כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

השביתה הגדולה בבריטניה זה 30 שנה: 2 מיליון עובדים ואלף הפגנות

האיגודים המקצועיים של עובדי הממשלה שובתים נגד קיצוץ פנסיות והעלאת גיל הפרישה

  • ד' כסלו התשע"ב
דייויד קמרון
דייויד קמרון



בריטניה יוצאת היום לשביתה הגדולה ביותר במגזר הציבורי זה עשרות שנים. שני מיליון עובדי ציבור - בבתי חולים, בתי ספר, נמלי תעופה, נמלי ים ומשרדי ממשלה ישבשו את העבודה היום. אלף הפגנות מתוכננות להתקיים ברחבי המדינה.

השביתה, שהוכרזה על ידי יותר מ-30 איגודים מקצועיים, מתבצעת במחאה על הקיצוצים החדים בפנסיות של עובדי ציבור. רוב בתי הספר הציבוריים לא יפעלו, אשפה לא תיאסף, מנהרות ומסילות רכבת ייסגרו, אלפי ניתוחים לא דחופים יידחו ובשדות התעופה ומסופי המעבורות צפויים עיכובים קשים.

ממשלת בריטניה מתכננת רפורמה במערכת הפנסיה של עובדי הציבור, הכוללת קיצוץ בהפרשות הממשלה לפנסיות, הגדלת הפרשות העובדים והעלאת גיל הפרישה ל-67 בשנת 2026, שמונה שנים לפני התכנון המקורי. מנהיגי האיגודים נזעמו כאשר שר האוצר ג'ורג' אוסבורן הכריז גם על הקפאת שכר רוב עובדי הציבור עד 2013, והגבלת העלאות שכר העובדים ל-1% בשנה לשנתיים שלאחר מכן. המהלך יחסוך לבריטניה 59 מיליארד ליש"ט.

דובר ראש הממשלה הודיע כי השביתה לא תשיג דבר, וקרא להידברות. שר הקבינט פרנסיס מוד אמר כי השביתה בלתי נסלחת ושגויה. גם מפלגת הלייבור לא תומכת בשביתה. שרת האוצר של ממשלת הצללים (המקבילה של האופוזיציה לתפקיד שר האוצר), רייצ'ל ריבס, אמרה כי שביתה היא סימן לכשלון, אם כי על הממשלה להעניק יותר לעובדים של המגזר הציבורי שמשתכרים שכר נמוך. "מדובר בעצם בהטלת מס על עובדי הציבור".

אוסבורן נאם בפני הפרלמנט אתמול את נאום סוף השנה שלו, והזהיר כי מדינות גוש היורו ייקלעו למיתון שישפיע לרעה על בריטניה. "אם כל אירופה תיפול למיתון - יהיה קשה להימנע ממיתון גם כאן". נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, מרווין קינג, אשר דיבר בפרלמנט לפני אוסבורן, אמר כי בריטניה מאוימת יותר ויותר על ידי המשבר בגוש היורו, וכי על הממשלה להיות מוכנה לפעול אם המשבר ימשיך להחריף. "מה שעלינו לעשות הוא להיות מוכנים עם תכניות למניעת הידבקות ולהבטיח עד כמה שאפשר שמערכת הבנקאות שלנו חזקה על מנת לעמוד בזעזועים שעלולים להגיע מגוש היורו", אמר קינג. הוא הוסיף כי ישנם כבר סימנים מוקדמים למחנק אשראי שמתפתח בגוש היורו.

הממשלה תשקול לשנות את חוקי העבודה, אמר אוסבורן, כך שיקלו על חברות קטנות לפטר עובדים. בנוסף, תטפל הממשלה באבטלת הצעירים בבריטניה, אשר הגיעה השנה לשיא, ותציע לצעירים שמובטלים במשך יותר משלושה חודשים חוזה מיוחד.

חלק חשוב בתכנית שהציג אוסבורן הוא תמיכה בעסקים קטנים. לדברי אוסבורן, הממשלה תשיק תכנית גדולה להקלה באשראי לעסקים בעלי מחזור של פחות מ-50 מיליון ליש"ט. עלות ההלוואות תרד ב-1% ותושק גם תכנית בשווי מיליארד ליש"ט לסיוע לעסקים בינוניים אשר יקבלו מקור השקעה חדש. אוסבורן אמר כי אף ממשלה לא ניסתה תוכנית כה שאפתנית בעבר.

לאחר מכן עבר אוסבורן לדבר על שוק הנדל"ן, ואמר כי הממשלה תסייע לממן משכנתאות חדשות עבור רוכשי בתים ראשונים, ותחדש את תוכנית "הזכות לקנות" המאפשרת למשפחות בדיור ציבורי לקבל הנחות של עד 50% על רכישת בתים, תוכנית שמפלגת הלייבור "חנקה", לדבריו.

מרכיב נוסף בתכנית הוא העלאת המס על הבנקים. אוסבורן אמר כי בריטניה נהפכה תלויה מדי בסיטי, הרובע הפיננסי של לונדון, מה שהותיר אותה "חשופה לגמרי" לבנקים שקרסו. לדבריו, ממשלת בריטניה לא תתמוך במס על העסקות הפיננסיות שמוצע באיחוד האירופי, אך יהיה בה מס קבוע על הבנקים, שיועלה ל-0.088%, כדי להבטיח שמשרד האוצר יגייס 2.5 מיליארד ליש"ט שאותם שאף לגייס בשנה שעברה, כאשר הציג לראשונה את המס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}