כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

לבני בעמאן: "הקיפאון משרת את הקיצונים"

יו"ר האופוזיציה שבה ממפגש עם אבו מאזן בירדן וכינסה מסיבת עיתונאים תוקפנית מתמיד • וב'קדימה' נשמעו קולות ביקורת על שבחרה לקחת ח"כים מהעבר

צילום: דוברות 'קדימה'
צילום: דוברות 'קדימה'



שעות הצהריים המאוחרות של יום רביעי הן בדרך כלל שעות די שקטות במבנה הכנסת. אם אין אירועים מיוחדים ומרעישים במליאה, רוב העיתונאים עושים את דרכם החוצה.

למרבה ההפתעה, קצת אחרי השעה 3 בצהריים, התקבלה הודעה מפתיעה על מסיבת עיתונאים אותה תערוך יו"ר 'קדימה' בחדר הוועדה לביקורת המדינה בעוד כמחצית השעה. הנושא הפתיע: שובה מביקור בירדן, שם נפגשה בעיר עמאן (רבת עמון בשפה העברית) עם...ראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן. יחד איתה נסעו גם ח"כ רוני בראון וכן חברי הכנסת לשעבר צחי הנגבי וחיים רמון.

הנסיעה, משיקולי בטחון, נשמרה בסוד, ולעיתונאים נאמר ברמז שהיא צפויה לשאת הצהרה בלתי שגרתית בצהרי יום רביעי. הניחושים בדבר תוכן הצהרתה היו רבים, אבל איש לא חשב על האפשרות הנ"ל. בעוד אבו-מאזן מסרב בתוקף להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומתעלם מבקשותיו החוזרות ונשנות, את לבני הסכים גם הסכים לפגוש ואין ספק שמדובר בסטירת לחי די מצלצלת עבור נתניהו. למרות שבאופן רשמי הודיעה לבני מראש על נסיעתה לראש הממשלה.

במהלך דבריה, כשהיא ישובה על הכורסה לצד אבו-מאזן, ביקשה לבני מבן שיחה לנצל את חלון ההזדמנויות שעדיין פתוח, רגע לפני שיהיה זה מאוחר מדי ובטרם סוגרת הרשות הסכם כזה או אחר עם החמאס, שאינו מכיר בישראל.

צעדים חד צדדיים לא יביאו לסוף הסכסוך באזור, אמרה לאבו מאזן, כשהיא מתייחסת לניסיונות להתקבל כמדינה באו"ם.

במהלך הפגישה הגיעה ההודעה לפיה החליטה ישראל לשחרר את כספי הרשות. ההחלטה התקבלה במהלך ישיבת השמיניה, כמעט ברוב קולות. רק שר החוץ, אביגדור ליברמן התנגד.

׳אל תתנו לכוחות האיסלמים הקיצונים לשטוף גם אתכם. המזרח התיכון משתנה והקיפאון משרת את הקיצונים שמנצלים את הסכסוך ברחובות העולם הערבי", אמרה לבני.

"צריך לפעול עכשיו בשיתוף פעולה אל מול הכוחות האיסלאמיים הקיצוניים. ברור לכולם שמומ רציני להסדר יקטין את הלהבות. אל תתנו לחמאס להשליט את האג׳נדה שלו דרך הקמת ממשלה משותפת איתו. אין איתם שום סיכוי לשלום.עכשיו , לפני הקמת ממשלה עם חמאס, אל מול השינויים באזור ובמקום תהליכים חד צדדיים באום- צריך לפתוח במשא ומתן לפני שיהיה מאוחר מדי ואני קוראת לכם לעשות את זה לפני שיהיה מאוחר מדי", ביקשה.

לבני הבהירה כי האופוזיציה בראשותה תתמוך במהלכי הממשלה שיובילו להסדר.

מהלך מבריק

מיד עם שובה ארצה הגיעה אל כינוס העיתונאים. היא סיפרה על הפגישה תוך שהיא מתעלמת מהשאלה האם ניסתה לבקש נסיעה במסוק וזכתה לסירוב מצד משרד הביטחון. את הנסיעה עשתה, אגב, בכלי רכב.

