עליה במספר ההרוגים ב-2011 לעומת 2010
לרגל לרגל היום הלאומי לבטיחות בדרכים מפרסמת עמודד אור ירוק נתונים מדאיגים לפיהם ממשלת ישראל לא עומדת ביעד שהציבה לעצמה. מנכ"ל אור ירוק: "קיים קשר ישיר בין הקיצוץ בתקציב להעלייה במספר ההרוגים"
- אור ירוק
- ג' כסלו התשע"ב
עוד בטרם הסתיימה שנת 2011 תמונת ההיפגעות בתאונות דרכים בישראל ברורה: בשנת 2011 חלה עלייה בשיעור ההרוגים בדרכים ביחס ל 2010. נכון להיום ( 27 בנובמבר) נהרגו בכבישי ישראל 353 בני אדם, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד (27 לנובמבר 2010 ) נהרגו 351 בני אדם.
היעד שהציבה לעצמה ממשלת ישראל, על פי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות דרכים שהתבססה על המלצות ועדת שיינין,הוא הפחתת מספר הרוגים בדרכים ב6% מידי שנה. עד לשנת 2015, כך על פי התוכנית הלאומית, אמור מספר ההרוגים בדרכים לרדת אל מתחת ל-300 הרוגים בשנה. עד לשנת 2020 אמור מספר ההרוגים בתאונות דרכים לרדת אל מתחת ל270 הרוגים בשנה.
השנה כאמור, עלה שיעור ההרוגים בכ 1% - וזו השנה השנייה ברציפות בה נמשכת העלייה במספר ההרוגים בכבישים. שיעור העלייה במספר הרוגים ב 2011 מתווסף לעלייה של כ8.4% במספר ההרוגים בדרכים ב 2010 ( לעומת 2009 ).
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "ממשלת ישראל לא עומדת ביעד שנקבע. השנה אימצה הממשלה את יעדי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות הדרכים אבל לא יישמה אותה כראוי. מדובר במגמה עקבית של גידול במספר ההרוגים בכבישים. המשכיותה של המגמה מלמדת על הזנחה של המאבק בתאונות דרכים". "הסיבה העיקרית לעלייה במספר ההרוגים בכבישים", מוסיף אבואב, "היא הקיצוץ המתמשך בתקציבים המוקצים למאבק בתאונות דרכים. אנחנו רואים קשר ישיר ומיידי בין הקצוץ בתקציב לבין העלייה במספר ההרוגים בדרכים".
בשנת 2008 הוקצו למאבק בתאונות הדרכים 550 מיליון ₪ בשנה. בעקבות ההשקעה – ירד מספר ההרוגים ב 2009 ב87 בני אדם לעומת 2008– ירידה בשיעור של כ- 20%. בשנת 2009 קוצץ התקציב ל380 – הפחתה של כ170 מיליון ₪. כתוצאה מכך, בין 2009 ל 2010 עלה שיעור ההרוגים בכבישים בכ 8.4%. בשנת 2010 קוצץ התקציב בשנית – קיצוץ שנמשך גם ב2011 וכבר כעת( נובמבר 2011 ) נמצא מספר ההרוגים בדרכים בעלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (נובמבר 2010 ).
ההפחתה בתקציב, שבאה לידי ביטוי בתקציבי המשטרה, באכיפה, בהשקעה בחינוך תעבורתי ובתשתיות- נותנת את אותותיה. עלות תאונות הדרכים למשק, מסתכמת בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה.
השקעה תקציבית ראויה מפחיתה את מספר ההרוגים בכבישים אפילו בכ 50% (בעשור), כפי שהוכח במדינות אירופאיות מתקדמות בינהן : צרפת ושבדיה. ישראל נמצאת במקום ה 24 (6 מהסוף), מבין 30 המדינות המתקדמות באירופה, בשיעור הירידה במספר ההרוגים בדרכים בעשור החולף( 2001-2010 ). ב2010 היתה ישראל המדינה בעלת העלייה החדה ביותר במספר ההרוגים בכבישים בהשוואה ל 2009, מתוך 30 המדינות המתקדמות באירופה.
