כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הקבלן שמתפלל מדי בוקר אצל הגרי"ש • חרדים עצמאים

בועז יפה, קבלן והנדסאי בנין, פותח צוהר לסודות המקצוע ומעניק טיפים למשפץ • "אני קונס את עצמי בקנס כספי על כל יום איחור" • ומי מוציא את דיבת הקבלנים רעה?

בועז יפה על רקע פרויקט שיפוץ גן עליו ניצח בגאון. צילום: ארכיון
בועז יפה על רקע פרויקט שיפוץ גן עליו ניצח בגאון. צילום: ארכיון



בועז יפה הוא קבלן והנדסאי בנין. תושב ירושלים, בן 39, נשוי ואב לחמישה. הוא הבעלים והמייסד של חברת 'בית יפה' המבצעת עבודות בנין מכל סוג.

בועז מציג בפנינו אלבומי תמונות עוצרי נשימה ממבחר עבודותיו, בדגש על הגימור המדהים ומשובב העין. היכולות האמנותיות ניכרות גם בדברים זוטרים, דוגמת הריצוף, הטיח או מבנה החלונות.

מתי ידעת שתתעסק בבניה?

"האמת שכבר בילדותי התעניינתי במבנים, בתהליכי בניה ובכל הנוגע לתחום הזה. כבר אז משכו אותי במיוחד דברים גדולים. בגיל 20 ידעתי שאני הולך ללמוד הנדסה ולהוציא בזה תואר. השלמתי את לימודי התואר במכללה למינהל בירושלים ומשם סללתי את הדרך לתחום הבניה.

"לאחר הלימודים רציתי לדעת איך בונים בפועל ועבדתי בחברות בניה שונות: ב'מוטקה אביב' לקחתי חלק בפרויקט גדול למגורים בפסגת זאב. עבדתי גם בחברת בניה נוספת שבנתה במודיעין וגם כמנהל עבודה בחברת פ.מ.י עבודות בנין, שם ניהלתי בניה של 6 וילות בשכונת אבו טור".

ומתי פתחת את החברה?

"לפני כ-10 שנים פתחתי את החברה והפכתי להיות עצמאי. בכל תחום, ובפרט בבניה, אם אתה רוצה להגשים שאיפות גדולות ולצמוח באמת אתה יכול לעשות זאת רק כעצמאי. כשכיר אתה מאוד מוגבל ומצומצם".



טיפים: כך תשפצו את ביתכם

יש לך חלום לעשות פרויקט מסוים?

"יש פרויקטים גדולים שעשיתי כבר. כך למשל זכיתי לקחת חלק בבניה באחת הישיבות המפוארות והגדולות בירושלים. הייתי רוצה לעשות פרויקט בישיבת 'אש התורה' הצופה להר הבית ולכותל המערבי. מדובר במקום מאוד מיוחד שמשלב ישן וחדש".

במה אתה מתעסק בעצם?

"יש לי התמחות ייחודית בתחום השיפוצים, בעבודות פיתוח ובעבודות בהן נדרשת עבודה ברמת גימור גבוהה. אני נמשך באופן מיוחד לעבודות בהן יש דגש על האסתטיקה והגימור המושלם. מילת המפתח שלי בדברים אלו היא 'מה עוד' - מה עוד ניתן לשפר ומה עוד ניתן להוסיף. ככה אני כל הזמן, מתקדם ולומד דברים חדשים. במקביל אני מתעדכן כל העת בתערוכות שונות בתחום המלמדות על טכניקות וכלים חדשים".

אנחנו מבקשים מבועז שייתן כמה טיפים למשפץ הפוטנציאלי.

"מה שחשוב לדעת בבניה: דבר ראשון בכדי שהבניה תהיה מוצלחת - על הקליינט לדעת כשהוא ניגש לפרויקט בדיוק מה הוא רוצה שיהיה בסוף. לשם כך צריך גם מתכנן טוב שידע להטמיע את הצרכים המלאים בתוכניות האדריכליות.

