כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

משטרת ישראל תפסה ב-2011 רכוש בשווי 103 מיליון שקל

ניצב דוד מנצור: "הפוטנציאל הרבה יותר גדול" • בתיק שירזי נתפס רכוש בשווי 10 מיליון שקל, כולל מכוניות פאר

  • ג' כסלו התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

"מתחילת השנה הגענו ל-103 מיליון שקל בתפיסות רכוש, והפוטנציאל גדול בהרבה. בהשוואה לנזק של מיליארדים שגורם ההון השחור, זה לא הרבה", כך אומר היום ניצב דוד מנצור, ראש יחידת להב של משטרת ישראל למלחמה בפשיעה הכלכלית, במושב בנושא ההון השחור בכנס ישראל-שדרות לחברה במכללה האקדמית ספיר.

"הרבה יותר קל לנו לטפל בנושא ההון השחור בשנים האחרונות", סיפר מנצור. "חוק איסור הלבנת הון וחוק המלחמה בארגוני פשיעה מאפשרים לנו לתפוס רכוש ולחלט אותו. השאיפה היא שבכל עבירה פלילית נאסוף מידע גם לגבי רכושו של העבריין, ונחלט את כל הרכוש שלו".

"בכתב האישום של לפני שבוע נתפס רכוש בשווי של יותר מ-10 מיליון שקל, כולל מכוניות פאר", סיפר מנצור, בהתייחסו למעצרו של ריקו שירזי שהואשם בזיוף חשבוניות.

יחד עם מנצור השתתפו בפאנל שלמה אהרונישקי, לשעבר מפכ"ל משטרת ישראל, פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ועו"ד ציון אמיר.

בתחילת הדיון ציין ד"ר אביחי שניר מהמכללה האקדמית נתניה, כי "בעלי העסקים הקטנים הם הנפגעים המרכזיים מתופעת ההון השחור. הם נמצאים בתחרות הולכת וגוברת עם עסקים שלא מדווחים. זו תחרות שקשה מאוד לנצח".

אחד ההסברים של שניר להיקף הגדול של הבעיה, שההערכות האחרונות מדברות על כך שהיא מהווה כ-23% מהתוצר בישראל, הוא הביורוקרטיה. "כדי לפתוח עסק באופן חוקי, יזם ישראלי צריך להקדיש פי 6 יותר זמן ביחס לארה"ב. הפקידים מושכים זמן כדי לתת פרנסה למאכרים", אומר שני. הסבר נוסף הוא נורמות עבודה בשחור שהופכות להיות יותר ויותר מקובלות. הפתרון מבחינתו הוא הסברה וענישה. "צריך להסביר לאנשים שהעלמת מס היא לא גניבת כסף מהממשלה, אלא גניבה של כסף מאיתנו. גונבים מאיתנו שירותים חברתיים", הוא אומר. בנוסף, הענישה על העלמת מס צריכה לדבריו להיות הרבה יותר מרתיעה. "אנחנו עדיין מהמדינות שמלבינות הכי הרבה הון בעולם. כשמצמצמים את היכולת של הבנקים לפעול, ימצאו דרכים אחרות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}