כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אישון לילה, שכם • אלי ישי בקבר יוסף • תיעוד מיוחד

ביקור רוחני או פוליטי? • באישון ליל ביקר יו"ר ש"ס בקבר יוסף בשכם • שרי רוט על הביקור הלילי הנדיר ומה שמאחוריו

אלי ישי בקבר יוסף • צילומים: יעקב כהן
אלי ישי בקבר יוסף • צילומים: יעקב כהן



הייתם צריכים לראות אותו עומד ליד קברו של יוסף הצדיק ומתפלל. הפנים הפכו לרציניות (הוא תמיד די רציני, אבל אפילו יותר),

כאילו פתאום שכח מכל צרותיו מבית ומחוץ (בעצם, אולי זכר וביקש). העיניים העצומות היו מצועפות בדוק רוחני שלא הזכיר במאומה את היומיומיות של העמידה מול המיקרופונים, מול התקשורת ומול כל מי שמחפש אותו, ושואל לאן הוא הולך, עם מי הוא מתייעץ, ועם איזה רכב עושה רעייתו את הקניות.

ואז, ללא כל הודעה מוקדמת, חש בלפיתת הידיים. זזים, הם אמרו, ומי מעז להתווכח 'איתם'. תוך שניות אחדות פונה סגן ראש הממשלה ושר הפנים של מדינת ישראל, אלי ישי, ממתחם הקבר היישר אל הרכב הצבאי המשוריין והממוגן, ושוב לא היה לו זכר. לעיתונאים, שנותרו עם המיקרופונים ביד, לא נותר אלא להיאנח. ככה זה כשהיחידה לאבטחת אישים נוטלת פיקוד על אירוע.



האירוע עצמו תוכנן תחת מעטה ערפל סמיך של חשאיות. המוזמנים הושבעו לשמור על סודיות עד לרגע האחרון, אלו שהדליפו היה מי שלא הוזמנו, וגם הם קיבלו די מהר הודעה חד משמעית על כך שאסור לפרסם.

ובכל זאת מתברר שבמדינת ישראל בכלל, ובציבור החרדי בפרט, קשה מאד לשמור סודות. הרבה מדי אנשים, כך מתברר, ידעו על הנסיעה והתארגנו מול הצבא כדי להיכנס אף הם. זה יצא להם 'במקרה' באותו יום ובאותה שעה. הגעתה של כמות כה גדולה של אנשים הבהילה את המאבטחים הצמודים, והם מיהרו לחלץ את האח"מ מספר התהילים שלו החוצה אל האוויר הקר של האזור ההררי, בין הר עיבל להר גריזים, אי שם בתוך סימטאותיה של העיר שכם.

לוחמים על כל גבעה

בשעת לילה כה מאוחרת נמו רוב תושביה הערביים של שכם את שנתם. ובכל זאת היו מהם מי שהעזו להציץ מבעד לחלונות. לא, הם לא הופתעו למראה הנגמ"שים הרבים וכוחות הביטחון שצצו להם מול המרפסת, שהרי הם כבר מורגלים לתופעה. בלילות החשוכים מגיחים לכאן יהודים, דתיים לאומיים, חרדים, חסידי ברסלב אבל לא רק. אומרים שגם הגר"ע יוסף, בשבתו על כס הרבנות הראשית, הגיע לכאן לשאת תפילה. מי יודע, אולי מהתפילה הזו קמה וצמחה לה התנועה להשבת עטרה ליושנה. (סיכמנו שהיא קמה מהשטח, הוקמה בידיו של ניסים זאב ולא הייתה עוברת את אחוז החסימה בלעדי עמד בראשה מרן).

"שר הביטחון לא חותם לנו על המאחזים", נישא ברמה קולו של יוסי דגן, דובר המועצה האזורית שומרון, שהזכיר לכולנו את הבעיות היומיומיות של מי שבחרו לגור כאן באזור. שיירת הרכבים, ישי מקדימה, עיתונאים ושאר מוזמנים מאחור, עשתה את דרכה בפיתוליו של כביש מספר 60, אחד מכבישי האורך של מדינת ישראל, זה העושה דרכו בין כפרים ערביים לבין ישובים ומאחזים יהודיים שצצו בשנים עברו כפטריות אחר הגשם. עכשיו, כשהכול רגיש מול אמריקה, הם צריכים להילחם על האוויר שהם נושמים. ועל קורת הגג בה הם וילדיהם שוכנים.