"חוסר יישומה של תכנית ארוכת טווח להפחתת מספר הנפגעים בתאונות כבר גובה מאיתנו מחיר יקר, שרק יילך ויגדל" מוסיף אבואב, " ישראל צריכה ויכולה לעמוד בשורה אחת עם המדינות האירופיות המתקדמות, ועליה להציב את המאבק בתאונות הדרכים בראש סדרי העדיפויות."
היעד שהציבה לעצמה ממשלת ישראל, על פי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות דרכים שהתבססה על המלצות ועדת שיינין,הוא הפחתת מספר הרוגים בדרכים ב6% מידי שנה. עד לשנת 2015, כך על פי התוכנית הלאומית, אמור מספר ההרוגים בדרכים לרדת אל מתחת ל-300 הרוגים בשנה. עד לשנת 2020 אמור מספר ההרוגים בתאונות דרכים לרדת אל מתחת ל270 הרוגים בשנה.
השנה כאמור, עלה שיעור ההרוגים בכ 1% - וזו השנה השנייה ברציפות בה נמשכת העלייה במספר ההרוגים בכבישים. שיעור העלייה במספר הרוגים ב 2011 מתווסף לעלייה של כ8.4% במספר ההרוגים בדרכים ב 2010 ( לעומת 2009 ).
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "ממשלת ישראל לא עומדת ביעד שנקבע. השנה אימצה הממשלה את יעדי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות הדרכים אבל לא יישמה אותה כראוי. מדובר במגמה עקבית של גידול במספר ההרוגים בכבישים. המשכיותה של המגמה מלמדת על הזנחה של המאבק בתאונות דרכים". "הסיבה העיקרית לעלייה במספר ההרוגים בכבישים", מוסיף אבואב, "היא הקיצוץ המתמשך בתקציבים המוקצים למאבק בתאונות דרכים. אנחנו רואים קשר ישיר ומיידי בין הקצוץ בתקציב לבין העלייה במספר ההרוגים בדרכים".
בשנת 2008 הוקצו למאבק בתאונות הדרכים 550 מיליון ₪ בשנה. בעקבות ההשקעה – ירד מספר ההרוגים ב 2009 ב87 בני אדם לעומת 2008– ירידה בשיעור של כ- 20%. בשנת 2009 קוצץ התקציב ל380 – הפחתה של כ170 מיליון ₪. כתוצאה מכך, בין 2009 ל 2010 עלה שיעור ההרוגים בכבישים בכ 8.4%. בשנת 2010 קוצץ התקציב בשנית – קיצוץ שנמשך גם ב2011 וכבר כעת( נובמבר 2011 ) נמצא מספר ההרוגים בדרכים בעלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (נובמבר 2010 ).
ההפחתה בתקציב, שבאה לידי ביטוי בתקציבי המשטרה, באכיפה, בהשקעה בחינוך תעבורתי ובתשתיות- נותנת את אותותיה. עלות תאונות הדרכים למשק, מסתכמת בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה.
השקעה תקציבית ראויה מפחיתה את מספר ההרוגים בכבישים אפילו בכ 50% (בעשור), כפי שהוכח במדינות אירופאיות מתקדמות בינהן : צרפת ושבדיה. ישראל נמצאת במקום ה 24 (6 מהסוף), מבין 30 המדינות המתקדמות באירופה, בשיעור הירידה במספר ההרוגים בדרכים בעשור החולף( 2001-2010 ). ב2010 היתה ישראל המדינה בעלת העלייה החדה ביותר במספר ההרוגים בכבישים בהשוואה ל 2009, מתוך 30 המדינות המתקדמות באירופה.
"חוסר יישומה של תכנית ארוכת טווח להפחתת מספר הנפגעים בתאונות כבר גובה מאיתנו מחיר יקר, שרק יילך ויגדל" מוסיף אבואב, " ישראל צריכה ויכולה לעמוד בשורה אחת עם המדינות האירופיות המתקדמות, ועליה להציב את המאבק בתאונות הדרכים בראש סדרי העדיפויות."
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות