כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אירוע בטיחות טיסה חמור: מטוס מטען רוסי חצה את הגבול לירדן

המטוס, שהיה בדרכו לעובדה, טעה בניווט וחדר לשטח האווירי של ירדן

  • ה' כסלו התשע"ב
אירוע בטיחות טיסה חמור: מטוס מטען רוסי חצה את הגבול לירדן

מטוס מטען רוסי מדגם איליושין IL-76MD שהיה בדרכו לעובדה, שבנגב, טעה בנתיב וחצה את הגבול לירדן; אירוע בטיחות הטיסה החמור התרחש לפני חודש ונחשף בדו"ח חקירת האירוע שהסתיים אתמול והגיע ל-TheMarker.

עפ"י דו"ח חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, מדובר במטוס המופעל ע"י חברת Rubystar, שיצא ב-30 לאוקטובר בטיסת מטען מיוחדת ממינסק, (ביאלו רוס) לעובדה, שבנגב. הוא הופנה ע"י פקח בקרת צפון לנקודת ציון מסויימת, משם היה אמור להמשיך בפיקוח בקרת דרום לעובדה.

המטוס נצפה במכ"מ ממשיך מזרחה ולפני שחצה את גבול ירדן, הופנה דרומה. המטוס טס בתחום הירדני כ-4 דקות, תוך שחדר כחמישה מיילים, קודם שחזר לשטח ישראל.

התראה לפיקוח עמאן הועברה בזמן אמיתי מפיקוח ת"א. המטוס שב וחזר ונחת בשלום בעובדה.

עפ"י מסקנות דו"ח החקירה, "האירוע מסווג כאישי של צוות מטוס האיליושין עם תרומה מסויימת ליצירת גורמי הרקע, מצד גורמי התכנון והתאום בחהרה המפעילה ובישראל. תפקודו של צוות הטיסה - של המטוס המעורב, לקה בחסר ולא עמד בסטנדרטים המקובלים בתעופה המסחרית הבינלאומית. למבנה תאי הצוות במטוס המעורב ולהרכבו של הצוות המרובה, תרומה ישירה לסרבול ולפגיעה בתפקודו".

המטוס מופעל ע"י צוות מרובה, בשני סיפונים: בסיפון העליון - קברניט, קצין ראשון, מהנדס טיס ומפעיל רדיו; בסיפון התחתון - הנווט. "הטייסים ואנשי הצוות האחרים לא ידעו את מטרת הטיסה ואת פרטי המטען. הקברניט טס בפעם הראשונה בשמי ישראל, דיבר אנגלית בסיסית ובהמשך, לאחר הנחיתה נעזר במתורגמן", המשיך הדו"ח.

לגבי פקח ת"א, נכתב במסקנות הדו"ח, כי "היה ערני ויעיל בזיהוי חליפת נקודת הציון, אך פחות החלטי ביחס לכיוונים הראשונים שנתן, לצורך החזרת המטוס לנתיב".

עוד נקבע במסקנות, כי "תיאום ובדיקה של תוכניות הטיסה בטיסות מיוחדות, שאינן טיסות קו של חברות תעופה סדירות, צריכים לקבל התייחסות שונה ומחמירה באשר לנתיב המתוכנן, סוג המטוס ורמת הצוות המיועד לבצע אותה טיסה".

חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה ממליץ, "לקדם את היוזמה לבדיקת תוכניות טיסה ע"י יורו קונטרול, על חלקיהן המתוכנן במרחב האווירי של ישראל. עד אז, להגדיר מנגנון בישראל לבדיקת תוכניות הטיסה בכלל והחריגות המיוחדות בפרט".

כמו כן, "למסד בנוהל המתאים, עד להסדרה כאמור, תהליך מחייב לבדיקת תוכניות ומרשי טיסה של טיסות חריגות או מיוחדות שאינן במסגרת טיסות קו של חברות סדירות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}