כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

וועדת חוקה: ציון העובר במבחן עוה"ד - 60

לאחר כשלון מרבית הנבחנים לבחינות ההסמכה לעוה"ד, תובעת ועדת החוקה לשנות את ציון העובר • הח"כים: "נעשה כל מאמץ, על מנת להכשיל את הנבחנים"

טקס הסמכת עורכי דין. צילום:ארכיון
טקס הסמכת עורכי דין. צילום:ארכיון

הבוקר (א'), דנה ועדת חוקה בנושא בחינות לשכת עורכי הדין, ובפרט בתוצאות הבחינה האחרונה בה זכו רק 48% מהסטודנטים בציון עובר.

ח"כ יעקב אדרי ציין את דבריו של שר המשפטים עצמו, שאמר מעל דוכן הכנסת כי היום, גם הוא לא היה עובר את הבחינה. "אחוז המעבר בבחינה האחרונה, היה נמוך ללא אח ורע, נעשה כל מאמץ, על מנת להכשיל את הנבחנים. אני דורש הגינות", אמר.

גם ח"כ מירי רגב הצטרפה לדבריו: "הלשכה החליטה לעצור את ההצפה בעו"ד. חובתה לעשות זאת מראש ולא בדיעבד. לא משנים כללי משחק, תוך כדי משחק. הסטודנטים השקיעו במיטב כספם וזמנם, וחובת הלשכה לעשות איתם צדק". אמרה, והציעה לשר המשפטים להורות על בחינה חוזרת, או להעניק לנבחנים נרמול, שמשמעותו העלאה בציון.

ח"כ אורי מקלב אמר ליו"ר הועדה כי "כמחנך וכאב לתלמידים, אתה יודע, שכישלון כה חמור בבחינה, מצביע על כשלון המורה ולא על כשלון התלמיד. חלק מהדרישה לצדק חברתי, הוא הסרת חסמים של הרגולטור. מחובתנו לבדוק האם ועדת הבחינות והשאלות, היו אובייקטיביות או מכשילות" אמר מקלב.

בפני הועדה הופיעו סטודנטים שסיימו את התמחותם, ונכשלו בבחינה האחרונה. חלקם בעלי תארים אקדמיים נוספים ובהם רואה חשבון ודוקטורנט. לדבריהם, המבחן עוסק בשולי השוליים של המקצוע במקום במהות. המבחן דורש זכירת נתונים. במקום, לעסוק בבחינת הידע המקצועי. אחד המתמחים מחנך במקצועו קבע, כי המבחן לא עומד בשום קריטריון פדגוגי. לדבריו, במבחן היו שאלות סותרות ולא ברורות.

נציג לשכת עורכי הדין עו"ד יורם חג'בי אמר כי כל הבחינות מתקיימות עפ"י החוק וכי אין ללשכה סמכות להעניק לסטודנטים נרמול או להורות על מבחן חוזר. לדבריו, הנתונים מראים כי תלמידי האוניברסיטאות עוברים את הבחינות בציונים גבוהים יותר מבוגרי המכללות.

מנכ"ל הלשכה עו"ד לינדה שפיר אמרה, כי מנכ"ל משרד המשפטים עומד בראשות ועדה שבודקת את הבחינות. לדבריה, ועדת הבחינות מורכבת משופטים, נציגי הפרקליטות ונציגי הלשכה. הוועדה אובייקטיבית ומקצועית ולא ניתן להטיל דופי בעבודתה. שפיר הודתה כי חלק מהשאלות, נרכשות מעו"ד פרטיים.

יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם בהסכמת חברי הכנסת, סיכם את הדיון ואמר. "הועדה שמעה את נציגי המתמחים אשר נכשלו במבחני הלשכה, וכן את נציגי לשכת עורכי הדין. מבחני הלשכה נעשו עפ"י החוק והכללים. הוועדה פונה לשר המשפטים ומבקשת, כי יקבע שציון עובר במבחן האחרון ללשכת עורכי הדין, יעמוד על ציון 60 .
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}