"דבר שני - חשוב מאוד להקפיד בבחירת הקבלן. צריך לדעת מי האיש שמבצע את העבודות ומהן יכולותיו, לראות עבודות קודמות שעשה ולא לחשוש לברר אצלו. לדעת מה מידת האחריות שהוא לוקח לגבי טיב העבודה ואת יכולת עמידתו בלוחות הזמנים, קבלן טוב זה קבלן שמשלב את כל הדברים הללו.

"חשוב לדעת שבעיות תכנוניות יכולות ליצור השלכות כספיות משמעותיות. ידיד ששיפץ לאחרונה סיפר לי שבשלבי העבודה הסופיים הגיע אליו טכנאי של תנור היונקרס לחבר את התנור ולהפעילו ונתגלה פתאום שנקודת החשמל של התנור שהייתה צריכה להיות במרפסת השירות הוצבה בחדר האמבטיה, והיה צורך לפרק קרמיקות, לשנות את קווי החשמל וכו'. כך למשל יש לשים לב שלא ייצא ששקע חשמל או חלון ממוקמים מאחורי מיקום המיועד לארון.

"לגבי הקבלן עצמו, חשוב שהוא יבין, ידע ויכיר בעצמו כל שלב בעבודה והוא ינחה את הפועלים לעבוד כפי הנחיותיו המדויקות - ולא להיפך. בחברה שלנו הפועלים קבועים ועובדים אצלנו כבר שנים. הם למדו את העבודה באופן מקצועי ויש להם יכולות לבצע עבודות ברמת גימור גבוהה מאוד ובעיקר הם מבינים מה נדרש מהם בהקפדה על כל פרט וביצוע נכון ומדויק. חשוב גם להקפיד על המפרט.

"כמו בכל תחום, אין תחליף לעבודה יסודית בלי קיצורי דרך ולא בשיטת הבערך. אצלנו אין קיצורי דרך ומקפידים על קלה כבחמורה".



"אני קונס את עצמי על אי עמידה בלוחות זמנים"

כמה שעות עבודה יש לך ביום? ומה תפקידך בפועל?

"סדר גודל של עשר שעות עבודה ביום. בפועל, בשלב הראשון, לאחר שנפגשתי עם קליינט אני מעביר לו הצעת מחיר בתוך 48 שעות הכוללת בתוכה פירוט מדויק של מחיר לכלל העבודות ובשאיפה שהמחיר יכלול את כל המשתמע מהעבודה במטרה למנוע חריגות. בשלב הבא אני בונה לעצמי תרשים לוח זמנים שעל פיו אני מתחייב למסור את העבודה. אני קונס את עצמי בקנס כספי על כל יום איחור אם לא עמדתי ביום המסירה לטובת הלקוח.

"לאחר שסגרנו חוזה עם קליינט, אנו מתחילים בהכנת מפרט טכני שכולל את הזמנת החומרים, כמויות ואת סדר העבודה. את כל זה אני עושה בעצמי. אני עובד מול הספקים. בנוסף, בכל עבודה קטנה או גדולה אני ממנה ראש צוות שמקבל תוכנית עבודה על בסיס יומי המפרטת לו מה ההספק שעליו לבצע בגמר כל יום עבודה כאשר בתוך זה נלקחים מראש בחשבון האפשרות של עיכובים בלתי צפויים. תרשים הלו"ז נתלה במקום העבודה כדי שגם הקליינט יוכל לעקוב אחר הביצוע ביחס לתכנון המקורי.

"לבד מזאת אני מגיע יום יום לכל מקום שאני עובד בו. אני מקפיד לא לקחת יותר מ-2 אתרים במקביל כדי שאוכל לפקח באופן קפדני ואישי על כל פרויקט. למרות שאני עשוי לפספס פרויקטים בשל כך אני לא מתפשר על כך בכדי שאוכל לפקח כראוי על הנעשה.

"אחד מאבני הבוחן לקבלן רציני הוא ארגון וסדר באתר הבניה.

"אל תחפשו את הקבלן שימכור לכם סטייק במחיר פיתה פלאפל. בדרך כלל, בסופו של דבר, מקבלים פיתה עם הרבה סחוג חריף.