ממשלות ישראל לדורותיהן הן שיישבו כאן את מי שהתקשורת אוהבת לכנותם בשם "מתנחלים". ממשלות ישראל הן אלו שמהרהרות על הנושא בחשיבה מחודשת בשנים האחרונות.

החל בכך אריק שרון, האיש שתחת שרביטו הוקמו כל כך הרבה ישובים ביו"ש וברצועה, אך בחשיבה המחודשת שלו עקר וגירש. ויש לו גם ממשיכים, כמובן. תשאלו את מאיר רובינשטיין כמה פעמים עליו להגיע לכנסת כדי להידפק על דלתות רק בשביל 'לשחרר' לו חתיכת קרקע לבנייה. זוכרים את הימים בהם הבטיחו לכולנו גבעה C בעיר? אז תשכחו מזה.


עם המשפחה השכולה

קבר יוסף הצדיק הוא סיפור עצוב בפני עצמו:

מיד לאחר מלחמת ששת הימים עבר מתחם הקבר לשליטה ישראלית. בהסכמי אוסלו (1995) סוכם כי המתחם יהפוך למובלעת ביטחונית ישראלית שנמצאת בתוך שטח A שבשליטה פלסטינית מלאה. שנה לאחר מכן, בערב סוכות, הותקף המתחם בירי כבד, צה"ל ניסה להשיב אש ושישה חיילים נהרגו. עשרות פורעים נכנסו למקום, הרסו את הישיבה שהייתה שם ושרפו מאות ספרי קודש. גם עץ התות העתיק שעמד בפתח נעקר.

הדיבורים על אפשרות של העברת השליטה במקום, לפחות באופן זמני, לפלסטינים, נגדעו בעודם באיבם בשל התנגדות חריפה של המתיישבים, שסירבו לעזוב את המקום הקדוש.

בקיץ שנת 2000 הותקף הקבר בשנית. שוטר מג"ב, מדחת יוסף, נותר בשטח מדמם ורק כעבור כשלוש שעות מפציעתו פונה בידי הכוחות. בתום שישה ימים של קרבות נסוג כוח צה"ל מהמקום והפלסטינים קיבלו את הקבר לשליטתם, הרסו את הקבר בניגוד למה שהבטיחו והקימו במקום מסגד. גם כיפת המבנה הושחתה ואף הושלכה לתוכה פסולת.

לפני כשנה שופצה המצבה מחדש במבצע הנדסי מורכב בידי המועצה אזורית שומרון, אגודת "שכם אחד" וחיילי צה"ל והמנהל האזרחי.

בשנים האחרונות מאפשר צה"ל לקבוצות מאורגנות להגיע לתפילה בקבר, בתיאום ובהתאם למצב הביטחוני באזור. קבוצה קטנה מתוך חסידות ברסלב, שבראשותה עומד הרב אליעזר ברלנד, אף נוהגת להיכנס למתחם ללא אישור. לא פעם הם מתאמים לעצמם את הביקורים עם גורמים פלסטינים.

כזכור, לפני מספר חודשים אף נהרג במקום בן יוסף לבנת הי"ד לאחר ששוטרים פלסטינים פתחו בירי על רכבו. מאז ועד היום ביקרו במתחם כמה וכמה חברי כנסת ושרים. היו שם השר חכלון, השר ארדן, השר אדלשטיין, השר הרשקוביץ, השר יוסי פלד ועוד, אבל לראשונה אתמול עלו הביקורים לדרג של סגן ראש ממשלה, מה שחייב היערכות ביטחונית גבוהה במיוחד וכפי הנראה הכניס ללחץ את הכוחות המאבטחים.

יחד עמו הגיעו למקום רב השומרון הרב אליקים לבנון, ראש המועצה האזורית גרשון מסיקה, ורב הישוב יצהר הרב דוד דודקביץ.

אל הסיור הצטרפו גם בני משפחת לבנת, אמו אלמנתו ואחיו של לבנת.


מה רוצה מועצת יש"ע?

מה הביא את יו"ר תנועת ש"ס אל מתחם הקבר? בראש ובראשונה, כנראה, הרצון להתפלל במקום הקדוש, אולי גם התאריך העגול של שנה לתום השיפוצים במתחם. אבל, כך נראה, היו מאחורי כל זה גם שיקולים פוליטיים של כל אחד מהצדדים.

