפסק לו בית המשפט המחוזי.

הגמול למועצה הישראלית לצרכנות הופחת בכחצי: ממיליון שקל שפסק לה בית המשפט המחוזי ל-550 אלף שקל שפסק העליון. גם שכר הטרחה לפרקליטיהם של התובעים הופחת משמעותית מ-2.5 מיליון שקל שפסק המחוזי ל-1.5 מיליון שקל לפי פסיקת בית המשפט העליון.

תנובה יוצגה על ידי עוה"ד איל רוזובסקי ומור פינגרר ממשרד צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות', ובאמצעות עוה"ד איתמר ענבי ונירה קורי ממשרד ש. פרידמן. התובע הייצוגי, תופיק ראבי המנוח, יוצג על ידי איאד ראבי וחיאת ראבי-מוראד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}