כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מסתננים עליך ישראל? נתניהו מתגייס נגד המסתננים

רה"מ הגיע לביקור פתע באילת, שם נפגש עם מסתננים ומיהר לכנס צוות שרים ויועצים • במקביל, מליאת הכנסת עסקה בנושא - ואלי ישי העמיד את הנוכחים על חומרת המצב

זרים בארצנו. צילום: מנחם הלוי
זרים בארצנו. צילום: מנחם הלוי



תופעת המסתננים צפה השבוע ועלתה במלוא עוצמתה.

ביום שלישי 'זכה' ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתרשם מהיקף התופעה באופן אישי. היה זה כאשר ביקר בכנס הפרקליטים במלון הנסיכה שבעיר אילת. ללא כל הודעה מוקדמת החליט לבקר ביקור של פתע בשכונת יעלים, שם עמד מקרוב אחר מצוקת התושבים בעקבות גל ההסתננות ההמונית מגבול הדרום לישראל.

נתניהו נפגש עם מסתננים, שאל אותם על הדרך שבה נכנסו לישראל ועל מטרת הגעתם. בהמשך שמע גם את תושבי השכונה שסיפרו לו על מצוקתם ועל הבעיות שיוצרים המסתננים. ראש הממשלה הבטיח להם כי "תוך פחות משנה תושלם בניית הגדר בגבול הדרומי", דבר שיצמצם באופן משמעותי את חדירת המסתננים. "זאת, בנוסף למהלכים נוספים כמו הרחבת מתקן השהייה". הצעדים ייעשו גם אם תידרש לשם כך תוספת תקציבית, הבטיח.

הבוקר מיהר נתניהו לכנס צוות שרים ויועצים וסיפר להם על התרשמותו הקשה ממה שראה בשטח. הוא הנחה את הנוכחים לגבש תוכנית במסגרתה יוחמרו משמעותית הקנסות על מעסיקים של שוהים בלתי חוקיים.

8 ח"כים תמכו

בהמשך היום קיימה גם מליאת הכנסת דיון בנושא ביוזמת הח"כים יעקב אדרי (קדימה), נסים זאב (ש"ס), יעקב כץ (האיחוד הלאומי) ואורי מקלב (יהדות התורה).

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש), שניהל את הדיון במליאה, אמר כי הוא "רואה בחומרה את היעדרותו של השר המשיב, שר הפנים, ח"כ אלי ישי (ש"ס) מהדיון, למרות שלא הודיע על כך למזכירות הכנסת". לאור היעדרותו לא נתקבלה תשובת שר להצעה הדחופה, על אף נוכחותו של שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ.

8 ח"כים תמכו בהעברת הדיון בהצעה לוועדת הפנים והגנת הסביבה ולא היו כל מתנגדים. ברכה ציין כי יפנה לנשיאות הכנסת "לבחון מה כיצד ניתן לפעול בנושא" וכן כי "הכנסת תעמוד על כך שהשר ישי יופיע בוועדת הפנים והגנת הסביבה בעת הדיון בהצעה".

עוד זמן קצר חלף ואל המליאה נכנס שר הפנים אלי ישי, שהתנצל על היעדרותו בשל היותו בברית מילה. כזכור, בצהרי היום נערך אירוע ברית מילה אצל משפחת בניזרי, בנוכחות אבי המשפחה שהשתחרר במיוחד מכלאו.

סכנה ביטחונית ובריאותית

ישי נשא נאום תקיף בנושא והזכיר לחברי הכנסת כי "תהליך כניסת המסתננים החל לפני יותר מ-10 שנים" וכי כאשר אמר בשעתו כי מדובר ב"איום קיומי על מדינת ישראל", אמרו עליו שהוא גזען.

"כשר פנים התחלתי להוביל דיונים ולבנות את הגדר, שתסתיים תוך שנה. אך הגדר אינה מספיקה. התקבלה החלטה לבנות מתקני שהייה שיאפשרו להחזיק מסתננים עד 3 שנים", אמר ישי, ואף פירט נתונים מדויקים לפיהם מספר המסתננים אשר נכנסו לישראל רק בחודש נובמבר נכון ליום 28.11.11 עומד על 2,486 מסתננים. סה"כ מתחילת השנה נכנסו לישראל 13,254 מסתננים.כעת מצויים בישראל כ-45,000 מסתננים, מרביתם מסודן ומאריתריאה ורק כ-5,000 מתוכם הם ממדינות אחרות".

השר ישי המשיך והסביר כי לתופעת ההסתננות השלכות רבות על החברה ועל הכלכלה הישראלית:

1. הפיכת אזורים מסוימים (בעיקר בדרום תל אביב, ובערים אילת וערד) לאזורים בהם קיימים ריכוזים גדולים של מסתננים. הדבר מקשה מאד על הרשויות המקומיות אשר נדרשות לספק להם שירותי חינוך, בריאות וכו' ולטענת הרשויות מעלה את רמת הפשע והעוני בעיר.

2. המסתננים מהווים עול על מערכות החינוך, הבריאות, הרווחה בישראל, הנדרשות לספק למסתננים שירותים לרוב על חשבון תקציב וכוח אדם המיועדים לטיפול בכלל האוכלוסייה.

3. המסתננים באים לעבוד בעיקר בעבודות ניקיון, משק בית וכו' ובכך תופסים את מקומם של העובדים החלשים יותר.

4. יש גם בעיה ביטחונית- לישראל נכנסו 50,000 איש שרובם ללא מסמכים וזהותם לא תמיד ידועה לנו.

5. הגבול עם מצרים, שאורכו למעלה מ-200 ק"מ, הוא גבול שהיום מגודר רק באופן חלקי, ואינו מונע מעבר לתוך מדינת ישראל. כתוצאה מכך הוא משמש, פרט לכניסת מסתננים, כנתיב מעבר של סוחרי סמים, סוחרי נשים ומבריחי אמצעי לחימה.

6. לאור מספר המסתננים מדובר גם באיום דמוגרפי על אוכלוסיית ישראל.

ויש פיתרון


כיום הממשלה מציעה 3 פתרונות ששילובם יחד עשוי להפסיק את תופעת ההסתננות או לצמצם אותה:

1. אנו דוחפים להקמת מכשול קרקעי בגבול עם מצרים- והעבודות מתקדמות במהירות.

2. אנו פועלים להקמת מתקן שהייה בדרום (החלטת הממשלה מס. 2507 על הקמת מרכז שהייה למסתננים מיום 28.11.10) – המתקן יספק למסתננים מזון, מקום לינה, שירותי רפואה וכו' וכך ניתן יהיה לאסור עליהם לעבוד ולקנוס מעסיקים אשר יעסיקו אותם. ברגע שלא יוכלו לעבוד ולשלוח כסף הביתה יפסק התמריץ להגעה לישראל.

3. בנוסף נדון בימים אלה בועדות הכנסת גם תיקון לחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (תיקון מס' 3 והוראת שעה) תשע"א – 2011, שיאפשר החזקה במשמורת לתקופה ממושכת – עד 3 שנים - של המסתננים.

למזלו, עמד גם ראש הממשלה השבוע על חומרת הבעיה והסיכוי לכך שמשהו 'יזוז' בנושא גובר והולך. כל עוד שר הפנים המזוקן והש"סי מטפל בנושא הוא גזען, כשראש ממשלה מתריע, זה כבר הרבה יותר רציני. ובפרט כשהייתה זו רעייתו שניסתה לעזור לאחד מילדי המסתננים הבלתי חוקיים...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}