"אנשים מקבלים הצעות מחיר מכל מיני קבלנים, חלקם מקצוענים שדורשים מחיר הוגן וריאלי עבור עבודתם, אך אנשים מתפתים לבחור דווקא בקבלן הזול שהבטיח להם את כל מה שביקשו במחיר שהם רצו והתוצאות בדרך כלל עגומות ומעוות לא יכול לתקון.

"בעת שהותי במקום אני עוקב מקרוב עם יד על הדופק אחר כל שלבי העבודה. אנחנו מאוד מקפידים על סדר וניקיון בעבודה באופן קיצוני. בגמר יום עבודה הפועלים לא עוזבים את המקום אלא לאחר שכל הכלים מסודרים במקומם והשטח נקי. אנו מקפידים שמחוץ לדירה כל האזור יהיה נקי בכדי למנוע צער ועגמת נפש לשכנים. אם הבניה היא בדירה הנמצאת בתוך בנין מגורים אנחנו בכל יום מנקים את חדר המדרגות ומקפידים לאטום את דלת הכניסה הראשית לדירה כדי למנוע מהאבק לצאת למדרגות".

איך חילונים מגיבים כשהם פוגשים חרדי 'מהנדס' וקבלן?

"הרבה פעמים עשיתי עבודות לחילונים והם פשוט הופתעו לטובה ולא האמינו שיש חרדי שיודע לבצע עבודה ברמה גבוהה כל כך ולספק כזה שירות. הם המליצו עלי לקליינטים נוספים. אני חושב שיש כאן עניין של קידוש ה' כי מעצם היותך חרדי אתה מייצג ערכים מסוימים ונדרש ליותר".

מה נדרש ביחס ללקוחות?

"לתת מענה בזמן אמת לכל דרישה של הקליינט ולהיות קשובים אליו בסבלנות רבה".



כל בוקר בבית מדרשו של הגרי"ש

בועז נמנה על המתפללים הוותיקים והקבועים בבית מדרשו של הגרי"ש אלישיב בשכונת מאה שערים. הוא רואה בהגרי"ש את מורו ורבו ונהנה מעצותיו וברכותיו.

"יצא לי גם לבנות להרבה מבאי בית הרב", הוא מספר. "פעם עבדתי בחברת בניה ורציתי לעזוב ולמצוא מקום עבודה בחברה אחרת מסיבות אישיות. כאשר שאלתי את הרב הוא אסר עלי לעזוב את מקום העבודה לפני שאמצא בוודאות מקום עבודה אחר.

"היו פעמים שאמרתי לו שאני חושב לצמצם את שעות העבודה וללמוד יותר שעות. גם כאן הרב בחוכמתו מנע ממני ואמר לי 'תעבוד ותלמד במקביל, כי אם אין קמח אין תורה'. הרב בפקחותו מכיר ויודע גם את צרכיו של השואל ולפי זה מכוון את תשובתו, ובאמת אני מרגיש שלם עם עצמי וחושב שאני במסלול הנכון של שילוב תורה ועבודה".

יצא לך לקבל בקשה מוזרה או מעניינת לבניה?

"היה מישהו שבא אלי בשבוע שלפני פסח ובדיוק השווער שלו קנה לו דירה בשכונה חרדית והוא רצה שיפוץ שכלל פירוק 2 חדרי אמבטיה, עבודות צבע וחשמל, ואת כל זה היה מעוניין לסיים תוך שבוע. התחייבתי לו שנשלים הכול, ואכן הכנסתי 2 צוותים לדירה ועבדנו במשמרות מהבוקר עד הלילה בתכנון נכון ותזמון נכון ובסוף מסרנו לו את העבודה בזמן. בנוסף גם הספקנו לפרק עבורו ארונות קיר מהדירה הקודמת שלו ולהרכיבם בדירה החדשה. אחר כך הוא שלח לי זר פרחים מיוחד עם שליח ומכתב הוקרה מרגש".

