י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

ירידה של 50% במספר ההנפקות של חברות טכנולוגיה

רק 13 חברות יצאו להנפקה ברבעון השלישי. ב -PwC Israel מעריכים כי השוק יפגין התאוששות מרשימה בחצי השנה הקרובה

  • ד' כסלו התשע"ב
ירידה של 50% במספר ההנפקות של חברות טכנולוגיה

מסימני המשבר: שנת 2011 נפתחה באופטימיות כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשם שיא בקצב ההנפקות של חברות טכנולוגיה בעולם מאז 2007. אולם, אותות המשבר בשווקים נתן אותותיו וגרם לחברות רבות לדחות או לבטל הנפקות שתיכננו. לאחר שיא של 32 הנפקות ראשונות (IPO) של חברות טכנולוגיה ברבעון השני, 13 חברות בלבד הנפיקו ברבעון השלישי - ירידה חדה של 60%. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בירידה של 50%. כך עולה מדו"ח שפרסמה פירמת ראיית החשבון הגלובאלית PwC.

הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ומשבר החוב באירופה פגעו בחברות הטכנולוגיה שהנפיקו בשווקים שאופיינו באוירת חוסר וודאות. ברבעון השני גייסו חברות הטכנולוגיה 1.48 מיליארד דולר בלבד, בהשוואה ל-6 מיליארד שגוייסו ברבעון השני. כלומר כ-114 מיליון דולר בממוצע להנפקה, בהשוואה ל-187.5 מיליון דולר בממוצע ברבעון הקודם.

לטענת מחברי הדו"ח החברות האמריקאיות היו הנפגעות העיקריות הרבעון. מבין 13 חברות שהנפיקו, 3 חברות בלבד היו אמריקאיות. שאר ההנפקות היו של חברות סיניות שגייסו בסך הכול 1.3 מיליארד דולר - 85% מסך הגיוסים ברבעון. גם ההנפקה הגבוהה ביותר, 395 מיליון דולר, נרשמה בבורסת שנחאי ולא בנאסד"ק.

בחלוקה לפי סקטורים חברות המוליכים למחצה (סמיקונדטוקרס) הובילו את ההנפקות - 5 חברות סיניות בתחום גייסו 871 מיליון דולר שהם 59% מסך הגיוסים ברבעון. חברות האינטרנט והשירותים, שהובילו בגיוסים במחצית הראשונה של 2011, ספגו את הפגיעה המשמעותית ביותר עד כה: הן ייצגו 21% מהגיוסים ברבעון השלישי, כאשר היקף הגיוסים צנח ב-91% ומספר העסקאות ירד ב- 79% בהשוואה לרבעון השני. חברות אינטרנט שהנפיקו ספגו גם הן פגיעה משמעותית. מניות חברות האינטרנט גרופון, לינקדאין ופנדורה, שהנפיקו בשנה האחרונה איבדו 30%-40% מערכן מאז הונפקו.

למרות התמונה הקשה שעולה מנתוני הרבעון השלישי, גיא פרמינגר, ראש מגזר טכנולוגיה ב-PwC Israel, אופטימי לקראת החודשים הקרובים. הוא מעריך כי בחצי השנה הקרובה ירשם המספר הגדול ביותר של הנפקות בשוק האמריקאי מאז המשבר ב-2008, כאשר חלקן יהיו גדולות במיוחד. רק אתמול דווח כי פייסבוק עתידה לגייס מהציבור 10 מיליארד דולר לפי שווי של יותר מ-100 מיליארד דולר.

עם זאת, השוק הישראלי עוד לא התעורר. "על רקע גל ההנפקות הצפוי בארה"ב, קיימת בישראל המתנה להנפקה הטכנולוגית המוצלחת הקרובה אשר כולם מקוים תפתח את השוק להנפקות ראשוניות נוספות" אומר פרמינגר. לטענתו ישנו גידול במספר החברות הישראליות שמעוניינות להנפיק בנאסד"ק, לאחר שחברת אימפרבה של שלמה קרמר גייסה בתחילת החודש 90 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר. לדבריו "הקיפאון בשוק ההנפקות, ביחד עם הקיטון המשמעותי בהיקף ההשקעות של קרנות הון סיכון בישראל, מביא את השוק לחפש וליצור לעצמו דרכים אלטרנטיבות לגיוס הון מהציבור". אחת מן הדרכים אותה הוא מציין היא עסקאות לרכישת שלדים בורסאיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}