כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אושר תקציב חברת החשמל • החברה עוברת מגז לדלקים אחרים

דירקטוריון החברה אישר את התקציב של החברה המתתקרב ל-30 מיליארד שקל חירום • בשל הפיגועים החוזרים ונשנים בצינור הגז ממצרים, תיאלץ החברה להתבסס על דלקים אחרים

חברת החשמל. צילום: יעקב נחומי
חברת החשמל. צילום: יעקב נחומי

דירקטוריון חברת החשמל אישר היום (ה) את תקציב החברה לשנת 2012 בסך כולל של 29,428.6 מיליוני שקל לאחר שקיבל סקירה מקיפה של התקציב המוצע.

הדירקטוריון הנחה את ההנהלה להפחית כ-400 מיליון ש"ח נוספים, המהווים כ-3% מן התקציב המאושר ללא דלקים, ולקצץ 500,000 שעות נוספות. בנוסף, אישר הדירקטוריון את תוכנית העבודה לשנת 2012 הנגזרת מהתקציב המאושר.

תקציב 2012 עומד בסימן קיצוצים נרחבים והתמודדות עם משבר הגז הטבעי, במטרה למזער ככל האפשר את ההשפעות על הצרכנים יחד עם המשימה הלאומית להמשיך ולפתח את משק החשמל.

הנושאים המרכזיים להם יוקדש תקציב החברה בשנת 2012 הינם: רכש דלקים בהתאם לצרכים הנגזרים מהמחסור בגז, ביצוע שלב ב' של תוכנית החירום, השקעה בפרויקט הפחתת הפליטות בתחנות הכוח הפחמיות והגדלת ההשקעה במערכת ההולכה.

יודגש, כי סעיף הדלקים בתקציב גדל בצורה משמעותית בהשוואה לשנה הקודמת עקב הצורך ברכישת סולר ומזוט, היקרים בשיעור ניכר מהגז. כזכור, הפיגועים החוזרים ונשנים בצינור הגז צמצמו בשיעור ניכר את אחוז השימוש בגז בתמהיל הדלקים של החברה, דבר שהוביל לגידול בהוצאות הדלקים בתקציב ומשפיע על התקציב כולו, כיוון שהדלקים מהווים חלק נכבד ממנו.

מנכ"ל החברה, אלי גליקמן, הציג בפני הדירקטוריון את יעדי החברה לשנת 2012 והדגיש, כי החברה תשקיע השנה משאבים גדולים בתחום איכות הסביבה תוך שימת דגש על הפחתת זיהום אוויר בתחנות הפחמיות, הרחבת פיתוח התחנות המופעלות בגז טבעי ופרויקטים נוספים. "תקציב החברה לשנת 2012 גדל בכ-50% בשל רכש דלקים יקרים כתחליף לגז. מצבה הפיננסי של החברה מחייב קיצוצים נרחבים ומקיפים בכל תחומי פעילות החברה. בשנת 2012, חברת החשמל תתמקד בהשקעה משמעותית ותרומה לאיכות הסביבה". אמר גליקמן. "אנו נדרשים בשנה זו לפעול בתנאים קשים ביותר של רזרבה חשמלית נמוכה ותזרים מזומנים מורכב", הוסיף.

גליקמן הדגיש, כי הקיצוצים התקציביים בוצעו בעיקר בתחומים הבאים: התייעלות בנושאי כוח אדם והיקף העסקת עובדים, צמצום עבודות תחזוקה והפחתת רכש וציוד ועבודות קבלנים.

על פי החלטת הדירקטוריון המדיניות הפיננסית של החברה ובמסגרתה תוכנית המימון החיצוני וכרית הביטחון הנדרשים לכך, תסוכם במהלך חודש דצמבר 2011, לאחר התייעצות ביועץ חיצוני לדירקטוריון.

באם לא תוסדר התמיכה הממשלתית הנדרשת בהיקף של כ-4 מיליארד שקל ועלייה נדרשת בתעריף של כ-30% (על פי נתוני מיסוי הדלקים התקפים כיום), יקיים הדירקטוריון דיון מיוחד לא יאוחר מתחילת ינואר 2012 לעדכון תוכנית העבודה על-פי הצורך, כולל קיצוצים שיידרשו בתוכניות הפיתוח ובתקציב הדלקים, בהיקף היחסי (מתוך תקציבי הפיתוח והדלקים).

עוד הדגיש הדירקטוריון, כי תוכנית "תנופת אור" תקודם בעדיפות ראשונה במסגרת מימוש תוכנית הרפורמה הכוללת במשק החשמל, כבר במהלך 2012, כאשר היעד המינימאלי להתייעלות במסגרת זו- 400 תקנים של עובדים קבועים במהלך החציון השני של שנת העבודה.

יפתח רון-טל, יו"ר הדירקטוריון, אמר בתום הישיבה: "חברת החשמל, היא חברה לאומית ומהווה גורם משמעותי בפיתוח המשק וכלכלת המדינה. על הממשלה לסייע ולפעול בנחישות לשמירת איתנותה הפיננסית של החברה, בד בבד עם הפעילות שעושה החברה להתייעלות וקיצוצים מאסיביים בכל תחומי פעילותה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}