כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הממשלה אישרה: חברה ממשלתית תנהל את ציון הרשב"י

הממשלה הצביעה בעד העברת סמכויות ניהול ציון הרשב"י במירון לידי חברה בבעלות המדינה • שר האוצר ישלים את הפקעת הקרקעות וההקדשים - והסערה הגדולה בדרך • למה אין ל'הקדשים' סיכוי לקבל פיצויים? • ומדוע המפלגות החרדיות לא ממש מתלהבות? • כל הפרטים

ל"ג בעומר במירון, תשע"א. צילום: יעקב נחומי
ל"ג בעומר במירון, תשע"א. צילום: יעקב נחומי



מדי שנה בערב פסח עולה נושא ל"ג בעומר בכלל וקבר הרשב"י בפרט לכותרות ומגיע אל ועדות הכנסת השונות המנסות לעשות סדר בבלאגן השנתי של יום ההילולא.

השנה, כדי לעשות סדר אמיתי במתחם, הממשלה דנה בנושא כבר בתחילת החורף וקיבלה הבוקר (א) החלטה משמעותית.

קברו של רשב"י נחשב לאתר היהודי המתויר ביותר בישראל לאחר הכותל המערבי. כמיליון וחצי מבקרים מגיעים אל המתחם הקדוש בכל שנה ושנה, ורק בל"ג בעומר האחרון הגיעו לאתר כ-400 אלף חוגגים.

בשנים האחרונות נוספו ל'צרות' הרגילות של דרכי הגישה והצפיפות גם מלחמות על השליטה במקום. במשך שנים שלטו במקום ארבעה הקדשים, שניים אשכנזים ושניים ספרדים. בשלב מסוים הצטרף גם נציג המדינה לצוות, שהפך ל"וועדת החמישה". בשלב הראשוני היה נציג המדינה רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ. בשלב מסוים, תוך כדי שיפוצים במקום, התגלו במתחם הקבר עצמות והדבר ליבה סערה איומה. בין השאר הופעלו נגד הרב רבינוביץ' גילויי אלימות, הפגנות ואיומים שונים, עד שנאלץ לפרוש. כיום משמש כנציג המדינה מנכ"ל מע"צ לשעבר, אלכס ויז'ניצר.

בשנת 2008 פרסם מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, ביקורת קשה על הנעשה באתר תוך שהוא חושף ליקויים חמורים במערך כיבוי האש ובדרכי המילוט במקרה חירום, במערך התחבורה ובסיכון חיי אדם במקרה של אירוע רב-נפגעים. הדו"ח המליץ לבחון את האפשרות למסור את המתחם כולל השטחים שסביבו לגורם מרכזי שיפקח על הנעשה שם. המדובר הוא בשטח שהיקפו כשבעה וחצי דונמים.

חברה ממשלתית: 'קרן הרשב"י'

לפני מספר חודשים הודיעה המדינה כי בדעתה ליטול את השליטה במקום בכוח החוק. ההודעה הריצה ישיבה הפועלת במתחם הקבר לפנות לבג"ץ, מתוך חשש מפני ההשלכות שיהיו לניהול גוף קדוש בידי המדינה. כאילו לא כך הוא הדבר גם באתרים נוספים כמו הכותל ועוד.

לפני מספר ימים דחה בג"צ את העתירה, אך לפני שיתבצע תהליך ההפקעה עדיין צפוי תהליך שימוע לכעשרים גופים המתנגדים לו. במקרה בו יידחו טענותיהם יש מצב לפיו הם יבקשו פיצויים מהמדינה, אלא שהם יתקלו בקושי לקבל את מבוקשם לאחר שטענו בין שלל טענותיהם כי במהלך השנים לא הניבה להם הפעילות במקום כל רווח... ואף נגרמו להם הפסדים.

איך יוכיחו לפתע פתאום כי אכן הרוויחו כסף מהפעילות? להם הפתרונים.

על פי תוכניתה של הממשלה, שאושרה הבוקר בהצבעה, ינוהל האתר בידי חברה שבבעלות המדינה. החברה תיקרא בשם "קרן הרשב"י", היא תנוהל בידי משרד התיירות ותפעיל את המתחם בחמש השנים הבאות. לאחר מכן תפורק החברה וסמכויותיה יועברו למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

כחלק מהתוכנית יסיים שר האוצר, יובל שטייניץ, את הליך הפקעת הקרקעות במהלך החודשים הקרובים, ותוך שנה אף יגיש תוכנית תב"ע (בניין עיר) למתחם הקבר.

27.6 מיליון להקמת תשתיות

בכל הנוגע לצד התקציבי של הסיפור, יוקצו במהלך שלוש השנים הבאות כ-27.6 מיליון שקלים להקמת תשתיות קבועות במתחם כולל הקמת חניונים, תאורה, שיפור התשתיות, הקמת תחנת משטרה אזורית ונקודת שיטור על הר מירון ועוד. בין השאר תצטרך החברה להתמודד עם הסעיפים הבעייתיים בדו"ח המבקר המצביעים על תופעות שליליות כמו רוכלות בלתי חוקית, פשיטת יד ולינה באתר. בנוסף, דורש משרד התיירות להקצות תקציב שנתי להילולא עצמה בסך של 6.8 מיליון ש"ח לשנים 2013-2012, 5.8 מיליון ש"ח לשנת 2014 ו-5.3 מיליון ש"ח לשנת 2015.

התקציב יילקח מתקציבם של כמה משרדי ממשלה ובהם: 5.52 מיליון ש"ח ממשרד האוצר; 5.52 מיליון ש"ח ממשרד התחבורה; 5.52 מיליון ש"ח ממשרד הפנים; 5.52 מיליון ש"ח ממנהל מקרקעי ישראל ו-5.5 מיליון ש"ח ממשרד התיירות. מימון יום ההילולא עצמו ימומן מתקציבי משרד האוצר והתיירות.

למעשה הוצגה ההמלצה להקים חברה ממשלתית לניהול מתחם הקבר כבר במרץ 2009, בידי מנהל רשות החברות הממשלתיות, אך ההסתייגות הייתה שכל עוד לא תוכרע המחלוקת בנושא המקרקעין במתחם הקבר לא תוכל הרשות לתפקד.

המפלגות החרדיות, צריך לומר, 'לא מתלהבות', בלשון המעטה, מכוונה זו, שכן קיים חשש מפני פגיעה בצביון הדתי של המקום. פשקווילים שכבר נתלו במקומות שונים מזהירים מפני מחאה גדולה בעקבות מה שקרוי בפי מנסחי המודעות "השתלטות המדינה" על האתר, וצפויות מהומות באם אכן תאושר כוונת הממשלה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}