כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

האו"ם: "סוריה ביצעה פשעים נגד האנושות"

ועדת חקירה של האו"ם שראיינה מאות עדים קבעה שהשלטון הסורי אחראי לרצח ועינויים • הוועדה קוראת לסוריה לחדול "מהפרות זכויות האדם הבוטות" • אבל מועצת הביטחון של האו"ם עדיין מתקשה להגיע להחלטה

בשאר אסד. צילום ארכיון
בשאר אסד. צילום ארכיון

דוח של ועדת חקירה של נציבות זכויות האדם של האו"ם קבע היום (ב') כי כוחות הביטחון בסוריה ביצעו פשעים נגד האנושות במהלך הניסיונות לדכא את ההפגנות ההמוניות נגד משטרו של הנשיא בשאר אל אסד.

בתום חקירה, שכללה ראיונות עם 223 קורבנות ועדי ראיה, קבעו שלושת חברי הוועדה כי סוריה "אחראית למעשים שגויים, אשר בוצעו על ידי חברים בצבא ובכוחות הביטחון ואשר תועדו בדוח הנוכחי". וקראו לאמברגו על מכירת נשק לסוריה.

בין השאר מואשם המשטר הסורי בביצוע הוצאות להורג ועינויים – גם בילדים – מעצרים ללא הבחנה ובחטיפות, כל זאת בזמן שכוחות הביטחון ממשיכים ליהנות "מחסינות שיטתית". על פי הדוח רוב המפגינים נהרגו בהפגנות לא אלימות מצד האזרחים. עוד הוסיפו בדוח כי חיילים שלא שיתפו פעולה עם הוראות השלטון נורו למוות בידי צלפים.

"על כן מאמינה הוועדה כי הפקודות לפתיחה באש והטיפול הבלתי הולם באזרחים נבעו ממדיניות ומהנחיות שפורסמו בדרגים הגבוהים ביותר של הכוחות המזוינים ושל הממשלה", נכתב בדוח המשתרע על פני 39 עמודים.

הוועדה דרשה כי המשטר בדמשק יפסיק לאלתר את "ההפרות החמורות של זכויות אדם", ישחרר את אלפי האזרחים שנעצרו בפשיטות נרחבות בחודשים האחרונים ויאפשר לכלי התקשורת, עובדי הסיוע ולפקחי זכויות אדם להיכנס למדינה ולראות את המצב בשטח.

על פי האו"ם, יותר מ-3,500 בני אדם נהרגו בגל האלימות שפרצה במרץ האחרון כאשר אלפי אזרחים יצאו לרחובות בדרישה להפלת משטרו של הנשיא בשאר אסד. רק בימים האחרונים דיווחו פעילי האופוזיציה על מותם של עשרות בני אדם נוספים בפעילות הדיכוי בערים במדינה.

למרות הביקורת הנוקבת, מועצת הביטחון של האו"ם עדיין מתקשה להגיע להחלטה על נקיטת צעדים נגד סוריה בשל התנגדותן של רוסיה וסין שמחזיקות בזכות הווטו. אתמול אישרה הליגה הערבית שורה של סנקציות כלכליות חמורות נגד סוריה על רקע סירובה להיענות לתוכנית להפסקת האלימות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}