כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ברגע האחרון: חברת הנסיעות הוותיקה בעולם ניצלה מפשיטת רגל

תומאס קוק, חברת הנסיעות הבריטית שנוסדה ב-1841, קיבלה הלוואה של 200 מיליון ליש"ט לאחר שנקלעה לחוב של 1.5 מיליארד ליש"ט • מניית החברה איבדה 91% מערכה מתחילת השנה

  • א' כסלו התשע"ב
ברגע האחרון: חברת הנסיעות הוותיקה בעולם ניצלה מפשיטת רגל

קבוצת התיירות הבריטית תומאס קוק ניצלה בסוף השבוע מפשיטת רגל לאחר שקיבלה הלוואה בגובה 200 מיליון ליש"ט משלושה בנקים - HSBC, קרדיט סוויס ואוניקרדיט. ההלוואה ניתנה כזריקת חמצן לחברה, שתאפשר לה לבצע קיצוצים וארגון מחדש, לאחר שצברה חוב של 1.5 מיליארד ליש"ט ועמדה על סף סגירה.

החברה נקלעה לקשיים בעקבות שילוב של ניהול כושל וירידה משמעותית בביקושים לחבילות תיירות, הן בשוק הבריטי והן במדינות צפון אפריקה, ובראשן מצרים ולוב, שכלכלתן סבלה מהתהפוכות הפוליטיות בשנה החולפת. באוגוסט שיחררה החברה את המנכ"ל מני פונטנלה-נובואה לאחר שהוריד את תחזית הרווח ל-2011 שלוש פעמים. ביום שלישי שעבר התרסקה מניית החברה ב-75%, לאחר שהחברה הודיעה כי היא נמצאת על סף פשיטת רגל. מתחילת השנה איבדה המנייה 91% מערכה, לעומת ירידה של 37% בערך המנייה של מתחרתה הגדולה Tui.

החברה הוקמה בשנת 1841 על ידי תומאס קוק, ונחשבת לחברת הנסיעות המודרנית הראשונה בעולם. ב-1865 הכניס את בנו ג'יימס כשותף, ובשנת 1878 השתלט ג'יימס על החברה בעקבות סכסוך עם אביו. ג'יימס הוא שהרחיב את עסקי החברה אל מעבר לים, ובעיקר לארה"ב. במהלך מלחמת העולם השנייה הולאמה החברה ושיגשגה עד שנות ה-70, אז הופרטה ונמכרה לבנק הבריטי מידלנד. בשנת 1992 עברה החברה לידיים גרמניות, כאשר נמכרה לבנק השלישי בגודלו בגרמניה, וסטדויטשה לנדסבנק.

תומאס קוק היתה החברה הראשונה שהצליחה להוזיל משמעותית את עלויות הנסיעה והשהייה בענף התיירות, כך שגם בני מעמד הביניים יכלו להרשות לעצמם חופשות בחו"ל, שעד אז היו שמורות לעשירים בלבד. כמו כן הגתה החברה כמה מהחידושים הבולטים בעולם התיירות במאה ה-19, כמו המחאות נוסעים (Traveler's cheques), חוברות תיירות, וחבילות ששילבו נסיעה ושהייה בבתי מלון תמורת הנחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}