כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ב'רמדה' דנים הרבנים: 'צדק חברתי' תורני • וידאו ותמונות

מאות דיינים ורבנים בכנס של 'הליכות עם ישראל' ב'רמדה רנסנס' בירושלים • במושב הפתיחה סיפר השר משולם נהרי על המאבק למען בתי הדין, ומשה גפני נאם על הנס הכלכלי של מדינת ישראל

ב'רמדה' דנים הרבנים: 'צדק חברתי' תורני • וידאו ותמונות
יעקב כהן

"צדק צדק תרדוף", פתח הגר"ע יוסף את הכינוס השנתי של מאות דיינים ורבנים שמארגן 'הליכות עם ישראל', המתקיים במלון 'רמדה רנסנס' בירושלים. הגר"ע, שדיבר בקלטת וידאו, הסביר כי "כל דיין שותף להקב"ה במעשה בראשית". כל זאת, כשכולם יוצאים מהמשפט מרוצים, "יודעים שככה אמרה התורה, ואין אחד שיפתח פה נגד התורה. ועמך כולם צדיקים".

"מצווה גדולה לחזק מוסד זה", אמר הרב, ובירך את הגאון רבי רצון ערוסי, חבר מועצת הרבנות הראשית, היוזם והמארגן זו השנה ה-21 את הכנס השנתי.

"העם דורש צדק חברתי", הכריז בפאתוס הרב ערוסי בפתח דבריו במושב הפתיחה, והזכיר לנוכחים את הקריאה שהדהדה באוזני כולנו בקיץ האחרון. "באנו לכאן לומר 'העם דורש משפט תורה של צדק חברתי'", המשיך להכריז, לקול מחיאות הכפיים של הנוכחים.

"אוי ואבוי אם נישאר רק עם של מפגינים, של מוחים. אין פלא שמתוך המוחים והמפגינים הגיעו להתבטאויות נגד מנהיגים. אנחנו רוצים להיות עם חכם, נבון, שקול, משעה 11 אנחנו עוסקים בצדק החברתי, וגם מחר וגם ביום רביעי. בעוד המוחים מדברים רק על חובת המדינה בנושא הצדק החברתי, אנחנו מדברים גם על חובת כל יחיד ויחיד, מה הוא תורם לצדק החברתי", אמר.

אחריו נשא דברים השר משולם נהרי מש"ס. הוא סיפר על מאבקי העבר על הסכמים קואליציוניים שלא קוימו, וביניהם מתן הסמכות לבתי הדין הרבניים. "החמור מכל הוא שהכרסום הזה הולך וממשיך, והיום הסכנה הגדולה יותר היא מעמד הרבנות הראשית לישראל, ואנחנו בקשר כמעט יום יום עם הרבנים הראשיים לישראל, כדי למנוע את הכרסום הזה. אני אומר את זה כחבר ועדת שרים לחקיקה. לא הכל מתפרסם, אך לצערי אין יום, אין חודש, שבו לא מובא חוק שמטרתו לכרסם במעמד הרבנות, בתי הדין ורישום הנישואין.

"נכון שעדיין לא הצלחנו להעביר את החוקים שאנחנו רוצים, אבל זה לא דבר של מה בכך להוריד חוקים שהם אנטי, שהם מזיקים, שהם מסכנים את כל המעמד של הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין. והיום יש שיטה: מביאים שתי הצעות חוק, אחת יותר גרועה וקשה מהשניה, ואז אומרים לנו: 'תראו, אם לא תתמכו בהצעה הקלה נלך להצעה הקשה, מה אתם רוצים?'"...

אחריו נשא דברים ח"כ משה גפני מ'יהדות התורה'. יו"ר ועדת הכספים 'עקץ' את שר המשפטים באמרו: "אנחנו לא מצליחים להעביר את החוק" לא כי מתחלפים שרי משפטים אלא כי "מתמנים" שרי משפטים... המדובר הוא שכאשר יש הסכמה בין מתדיינים לדון בענייני ממונות בבית הדין יוכלו לעשות זאת. "לא מדובר בכפייה, רק כאשר שני הצדדים מוכנים לחתום... ולזה מתנגדת הכנסת, שרי המשפטים, רוב חברי הכנסת. זה מחדל של היהדות החרדית, בעצם של כל היהדות הדתית", אמר גפני.

הוא הוסיף כי מספר לומדי התורה גדל, ומבחינה כלכלית מדינת ישראל הייתה צריכה להיות עכשיו מדינת עולם שלישי לפחות, או מדינה שהכלכלה שלה גוססת. "וראה זה פלא. אנחנו רואים משבר כלכלי עולמי בלתי רגיל, אולי היה כמותו בשנות ה-20'. ארה"ב, דרוג האשראי שלה יורד, אירופה על סף קריסה כלכלית, האבטלה נוסקת לגבהים בלתי רגילים, ואני לא מדבר על יוון וספרד.

"מדינת ישראל, מדינה שיש לה חלק גדול מתקציבה לביטחון, מה שאין במדינות אחרות, בוודאי לא במדינות המערב, אנחנו נמצאים בליבו של המזרח התיכון ובעצם, לפי תחזיות הכלכלנים, שחוזרים על זה גם היום: יש בינינו לומדי תורה? הכלכלה מתרסקת. במציאות מדינת ישראל נמצאת עם אחוזי אבטלה נמוכים ביותר, דרוג האשראי של מדינת ישראל עולה... מדינת ישראל הולכת להיות מיני-מעצמה כלכלית מבחינת היכולות הכלכליות שלה והמשק החזק... ומישהו רוצה לומר שזה לא נס. ומישהו רוצה לומר שזה לא בזכות לומדי התורה?!

"במדינת ישראל יש היום תורה, מה שלפי דעתי לא היה אפילו באירופה לפני השואה. ושלא יגידו לכם שהחילונים נגדנו. היינו אצל ראש הממשלה לפני ראש השנה להרמת כוסית. ניגשתי לאשתו של אחד השרים, אשה חילונית ובכירה במערכת השלטונית במדינת ישראל, ואני אומר לה: 'בעלך מצליח כי הוא עוזר לתורה'. אמרתי - וחזרתי לשבת. לפני שיצאתי, באה אלי ושאלה: 'אני יכולה להגיד מה שאמרת לי לאבא שלי'? אמרתי: 'כן. אבל למה?' - והיא אמרה: 'כי אבא שלי עוזר מאד לתורה, והוא ישמח שהחתן שלו השר עוזר לתורה'...

"אם מישהו מנסה לומר שאנחנו מנותקים מהעם, לא מרגישים את רחשי ליבו של העם, המצב הוא בדיוק הפוך. העם יותר ויותר מתקרב ליהדות, רוצה יותר ויותר מסורת. זה פשוט לא מביא לידי ביטוי את רצונו האמיתי של העם היהודי כאן בארץ ישראל".













































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}