כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

רבה של אנגליה על השלוחים: במילה אחת - וואו, בשתי מילים - וואו וואו

כך נראה 'כינוס השלוחים' תשע"ב: 5000 שלוחי חב"ד, נגידים, אילי הון, בעלי ההשפעה וצוותי תקשורת מכל העולם התכנסו לערב הצדעה מרשים בטרקלין השייט לחופי ברוקלין • 'בחדרי חרדים' מסכם את אירוע הענק: הנאומים שהותירו אלפי פיות פעורים - ומעמד ה'ראל-קאל'

תמונות מהבנקעט. עיבוד: שטורעם
תמונות מהבנקעט. עיבוד: שטורעם



קצת אחרי השעה 5:30 בערב של יום ראשון נפתח ערב ההצדעה המרשים של 'כינוס השלוחים העולמי' של חב"ד, בו השתתפו 5000 שלוחים מרחבי תבל ותומכיהם.

אבטחה חסרת-תקדים ליוותה את האירוע, והמתכנסים נאלצו לעבור שני מעגלי אבטחה, לפני כניסתם לאולם, שהפך בן-לילה, בהפקה מרשימה, לאולם פאר.

אורח הכבוד של ערב ההצדעה, שהוזמן לשאת את הנאום המרכזי, היה רבה הראשי של אנגליה, הלורד ד"ר הרב יונתן סאקס, הידוע כנואם בחסד עליון, פה מפיק מרגליות, ומרצה בינלאומי מהטובים בעולם היהודי.

אבל בערב זה, הודו כולם, גם אלו הקרובים אליו, כי הוא נתן את 'נאום חייו', תרתי-משמע.

בנאום רהוט, באנגלית משובחת ומדוייקת, הוא פרס את מסכת חייו, אותה הוביל - לדבריו - לאורך כל השנים, האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל.

הרב סאקס בחר לבנות את נאומו סביב שלושה צמתים מרכזיים בחייו, בהם פנה אל הרבי זצוק"ל להתייעצות, ובכולם העלה אותו הרבי על דרך המלך. הרב הראשי היטיב לרגש את הקהל, לרכז את תשומת לבו, ובמשא בנוי לתלפיות החדיר את ההכרה וההבנה שכאשר שומעים בקולו של הרבי, לא רק שלא מפסידים - אלא מרוויחים מכל הכיוונים.

הרב סאקס בנאומו. צילום: ליפא שטאוברצילום: הרב סאקס בנאומו. צילום: ליפא שטאובר
הרב סאקס בנאומו. צילום: ליפא שטאובר


"בסוף קיבלתי את הכל"

"את מה שראיתי פה אני יכול לסכם במילה אחת: וואו, ובשתי מילים: וואו, וואו...", פתח הרב סאקס את נאומו. "אם לא הייתי רואה את זה, לא הייתי מאמין שזה יתכן".

ואז סיפר: "לאחר שלמדתי בכפר חב"ד, וסיימתי לימודי סמיכה, החלטתי לכתוב לרבי, וכתבתי מספר אופציות שהיו לי, ביניהם לימודים באקדמיה, לעסוק בכלכלה, או להיות עורך דין. אך הרבי כיוון אותי לרבנות באנגליה - עד שמוניתי לרבה של אנגליה.

"ואז קרה לי דבר מעניין: עיקר עיסוקי אכן היה ברבנות, אך עסקתי בכל הנושאים עליהם כתבתי לרבי... כאשר אתה מקשיב לרבי אתה אף פעם לא מפסיד. הדרך להצליח היא לא לשקוע בחלומות, אלא לתת לחלומות לרוץ אחריך. בכל פרשת דרכים בחיי, הרבי היה שם איתי. בתפקידי באנגליה, עסקתי גם בשבע מצוות בני נח, ואז גיליתי, דבר פשוט: גויים מכבדים יהודים שמכבדים יהדות. בשלבים הכי קשים הרבי היה שם עבורי.

"השלוחים הם האנשים החשובים ביותר בעולם היהודי. אתם משנים את העולם היהודי. ולמה אתם מצליחים? כי אתם שואבים השראה מאחד המנהיגים היהודיים הגדולים אי פעם. הרבי שינה את העולם דרככם, השלוחים, וזהו תפקידכם ללכת בכוחו של הרבי ולשנות את העולם. לא היה בהיסטוריה מנהיג ששינה כל קהילה יהודית על פני הגלובוס, רק הרבי מליובאוויטש.

"שליח הוא דבר אחד עם המשלח, כמו שכתוב ב'היום יום': הולך חסיד, ישן חסיד, ואוכל חסיד, שבכל פועלו מורגש שהוא חסיד. כך גם הדבר עם שלוחים: בכל דבר שהם עושים הם חדורים ופועלים בכוחו של המשלח.

