כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

צה"ל, מזל טוב • חטיבה חדשה נולדה

פיקוד הדרום מקים חטיבה חדשה • הקמת החטיבה אילת נולדה כצורך לאור המתיחות בגבול ישראל-מצרים, שהתעוררה בעקבות ההפיכה במצרים • מה המטרות והיעדים?

הגבול עם מצרים. צילום:דובר צה"ל
הגבול עם מצרים. צילום:דובר צה"ל

פיקוד הדרום מקים חטיבה מרחבית חדשה שתפעל תחת עוצבת אדום לצד עוצבות שגיא והערבה. הקמת חטיבת אילת נולדה כצורך לאור המתיחות בגבול ישראל-מצרים, שהתעוררה בעקבות ההפיכה במצרים והתעצמה לאחר הפיגוע בכביש 12, בחודש אוגוסט האחרון.

החטיבה החדשה תפעל בגזרת עוטף אילת וחלק מגבול ישראל-מצרים ומי שעומד כיום בראשה הוא אל"ם אמיר אבולעפיה, המשמש במקביל כמח"ט הנח"ל.

אל"ם אבולעפיה יוחלף בעוד מספר חודשים על ידי מפקד חטיבה 188, אל"ם שמוליק אולנסקי, שישמש כמח"ט אילת. עד להפעלה מלאה של החטמ"ר, יתגבר פיקוד הדרום את הגזרה, בהתבסס על כוחות סדירים ומילואים.

הקמת החטיבה צפויה לשפר באופן ניכר את ההגנה על הגבול המערבי, לאור המתיחות שמאפיינת את האזור בחודשים האחרונים. קצין האג"ם של עוצבת אדום, סא"ל טל כרמל, אמר לעיתון "במחנה" כי "המרחקים פה הם כל כך גדולים, שהייתה בעיה לשלוט על כוחות ומפקדים התקשו לעיתים להגיע לאירועים במהירות. כעת, החלוקה מאפשרת לנו פיקוד ושליטה טובים יותר על האזור".

לדבריו, "השילוב של כל הדברים הללו נותן לנו אפשרות להגנה טובה יותר. כבר מתחילים להרגיש את השיפור, יש יותר כוחות על הגדר, יש אפקטיביות מבצעית והנגישות והזמינות לאירועים גבוהה יותר".

הקמת החטיבה הינה נדבך נוסף בהיערכות צה"ל בגבול הדרומי, פועל יוצא של הנחיית הרמטכ"ל לפני שלושה חודשים, שהורה על תגבור כוח האדם בגזרה ושינוי האופן המבצעי בו צה"ל פועל לאבטחת קו הגבול והגדר. כמו כן הורה הרמטכ"ל על תגבור היכולת המודיעינית, בהתבסס הן על אמצעי איסוף יבשתיים של מערך האיסוף הקרבי והן על איסוף מודיעיני באמצעות מטוסים זעירים ללא טייס.

במקביל להקמת החטיבה, מערך האיסוף הקרבי תגבר את כוחותיו בגזרה, בין היתר גם בהתקנת אמצעים טכנולוגיים רבים. בחודשים האחרונים הוקם למעשה גדוד איסוף קרבי חדש בעוצבת אדום, המורכב מפלוגות הקיימות כיום בגדוד האיסוף נשר של פיקוד הדרום.

הגדוד החדש, ששמו טרם נקבע, הוקם בעקבות הגידול במערך האיסוף בדרום כחלק מפרויקט "שעון החול" לבניית מכשול בגבול מצרים, ולאור האיום הגובר בגזרה המצרית ובגזרת עזה. עד היום, היה גדוד נשר אחראי לשתי הגזרות. "הקמת הגדוד החדש תייצר מצב נכון שבו יהיו מג"ד ומפקדת גדוד לכל גזרה בפיקוד, כשעד היום היה מג"ד אחד שאחראי על משימות האיסוף בשתי העוצבות", אמר רמ"ח איסוף קרבי במקאס"ר, אל"ם עודד הלוי. "בעקבות התעצמות האיום והגידול במשימות בשתי הגזרות, התגבשה ההבנה שנכון יהיה להקים גדוד נוסף. במהלך הזה אנחנו משפרים את הקשב האיסופי בשתי הגזרות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}