כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

משרד המשפטים: לבטל חופשת חנוכה בישיבות

סערה • עמוס צייאדה מבשר לישיבות: "ימי החנוכה אינם מאושרים כחופשה" - אך במשרד החינוך מתנערים • הישיבות: "זו פגיעה במסרים הרוחניים והחינוכיים שחג החנוכה מסמל"

עמוס ציאדה וחברים. צילום ארכיון
עמוס ציאדה וחברים. צילום ארכיון



מכתב שנחת בתיבת הדואר האלקטרוני של מנהלי הישיבות אתמול (ד') בישר להם, לגודל הפתעתם, כי "בימי חג החנוכה, בין יום שלישי כ"ד בכסלו...ועד ליום שלישי א' בטבת...ניתן יהיה לסיים את הלימודים בשעה 15:30. כמו כן לא תערכנה ביקורות לאחר שעה זו".

מי שחשב שמדובר בבשורה 'טובה', עמד על טעותו במשפט הבא: "נדגיש כי מוסדות שציינו בבקשת התמיכה לשנת 2011 כי ימי החנוכה הינם ימי חופשה - ימים אלו אינם מאושרים כחופשה".

על החתום: עמוס צייאדה, מנהל אגף.

במשרד החינוך מיהרו להתנער מאחריות. לדבריהם, מדובר בהוראה של משרד המשפטים, אותה הצליחו לרכך אך במעט. "במשרד המשפטים דרשו לבטל לגמרי את החופשה, במשרד החינוך הצליחו לשכנע בכך שהלימודים יסתיימו ב-15:30 ולא ב-16:00 כך שכל הלומדים יגיעו בזמן להדלקת הנרות". יחד עם זה, קשה היה להשתחרר מהתחושה, כי הם חשים שלא בנוח עם ההחלטה החדשה, גם אם נכפתה עליהם בדרך כזו או אחרת.

למרות שמהדברים עולה, כי הדבר לא נעשה בזדון ומתוך כוונה להרע לבני הישיבות וכי מדובר בצורך "חוקי" (אולי צודק, אך בטח לא חכם), אין ספק שהוא יותיר משקעים באשר ליחסים בין עולם הישיבות לבין מערכת החינוך - מה עוד שבתקופה האחרונה נעשו מאמצים נואשים במשרד כדי לשכנע שכוונותיהם לטובה, והנה מגיעה ההחלטה האחרונה ובהחלט טורפת להם את הקלפים.

מדובר בבחורי ישיבות גבוהות, שגם כך ימי החופשה שלהם אינם מרובים. חלקם שוקדים על תלמודם גם בשעות הלילה המאוחרות, גם כשאינם מחויבים לכך, אחרים לומדים בצהרי יום שישי, בשעה שבחורים אחרים בגילם נחים (במקרה הטוב), כולל שבת, כולל לימוד של רבים מהבחורים בבתי הכנסת הסמוכים לביתם גם בימי החופשה.

את כל זה חובה לקחת בחשבון כשנוטלים מבחורים אלו את האפשרות לצאת קצת יותר מוקדם בימי החנוכה. חלקם צריכים להגיע אל רבם הנמצא במרחק (בחורי ישיבות גור אמורים להגיע מערד/חצור וכו' לירושלים, לדוגמה), יש מחויבויות משפחתיות המיוחדות לימי החנוכה, ואל לו למשרד החינוך ליטול מהבחורים גם את פיסת השעות הללו. על פניו, במבט מהצד, זה עושה רושם כמו התערבות לא מתאימה, גם אם מדובר בהקפדה על נהלים וכו'.

צייאדה יאשר

התוצאה, כאמור, עצובה, אם כי מאחוריה עומד סיפור לא פשוט ובהחלט מורכב.

בעקרון קובע חוק טל ימי חופשה מוגדרים לישיבות: 40 יום בשנה. במהלך כל השנים התחשבו במשרד החינוך והעניקו, לפנים משורת הדין, 78 יום של חופשה. לאחרונה חידשו בוועדה הבינמשרדית את הכללים, והיו מבין נציגי הישיבות שדרשו כי תהיה בחירה מעבר ל-78 יום הנ"ל. במשרד החינוך ניסו להזהיר שלא לעשות זאת כדי 'שלא לעורר דובים מרבצם', ובכל זאת נעתרו לדרישה וכתבו בהמלצות "לשקול בחיוב הוספת ימי בחירה". אלא שעל הדו"ח הזה אמורים לחתום גם נציגי משרד המשפטים, שם ראה אחד הפקידים את אי התיאום במספר הימים והורה לערוך מחדש שינויים נדרשים.

מבחינת עמוס צייאדה, אומרים גורמים בלתי רשמיים במשרד החינוך, אין בעיה לאשר את ימי חנוכה כחופשה. "הוא בכיף יאשר", הם אומרים. "הבעיה היא שצריך לשכנע בכך גם את פקידי משרד המשפטים".

את תגובתו של צייאדה עצמו לא ניתן לקבל, באשר רק דוברות משרד החינוך היא זו שמוסכמת לשחרר תגובות. את תגובתה, כאמור, הבאנו לעיל.

לומדים נתונים

מי שמיהר להרים טלפון אל שר החינוך, גדעון סער, הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. השיחה ביניהם הייתה טובה, לדבריו, וסער הבטיח לנסות ולהיכנס לעובי הקורה.

גם באיגוד הישיבות והמוסדות התורניים מיהרו לשגר מכתב אל השר עצמו.

"כבוד השר, א. במהלך השעות האחרונות נשלח בדואר האלקטרוני מכתבו של מר עמוס צייאדה – מנהל אגף בכיר מוסדות תורניים, לכל ראשי ומנהלי הישיבות הכוללים והמוסדות התורניים. ב. על פי האמור במכתב, ימי החנוכה חדלים מלהיות ימי חופשה, גם למי שתכנן וביקש לראותם כך – בעת הגשת הבקשה לתמיכה לפני שנה – במסגרת 78 ימי החופשה המגיעים לו – על פי התבחינים התקפים. ג. מעבר לעובדה שיש בהנחיה זו שינוי מהותי מנוהג של 'שנות דור' יש בה גם התערבות ופגיעה בוטה למדי ברבגוניותה של המערכת החינוכית המפוארת זו שפעלה ופועלת כל העת על פי חוק. ד. הנחיה זו בודאי אינה עולה בקנה אחד עם כל מה שאנו חווים בהתכנסויות ובהתוועדויות הנערכים במהלך ימי החנוכה אצל גדולי ישראל ובחצרות האדמו"רים שליט"א. לדעתנו, יש בה אולי גם פגיעה בכל המסרים הרוחניים והחינוכיים שחג החנוכה מסמל עבורנו".

המכתב מסיים בפניה לכבוד השר לדאוג ולפעול לביטולה של הנחיה זו. העתקים ממנו נשלחו גם לסגן השר, מנחם אליעזר מוזס, שמן הסתם יפעיל את כל כובד משקלו ויכולת השפעתו בנידון, וכן למנכ"לית החדשה, הגב' דלית שטאובר ולמנחם כהן, סמנכ"ל בכיר.

אם אכן לא תתבטל הגזירה החדשה, צפויים ימי חנוכה סוערים במיוחד. ביקורת בית שמעיה תהפוך לאירוע 'קטן' לעומת מה שנכיר בחג המתקרב והולך.






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}