"כל שליח הוא חסיד של הרבי 24 שעות ביממה, והוא מאיר את הלפיד שהרבי נתן לו להדליק עוד ועוד נרות ונשמות של העם היהודי, שליח הוא אחד ש"געהט אהבת ישראל, עסט אהבת ישראל, שלאפט אהבת ישראל".

בהתייחסות לאקטואליה הוא חידד את המסר: "התשובה של הרבי למהפיכות של האביב הערבי, של גל האנטישמיות הגואה, של כל האיומים להשמדות היה לא תהיה, זה רק אהבת ישראל, הוספה באור, הוספה בתורה אור".

המשפטים היו מבריקים, כל מילה מדודה, ומחיאות הכפיים הסוערות בסיומו של כל קטע, הרעידו את הטרקלין הענק. בסיום הנאום, עמדו שלוחים רבים בעיניים דומעות ונרגשות, וניגשו אליו להודות לו מקרב לב עמוק על הנאום החסידי, התוכני והמרגש שהעניק.

הקהל העצום באולםצילום: הקהל העצום באולם
הקהל העצום באולם


"השלוחים הם הגיבורים של האומה"

את הנאום המרכזי שעסק במוטו של הכינוס 'עס גייט א חסיד' - שליח 24 שעות ביממה, נשא שליח חב"ד בסקרמנטו בירת קליפורניה, הרב מנחם-מענדל הכהן - אחד הנואמים המזהירים של חב"ד בארצות-הברית.

הרב כהן הפנט את הקהל בנאום מרגש, תוך שהוא משתמש בציטטות מהגמרא, ממדרשים, והציג סיפורים אישיים מחיי השליחות.

"יש שלוחים שנמצאים בפינות הכי נידחות, קשה להם אפילו למצוא מניין ויהודים בעיר, והבדידות כל-כך קשה עבורם", אמר.

"ילדיהם הן הילדים היחידים עם כיפות, אבל הם נמצאים במקום כדי להעניק עזרה והכוונה בגשמיות וברוחניות. השלוחים שמגיעים לפינות הקטנות, הם הגיבורים של האומה, והם יביאו את הגאולה לכל עם ישראל", אמר.

"יהודי סיפר לי, שאין לו בית כנסת לשמוע קריאת התורה, אבל מידי שבוע, הוא קורא את ספרו של הרב סאקס על פרשת השבוע בתורתו של הרבי, ובכך חי את פרשת השבוע כל שבת", שיתף הרב כהן את אלפי המשתתפים, וסיים את נאומו בברכת כהנים מרגשת, ובירך את כל השלוחים והתורמים - תוך שכל הקהל ניצב על רגליו.

הבמה היחודית במרכז האולםצילום: הבמה היחודית במרכז האולם
הבמה היחודית במרכז האולם


מצדיעים לאלפי השלוחים

לפני תחילת המעמד המסורתי של ה'ראל-קול' - במהלכו מכריזים את שמות המדינות בהם פועלים שליחי חב"ד, ביקש מנחה הכינוס, הרב משה קוטלרסקי - שניצב על הבמה המסתובבת שהוצבה במרכז האולם - להודות לאיש העסקים ר' יקותיאל יהודה רהאר על תמיכתו הרבה בשלוחים. הקהל הרב נעמד על רגליו והריע לו ממושכות.

מעמד ה'ראל קאל' קיבל תפנית חדשה, כאשר ר' משה התבדח עם הקהל שהוא מזדקן, ועל כן הוא החליט לקחת כוחות מהצעירים. להפתעת הקהל עלו בזה אחר זה ילדי השלוחים, ובדו-שיח משעשע ומתוק, הזמינו את הקהל לעבור יחד איתם מיבשת אחת לרעותה, כשביניהם מכריז הרב קוטלרסקי בפאתוס רב את שמות המדינות, ומספר משפחות השלוחים בכל מדינה.

על המרקעים הוצגו תמונות מתחלפות של פעילות השלוחים באותה מדינה, כאשר שלוחים מכל מדינה קמים מכסאותיהם, לקול תשואות חברים, ידידים ומקורבים.

רגעים של דומייה השתררו באולם הענק עת הכריז המנחה על השלוחים שנפטרו בשנה החולפת, עם מילים חמות ומרגשות לזכרם.

מדינות חדשות, שלוחים חדשים, משלחות מיוחדות, נציג ממשלת ישראל, שגריר של מדינה פלונית וקונסול של מדינה פלמונית, ר' משה לא מחסיר מאומה.

ואז, כאשר העולם כולו מתרומם, כאשר כל השלוחים, הנגידים, התומכים, ההורים, כל האולם כולו על הרגליים, כמו פורצת מאליה המנגינה אותה אי-אפשר להפסיק - 'מארש' חסידי מלהיב.

שעה ארוכה רוקדים השלוחים והמעגלים אין להם סוף.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}