כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אפילו הארכיטקט של היורו מודה: המטבע היה בעייתי מלכתחילה

בראיון ל"טלגרף" אמר ז'אק דלור כי הממונים על תהליך הנפקת המטבע העלימו עין מהחולשות הברורות

  • ח' כסלו התשע"ב
אפילו הארכיטקט של היורו מודה: המטבע היה בעייתי מלכתחילה



ז'אק דלור, צרפתי ואחד מבכירי אירופה שהיה מעורב בתהליך השקת מטבע היורו ומכנה עצמו כאחד מהארכיטקטים של היורו, אמר בראיון ל"טלגרף" הבריטי כי המטבע היה בעייתי מלכתחילה. דלור אמר כי מחסור בגוף מרכזי שיסנכרן בין המדיניות הכלכלית בגוש איפשר לחלק מהחברים לצבור חובות שהן לא יכולות להתמודד עימו.

כראש הנציבות האירופית בין השנים 1985-1995, דלור, 86, שיחק תפקיד מרכזי בתהליך גיבוש מטבע היורו. הוא אמר כי משבר החובות לא הגיע מהרעיון של מטבע היורו, אלא משיבושי הוצאה לפועל של המטבע המשותף.

דלור טוען כי הממונים על תהליך הנפקת המטבע העלימו עין מהחולשות הברורות וחוסר היציבות בכלכלות חלק מהמדינות החברות. שרי האוצר לא רצו להודות בשום בעיות שייאלצו להתמודד עימן, אמר.

דלור התעקש כי כל המדינות האירופיות חולקות באשם של משבר החוב שהוביל לחשש בנוגע להמשכו של היורו. דלורס התייחס לטענת הבריטים שסירבו להצטרף לאיחוד המוניטרי, כאשר טענו כי המטבע לא יכול לעבוד ללא מדינה ואמר כי היתה להם נקודה טובה. בנוגע לתגובות הנוכחיות של מנהיגי האיחוד אחר דלור כי מדובר ב"מעט מידי ומאוחר מידי".

בפרט ציין דלור את "שילוב העקשנות הגרמנית לשליטה מאוחדת, יחד עם העדר עמדה ברורה מיתר המדינות".

הערותיו של דלור מגיעות לפני שבוע מרכזי בגוש היורו, כאשר עוד לפני פסגת בכירי אירופה ביום שישי הקרוב, ייפגשו כבר מחר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, כדי לסכם את ההצעות שיגישו בסוף השבוע בפסגה בבריסל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}