כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

פיץ' הורידה דירוג האשראי של פורטוגל לאג"ח זבל; שביתה כללית במשק

סוכנות הדירוג נימקה את ההורדה בחוסר האיזון התקציבי, החובות העמוקים ותחזיות פסימיות; עובדי המגזר הציבורי במדינה שובתים במחאה על צעדי הצנע שהחילה הממשלה

  • כ"ז חשון התשע"ב
ראש ממשלת פורטוגל, ז'וז'ה סוקרטס
ראש ממשלת פורטוגל, ז'וז'ה סוקרטס



סוכנות הדירוג פיץ' הורידה היום את דירוג האשראי של פורטוגל ברמה אחת. הדירוג של פורטוגל הורד מ-BBB מינוס ל-BB פלוס, רמה הנחשבת לאג"ח זבל. בנוסף, העניקה פיץ' תחזית שלילית לפורטוגל, מה שמרמז כי עלולות להתבצע בקרוב הורדות דירוג נוספות.

"חוסר האיזון התקציבי הגדול של המדינה, החובות הגבוהים שלה בכל המגזרים והתחזית המקרו-כלכלית הפסימית מרמזים כי פרופיל האשראי שלה אינו ראוי לדירוג ברמת השקעה", אמרה פיץ'.

סוכנות הדירוג אמרה כי מיתון עלול להקשות על תוכנית קיצוץ הגירעון של ממשלת פורטוגל, ולפגוע באיכות הנכסים של הבנקים, אך הוסיפה כי מחויבותה של הממשלה לתוכנית חזקה. מדד PSI של בורסת פורטוגל עולה ב-0.4%.

פורטוגל התעוררה הבוקר לשביתה כללית של המשק, הראשונה מזה שנה, במחאה על תכנית הצנע שהנהיגה הממשלה כתנאי לקבלת חבילת הסיוע מקרן החילוץ האירופית.

השביתה מקיפה את מרבית הענפים במגזר הציבורי וכוללת גם השבתה של הרכבת התחתית בליסבון והשבתה חלקית של שדות התעופה בליסבון ובאופורטו. הטיסות מפורטוגל ללונדון, פרנקפורט וריו דה ז'נרו בוטלו. "פורטוגל אינה יכולה להמשיך ברגרסיה, והעובדים אינם מוכנים להמשיך להיות מנוצלים", אמר יו"ר איגוד העובדים CGTP.

פורטוגל מיישמת בחודשים האחרונים את תכנית הקיצוצים הנרחבת שנדרשה ממנה בהתאם לתנאי קרן החילוץ האירופית, אשר העניקה לה סיוע בגובה 78 מיליארד יורו בחודש מאי. במסגרת התכנית חלו העלאות מסים, קוצצו פנסיות וגובה המשכורות במגזר הציבורי ירד. נשיא פורטוגל, אניבל קבאקו סילבה, מתח באחרונה ביקורת על ה"טרויקה" (ה-ECB, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית), וטען כי יש להקל על צעדי הצנע של פורטוגל באמצעות השוואת תנאי ההון של הבנקים הפורטוגליים עם מוסדות פיננסיים מקבילים במדינות אחרות בגוש.

"העובדה שקרן החילוץ האירופית מחייבת את הבנקים בפורטוגל להלימות הון ליבה (Core Tier 1) של 9% עד סוף השנה, בשעה שבנקים אחרים באירופה צריכים לעמוד בתנאי זה עד מחצית 2012, מקשה שלא לצורך על הכלכלה שלנו, הסביר סילבה. "התנאים שמעמיד הטרויקה קשים ונמהרים מדי. עליהם להציב תנאים הדרגתיים יותר ליישום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}