מה המוטו שלך?

"תשאף תמיד למצוינות ולשלמות בכל מעשי ידיך".



"לא למרובעים"

אתה קובע עתים לתורה?

"איזו שאלה. אני מקפיד ללמוד עם חברותא כל בוקר וכל ערב וזה חוק בל יעבור, בכל מצב. קרה לא אחת שויתרתי על עבודות מיוחדות בגלל נושא זה והקרבתי סכומי כסף גדולים בשביל שלא לבטל את הקביעות".

איך המשפחה מגיבה לעיסוקך?

"המשפחה נהנית לראות את היצירתיות בעבודה, שאני לוקח הרבה פעמים עזובה שאינה ראויה למגורים, בית נטוש וכדומה והופך אותו למקום שוקק חיים, בית שגרים בו ילדים, שיש בו שולחן שבת ובאים אליו אורחים וזה מאוד יפה ומרגש".

אם מישהו היה מתייעץ איתך אם להיכנס לתחום העיסוק הזה, מה לדעתך נדרש ממנו?

"חריצות ונכונות לעבודה קשה, יצירתיות, כושר אלתור לפיתרון בעיות בלתי צפויות, אומץ לב וזרימה. כל עצירה במהלך הבניה גוררת הפסדים כספיים גדולים. בנוסף כמובן חשוב מאוד לדעת לתקשר עם אנשים נכון".



"בכסף קטן אפשר לעשות דברים גדולים"

אתה מקפיד על עבודה יהודית?

"בהחלט. אני משתדל מאוד והרבה אנשים שעובדים איתי מופתעים לגלות ש-80% מהכסף שמשלמים לי עובר לידיים יהודיות. אנשים לא חושבים על זה, אבל כשאדם לוקח עבודה אצל קבלן ערבי, הקבלן מביא פועלים את בני משפחתו, ספקי סחורה מהכפר שלו ושאר הכסף הולך לילדים שלו, בה בשעה שאצלי ספקי החומרים הם יהודים חרדים, נגרים חרדים ועוד בעלי מקצוע שונים, כך שרוב הכסף ישאר בסוף בידיים יהודיות".

תחום הקבלנות משופע בנוכלים שמוציאים שם רע למקצוע, מה הסיבות לכך?

"ישנה תופעה של בריחה מאחריות אצל עוסקים רבים בתחום. מי שלא לוקח אחריות גם פוגע בקליינט וגם מוציא שם רע לכל העוסקים בתחום, יוצר להם תדמית שלילית למקצוע. לכן הרבה קליינטים חושבים מראש שקבלן הוא שם נרדף לנוכל.

"חשוב מאוד לשנות את התדמית הזאת: שאנשים יידעו שקבלן עומד מאחורי המילה שלו ולוקח אחריות על כל הנעשה".

לסיום ממליץ בועז לציבור החרדי שלרוב אינו משופע בממון, ובכלל בעקבות המשבר הכלכלי: "מי שניגש לשיפוץ, צריך לדעת שאפשר בסכומים צנועים לעשות דברים נפלאים. ניתן לחסוך הרבה בבחירת קרמיקות ואביזרים. לא תמיד חייבים את הדברים היקרים. כל עוד הידיים המבצעות עושות הכול כראוי אפשר להוציא תוצאות מדהימות, למשל אפשר לקנות ריצוף זול יותר אם הרצף מבצע עבודה כראוי.

"צריך לדעת שהאויב של הטוב הוא הטוב יותר. חשוב מאוד להגדיר תקציב לפרויקט ולא להיסחף במהלך העבודות כי אז יכולים להישאר עם חור בכיס שמצטערים עליו אחר כך. הרבה יותר חכם מראש להגדיר את השאיפות ואת התקציב מדויק ולא לחרוג ממנו יותר מאשר כ-10% שזה סכום סביר לחריגות.

"אסור גם להתפתות להצעות מפוקפקות שנשמעות זולות מדי. לא תמיד הזול יותר בתחילה הוא גם הטוב יותר".

קישורים:
האתר של בועז יפה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}