כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ההשתלטות השקטה של חברות הליסינג על מגרשי המשומשות

חברות הליסינג הגדילו ב-3 שנים ב-72% את מספר מגרשי מכוניות היד השנייה שבבעלותן על חשבון הסוחרים הקטנים; זה לא מונע מהן לספוג את ירידות מחירי המשומשות

  • ה' כסלו התשע"ב
מגרש למכירת מכוניות משומשות. צילום: שלמה sixt
מגרש למכירת מכוניות משומשות. צילום: שלמה sixt



הבאים בשער יפו של מחנה צריפין, התרגלו בשנים האחרונות למראה מגרש מכירת המכוניות שממוקם ממש מול הכניסה למחנה הצבאי השוקק. חדי העין הבחינו באחרונה כי במקום החברה הקטנה שהחזיקה עד כה במגרש, חברת AV, מתנוססים כיום במתחם שלטי קבוצת הליסינג אלבר, שנכנסה בנעליה למתחם.

במהלך שלוש השנים האחרונות בלבד הזניקה אלבר את מספר מגרשי המכירה שבבעלותה ב-222% - מתשעה סניפים בינואר 2009 ל-29 סניפים בחודש שעבר. ואולם אלבר אינה יוצאת דופן. מנתונים שהגיעו לידי TheMarker עולה כי 10 חברות הליסינג הגדולות בענף הרכב הגדילו בתקופה זו את מספר סניפי הסחר שלהן ב-72%, מ-86 מגרשים ל-148, ותפסו בהדרגה את מקומם של סוחרי הרכב הקטנים והבינוניים (ראו גרף).


חלק מסוחרי הרכב עובדים כיום תחת זיכיון של חברת ליסינג גדולה, ואחרים סגרו את מגרשיהם ויצאו מהענף. זאת, לאחר שהגופים החזקים בשוק הבינו שכדי להשפיע יותר על מחירי המכוניות המשומשות עליהם לשלוט גם על רשת ההפצה שלהן.

לא מתגעגעים למגרשים הקטנים

מגרשי מכירת המכוניות עמוסי הגדרות, השלטים והבלונים נהפכו בשנים האחרונות לתבנית נוף מוכרת בכבישי ישראל, בזכות הגידול ביבוא כלי רכב, ובעיקר בעקבות התפתחות שוק הליסינג, שמזרים אל שוק המכוניות המשומשות כל כלי רכב שסיים שלוש שנות נסיעה על הכביש. רק לשם המחשה, הערכות גסות מניחות כי השנה הוצאו לשוק המשומשות 120 אלף מכוניות ליסינג - מתוך 400 אלף המכוניות המשומשות שהוצעו למכירה.

בשנתיים האחרונות הרחיבו חברות הליסינג את רשתות המכירה ליד שנייה שלהן. היקפי המכירות הגדולים איפשרו להן לפסוח למעשה על המתווכים הקטנים, לפתח התמחות בסחר במכוניות משומשות - ולשפר בכך את ההכנסות ממכירת כלי רכב.

למרות הורדת מחיר בשיעור של בין 12% למכונית עם עבר בליסינג (שהיתה בשימוש נהג יחיד) ל-35% (למכונית בשימוש עירייה), חברות הליסינג נהנות מעדיפות על פני הסוחרים הקטנים או המוכרים הפרטיים, בזכות הנחות היבואן הגדולות שלהן זכו בעת הרכישה. זאת, כאשר גם היבואנים עצמם לא טמנו ידם בצלחת, ועורכים כיום יותר עסקות טרייד-אין ומחזיקים במאגר מכוניות משומשות.

בניגוד לעבר, אז היו נמכרות לסוחרים הקטנים מכוניות עם קילומטראז' גבוה ובמצב מכני טוב פחות, פתחו חברות הליסינג בעצמן סניפי אאוטלט למכוניות זולות ומטופלות, מתוך הנחה שלקוחות פרטיים יעדיפו לרכוש מכוניות שכאלה מחברה מוכרת, גם אם בפרמייה על המחיר.

"הרבה יותר קשה לנו כיום, כי הביזנס הולך לליסינג וליבואנים", מודה אורי דגמי, יו"ר איגוד סוחרי הרכב ומנכ"ל חברת ביי אנד דרייב, העוסקת בטרייד-אין ובליסינג. "חברה שמוכרת 1,000 מכוניות בחודש, עושה עבודה שהיתה פעם אצל עשרות סוחרים".

שרון בן-עזרא, סמנכ"ל השיווק של מימון ישיר, שותף להערכה: "הקונה מעדיף לקנות מכונית מגורם מוכר. אני צופה שנה בעייתית למגרשים הקטנים, יהיה להם קשה לגייס מלאי למכירה".

ואולם, לטענת בן-עזרא, הלקוח הפרטי לא בהכרח מפסיד מהקיטון במספר סוחרי הרכב המשומש: "גם המגרשים הקטנים רצו להרוויח, וזה שיש פחות מתווכים, הופך את המשומשות לזולות יותר", הוא טוען.

