כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הפגז נחת מטרים ספורים מהרמטכ"ל

תאונת ירי בצאלים • תותחנים ירו בשוגג אש חייה לעבר חיילים • הרמטכ"ל ששהה בשטח הורה להפסיק את התרגיל מייד • דו"צ: "הטיווח הארטילרי היה שגוי

הרמטכ"ל בתרגיל. צילום: בן-איש רביבו, דובר צה"ל
הרמטכ"ל בתרגיל. צילום: בן-איש רביבו, דובר צה"ל



אתמול (רביעי) בשעות הבוקר ביקר הרמטכ"ל כחלק מביקוריו השוטפים בתרגילים ואימונים בצה"ל, בתרגיל חטיבתי בדרום הארץ. במסגרת התרגיל, בוצע ירי ארטילרי תלול-מסלול של שני צוותים אשר חרגו ממסגרת הבטיחות של התרגיל.

הרמטכ"ל חדל את כלל הכוחות ולאחר תחקיר ראשוני בשטח, עם מפקד זרוע היבשה האלוף סמי תורג'מן ומפקד פיקוד המרכז האלוף אבי מזרחי, אישר למפקדי הכוח להמשיך בתרגיל, עם הכוחות הקרקעיים וללא מעטפת ארטילריה. הרמטכ"ל רואה את האירוע בחומרה והורה למפקד זרוע היבשה, האלוף סמי תורג'מן, למנות ועדת חקירה אשר תבדוק את נסיבות האירוע.



יצוין כי מנתוני מחלקת הבטיחות בזרוע היבשה מסתמנת ירידה ברורה ועקבית בכמות הנפגעים וההרוגים במסגרת תאונות אימונים בצה"ל, זאת על אף עלייה חדה בהיקף האימונים בשנים האחרונות. הישג זה נזקף, בין היתר, גם למערך הכשרות כולל המחנך את כלל קורסי הפיקוד ומערך המילואים לחשיבות ההתנהלות הבטיחותית במסגרת תרגילים.

דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, התייחס לתקרית החמורה במסגרתה בוצע ירי ארטילרי שגוי במהלך תרגיל של חטיבת מילואים בצאלים, והדגיש כי "צה"ל לא מתפשר ומתאמן בהיקפים נרחבים, בכל הגזרות. בתרגיל השתתפו כוחות אוויר, שריון, צנחנים וארטילריה. במסגרת התרגיל נפלו מספר פגזי 155 מ"מ עשרות מטרים מאזור בו נכחו כוחות. הטיווח הארטילרי היה שגוי".

בראיון לגלי צה"ל אמר תא"ל מרדכי כי "בשלב זה, חדל הרמטכ"ל את התרגיל ולאחר תחקיר ראשוני התרגיל נמשך ללא פעילות ארטילרית. הכוחות עדיין פועלים בשטח". לדבריו, "הרמטכ"ל הגדיר את האירוע כחמור ביותר והנחה למנות ועדת חקירה שתבחן את האירוע. ייתכן ומדובר בטעות טכנולוגית או בשגיאה אנושית, או בשילוב של שתיהן. בכל מקרה, רמ"ח הבטיחות של צה"ל נמצא במקום ובוחן הפקת לקחים מהאירוע".

תא"ל מרדכי ציין כי "באימונים יש סיכונים ומתפקידנו לצמצם אותם לאפס. יש תקלות ויש תקלות חמורות, אך אנחנו לא מתפשרים וממשיכים להתאמן. לשמחתי, הפעם לא נרשמו נפגעים באירוע". בשולי דברים, הדגיש דובר צה"ל כי צה"ל בחר לדווח על האירוע באופן יזום לכלל אמצעי התקשורת.

ביקור הרמטכ"ל בתרגיל חטיבת מילואים בצאלים

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}