משנשאלה על ידי אחד העיתונאים למה בחרה להרחיק לכת עד לירדן, בעוד את אבו מאזן יכלה לפגוש במרחק נסיעה קצר של כעשרים דקות מירושלים השיבה כי את המפגשים הבאים תוכל לעשות במקומות שונים ומגוונים, ונתנה להבין שגם הירדנים היו מעורבים וחלק מהעניין. "הירדנים נתנו את ברכתם לפגישה הזו, זה לא סוד שמלך ירדן מעוניין בהתחלתו והתנעתו של מו"מ", אמרה.

"הבהרנו לאבו מאזן את אותם הדברים שאנו אומרים בפומבי. מבחינתנו, כל ממשלה פלשתינית צריכה לקיים את תנאי הקורטט, להכיר במדינת ישראל, להתנער מאלימות ומטרור ולהכיר בהסכמים קודמים. העמדה הזו היא עמדה ידועה. בינתיים עדיין לא הוקמה ממשלה פלש' חדשה ולכן, גם מסיבה זו, ישנה הזדמנות לחזור למשא ומתן לפני שהחמאס ינסה להשליט את עמדותיו על כלל הרשות. היום, ההתרשמות שלי לפחות מהפגישה היא שיש אפשרות, סיכוי, ואני מאמינה היום יותר מתמיד לא רק שזה הזמן הנכון אלא שיש סיכוי לעשות את זה, תלוי בשני הצדדים כמובן", אמרה.
לבני סירבה לפרט את תוכנה של השיחה ואת פרטיה השונים, הדגישה שלא התכוונה או ניהלה משא ומתן חלופי במקום ממשלת ישראל, וסיפרה כי "אבו מאזן הביע את רצונו לשוב לשולחן המשא ומתן".

"אנחנו לא מחליפים את ממשלת ישראל אבל כן הצלחנו להעביר את המסר גם לצד השני", אמרה. כאשר נשאלה אם היה בביקורה משום רמז עבה לכך שכדאי לפלשתינים להמתין לממשלה בראשותה כדי לסגור דברים בקלות יתירה, השיבה כי "הניסיון לומר שרמזנו כך או אחרת הוא נסיון פטתי, מטופש ואין בכוונתי להתייחס לזה".
לבני הבטיחה כי "את העדכון המדויק על הפרטים של הפגישה" היא תמסור לראש הממשלה בשיחה אישית.

היא סיפרה כי תוך כדי הפגישה הגיעה הידיעה על השבת הכספים לרשות ואף בירכה את הצעד הזה של הממשלה. "זה כספים של הרשות הפלש' לא של ישראל. זה כספים שבין היתר מיועדים לתשלום משכורות, עבור אלה שמאפשרים גם לנו לחיות בביטחון כי הם גם אלה הנלחמים בטרור ביהודה ושומרון".

בקדימה נשמעו כבר הערב קולות של ביקורת על כך שלבני בחרה לקחת נציגי קדימה "לשעבר" ולא חברי כנסת בהווה. לבני, כשנשאלה על כך, העבירה את רשות הדיבור לח"כ בראון, שהסביר כי להנגבי ולרמון יש ניסיון רב שנים בנושא, אך התעלם מהעובדה שאישים כמו שאול מופז או אבי דיכטר, אף הם בעלי ניסיון רב שנים בתחומים דומים, לא נבחרו להשתתף במסע. "ציפי מפחדת להביא את מתחריה לקדמת הבמה", אמר לי אחד מח"כי קדימה. לבני, כאמור, בחרה שלא להיכנס לנושאים קטנוניים אלו והעדיפה לראות את ההישג הגדול שלה היום הזה.

גם על דבריו של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, סירבה להגיב. ארדן הגיב בלעג באמרו כי אולי להיפגש עם אבו מאזן היא מסוגלת, אבל לנהל מדינה? לא ולא.

כך או כך, אין ספק שמדובר במהלך מבריק שהצליח להסיט, ולו אף לתקופה קצרה, את המבטים מהאש הפנים 'קדימאית' לטובת העובדה שלבני עדיין מצליחה ליזום מהלכים מעניינים, גם אם תועלתם המעשית נתונה בספק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}