למרות תובנה זו, סביר יותר ששיקולי הריכוזיות נדחקו בנושא סחר המכוניות לשוליים, נוכח שיקולים צרכניים מהותיים יותר. קשה למצוא לקוחות פרטיים שמתגעגעים למגרשים הקטנים, שבהם נכוו חלקם מרמאויות וסבלו משירות פיראטי קלוקל. חברות הליסינג מציעות כיום שירות טוב יותר עבור מכוניות באיכות טובה יותר, עם אחריות ומסלולי מימון נוחים. אך מה מבשרת תופעת הקונסולידציה בענף הסחר במכוניות המשומשות בנוגע למחירן של המכוניות?

מתמתנת הירידה במחירי המשומשות

קשה היה לחמוק השנה מהמודעות הצעקניות למכירת רכב משומש. חברות הליסינג ומגרשי הטרייד-אין הבטיחו הנחות מופלגות, קנייה חוזרת של המכונית ואף תוספות כמו חלון נפתח בגג. כל אלה העידו, עם זאת, על האטה במכירת מכוניות משומשות, וירידות המחירים שבאו בעקבותיה אמנם השתקפו במחירונים.

בענף הרכב תלו אז את האשם במצב בשני גורמים שפגעו לטענתם במכירות: היצף של עשרות אלפי מכוניות, שחוזה הליסינג שבמסגרתו הוחכרו החל בתקופת שיא הפריחה של הליסינג בתחילת 2008; והשיווק האופנתי של מכוניות מיני חדשות במחיר נמוך יחסית של כ-60 אלף שקל בלבד, שגרם ללקוחות רבים להעדיף אותן על פני משפחתיות משומשות במחירים דומים.

אלא שלדברי גורמים בענף ניכרים בשבועות האחרונים ניצנים של שינוי מגמה. "הירידה במכירת מכוניות חדשות בשוק מביאה למעבר של לקוחות למכוניות משומשות", אומר דגמי, אך מבהיר כי עוד רחוקה הדרך לשינוי: "גם כיום המחירים נמוכים עדיין בהרבה מהמחירון. חיי המדף של המכוניות קוצרו ב-30%, ואנחנו עדיין לא רואים התאוששות".

גם מנכ"ל אוטו דיל, תומר דותן, מזהה שיפור קטן יחסית שעדיין לא משנה את התמונה הכוללת. "השוק עדיין רווי במוצרים שלא נמכרים. יש בעיית ביקוש למכוניות עם קילומטראז' גבוה. היתה אמנם סתימה שנפתחה, אבל לא לגמרי", מעיד דותן. "אתה רואה מה חברות הליסינג עושות ואיזה מבצעים עדיין יש אצלן. הן עדיין בלחץ רציני".

ואולם, הגורם העיקרי שבולם את ירידת מכירי המשומשות הוא דווקא ירידה מסוימת בהיצע. אם תחילת 2008 היתה לתור הזהב של חברות הליסינג, הרי שסוף 2008 היה תחילתו של מיתון קצר בענף הרכב בעקבות משבר האשראי העולמי. חברות הליסינג התקשו אז לגייס הון, והפסיקו כמעט לגמרי לרכוש מכוניות. מקץ שלוש שנים, התוצאה היא לפיכך היצע קטן יותר של מכוניות משומשות.

לכן, מעריך בן-עזרא, ירידות המחירים יימשכו: "בלימת הירידות קשורה בזה שפחות מכוניות מסיימות את חיי הליסינג שלהן. להערכתי, בחודשים הקרובים תימשך בלימה בירידות המחירים, ואולי אף נחזה עליות מחירים", הוא אומר.

עם זאת, יש לציין כי בשוק המכוניות המשומשות עליות מחירים הן לרוב נדירות. שלא כמו נדל"ן, מכונית אינה נכס ואינה "שומרת על ערכה". השאלה היחידה היא באיזה קצב יפחת ערכה.

לפי נתוני המחירון של אתר יד2, ירידות המחירים בשוק הרכב נמשכו בקצב גבוה בחודשים האחרונים (ראו גרף): מאזדה 3, למשל, איבדה 5% מערכה בתוך חצי שנה; יונדאי i30 צנחה בכמעט 7%, ובשוק רכבי הפנאי נרשמו ירידות מחירים חדות עוד יותר. לעומת זאת, דווקא שוק מכוניות הסופר-מיני כמעט שלא נפגע. מחיר המחירון של טויוטה יאריס מ-2009, למשל, נותר זהה לזה שלפני חצי שנה.

סמנכ"ל יד2, רועי שגב, מסביר: "יש עדיין הצפה של משפחתיות משומשות, וגם היצע גדול של רכבי שטח. לעומת זאת, במכוניות הסופר-מיני יש גם היצע קטן וגם אין להן ממש תחליף. יש לקוחות שרוצים מכונית קטנה ואוטומטית, ומחירן של המכוניות האלה כחדשות הוא גבוה משמעותית".

ההתאוששות בשוק המשומשות יכולה היתה להיות אולי משמחת, אלמלא ביקוש ער למשומשות העיד בעבר דווקא על מיתון מתקרב. "שוק הרכב הוא לא יונה שמבשרת את האקלים הכלכלי, אלא נספח. אם שוק הנדל"ן נעצר - זה מה שיעיד על מיתון", מעיר דגמי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}