כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

המלחמה על השער של אלעד

הוויכוח ההלכתי על זמן כניסת השבת באלעד - עבר לרחוב • בערב שבת עמדו מקורבי הרבנים משני צידי המתרס - וניסו לכפות את דעתם • ולטובת מי הצטרפה המשטרה?

המשטרה בכניסה לאלעד, בערב שבת. צילום: בחדרי חרדים
המשטרה בכניסה לאלעד, בערב שבת. צילום: בחדרי חרדים

הוויכוח הניטש סביב שעת כניסת השבת בעיר אלעד – עבר השבוע לפסים אלימים.

כפי שדווחנו, רבני העיר - האשכנזי והספרדי - נחלקים בדעותיהם מתי יש לקבל את השבת באלעד. הוויכוח, שפרץ לתודעה הציבורית בשבועות האחרונים, לאחר שהגר"מ מלכה - רבה הספרדי של העיר הודיע כי יש לקבל את השבת 20 דקות לפני השקיעה. מנגד, טען הגרש"ז גרוסמן - רבה האשכנזי של העיר, כי כבר כשהוקמה העיר פסקו גדולי ישראל כי יש לקבל את השבת 30 דקות לפני השקיעה.

מאז, כל צד מתבצר בעמדתו. "אם יקבלו את השבת מוקדם, זה יגרום לאנשים לחלל את השבת", טוען הרב מלכה. "אם העיר קיבלה על עצמה לקבל את השבת 30 דקות לפני השקיעה - אסור לשנות", טוען בתוקף הרב גרוסמן.

בערב שבת האחרון עברה הזירה אל השטח.

בצהרי היום סבבו רמקולים ברחבי העיר. מרכב אחד נשמע הכרוז המכריז על כניסת השבת 30 דקות לפני השקיעה, ואילו מהרכב השני בקע הכרוז המכריז על כניסת השבת 20 דקות לפני השקיעה. הקולות התערבו אלו באלו, וליצני העיר אמרו כי יש לדחות את כניסת השבת, עד שיגיעו הכרוזים לעמק השווה גם אם תימצא הפשרה רק ביום ראשון.

20 דקות קודם לשקיעת החמה - סגרו השומרים את שער הכניסה לעיר, ולא אפשרו כניסת מכוניות. נהגים חמי-מזג, שניסו להתעמת עם השומרים, נתקלו בתגובה חריפה של המשטרה שהגיעה למקום.

במקום התקבצו מקורביהם של שני הרבנים, ומקורביו של הרב הספרדי ניסו לשכנע את השוטרים לפתוח את שערי העיר, למרות שהשעון הורה בבירור כי בעוד רבע שעה תגיע שעת השקיעה. לעומתם, מקורביו של הרב גרוסמן התעקשו - ואמרו: "מחר יגידו לפתוח את השער גם בשבת עצמה. יגידו שבתחילת השבת, השבת עדיין חלשה ועדיף שיסעו עכשיו מאשר שיסעו יותר מאוחר. אם קבעו זמן – אסור להתפשר".

האורחים שאיחרו להגיע, נאלצו בסופו של ויכוח להחנות את הרכבים בכניסה לעיר ולצעוד רגלית עד לבית המארחים.

בין הבאים שנחסמו בכניסה הייתה קבוצת בחורים שהתארחה בשבת בעיר, שצעדו רגלית זמן רב עד לבית מארחיהם. "מילא שיש שאלה הלכתית - זה מקובל עלינו. אבל מה המשטרה מתערבת בנושא?" תמה אחד הבחורים בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

ממרחב שרון נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "סגירת השערים בעיר הנה באחריות הרשות המקומית. הטענה לפיה המשטרה נוקטת עמדה אינה נכונה ומשוללת כל יסוד והשוטרים שהיו במקום הגיעו על מנת לשמור על הסדר הציבורי".















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}