מצד מועצת יש"ע ברורות המטרות:

עצם העובדה שנבחרי ציבור פוקדים את המקום מביא את הנושא של מתחם הקבר, השליטה בו והשמירה עליו אל התקשורת ואל המודעות הציבורית. התייצבותו של יו"ר התנועה החרדית הגדולה ש"ס במקום, תוך מתן הצהרות הזדהות, יכולה להביא מצידם לסימון 'וי' ענק במאבק על דעת הקהל הישראלית, שלא תמיד מודע למה שמתרחש מעבר למחסומיה של יו"ש. מרחק אווירי קטן, מרחק מודעות ענק. לעיתים, גם מרחק השקפתי.

חצי שעה נסיעה בכבישים מפותלים הרריים ולא תחת שליטה ישראלית ישירה, מפרידה בין שכם לבין קריית ספר, לדוגמה, אבל תשאלו תושבים המתגוררים שם מי מהם חושב בכלל על שכם ועל שכניה היהודיים.

"קבר יוסף, הר הבית ומערת המכפלה, הם המקומות הבסיסיים של ארץ ישראל, ועם ישראל שואב את כוחותיו מהם", ניסה ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, להזכיר לעם ישראל וקרא לממשלת ישראל לחזור בצורה מלאה לקבר יוסף.

"יוסף הצדיק הוא דמות של חיבור של כל חלקי עם ישראל. אנו מציינים שנה מאז שזכינו לשפץ את קבר יוסף ולבנות את המצבה שהרסו ושרפו פורעי המשטרה הפלשתינית מחדש. עם זאת, השמחה על השלמת שיפוץ הקבר איננה שלמה כלל ועיקר והיא מהולה בהרבה עצב על הביזיון בן 11 השנים בהן הקבר נטוש. אין אומה בעולם שהייתה מאפשרת למקום קדוש, סמלי ושורשי כל כך לעמה להיות מבוזה כמו קבר יוסף. אני קורא לממשלת ישראל לתקן את המעוות, לקבל החלטה רשמית ולחזור ולחדש את ההתיישבות והשהייה היהודית בקבר יוסף, דבר שעוגן אפילו בהסכמי אוסלו, שם נקבע שקבר יוסף יישאר בשליטה מלאה של מדינת ישראל".

לא בכל יום זוכה מסיקה לתהודה תקשורתית ברמה לה זכה אתמול, בזכותו של אחד מסגניו של נתניהו.


ריח בחירות באוויר

חשוב לתושבי השומרון ומנהיגיה, אבל למה חשוב גם לשר ישי? צריך היה להאזין להצהרות ששחרר שם, כדי להבין את המניע.

אחרי שדיבר 'רוחנית' על כך ש"זו זכות עצומה להיות פה. נישא תפילה לבורא עולם שבזכות יוסף הצדיק נזכה לגאולה קרובה. אני מבקש מכל אחד ואחד שנמצא פה ובכלל בעם ישראל להרבות אהבת חינם", המשיך השר ישי לדבר פוליטיקה:

"קבר יוסף שייך לנו. הביקור פה היום הוא חשוב ואני מקווה שיתקנו את העיוותים. התשובה לרש"פ היא לפעול בדרך בה אנו מאמינים שהיא טובה לעם ישראל. ברור שצריך לחזור לקבר יוסף בצורה מלאה. המצב כיום הוא הפרה בוטה של הסכמי אוסלו ואת הפרות ההסכמים צריך לתקן", אמר האיש העומד בראש תנועה שיש המאשימים אותה בדרך זו או אחרת, בתמיכה בהסכמי אוסלו.

"ראינו את הדוחק במחסומים ואת הרצון העז של כל שכבות העם להגיע להתפלל וצריך לאפשר זאת בצורה קבועה ומלאה", אמר ישי.

"אלפיים אישורי הבניה הם תשובה נכונה להפרות הרבות של ההסכמים על ידי הרשות הפלשתינית, אבל זה לא מספיק", המשיך לכוון 'ימינה'.

אחר כך, רק בגלל שנשאל, התייחס גם לנושא שירת הנשים בצה"ל: "אם רוצים שחרדים ישרתו בצבא, צריך למצוא דרך שהם יוכלו לשרת וגם לשמור על אמונתם ודרך חייהם", אמר ישי, אבל לכל ברור היה שלא בשביל האמירה הזו הגיע עד הלום.

בראש ובראשונה הוא הגיע כדי להתפלל, נזכיר שוב. כמובן. אבל קשה להתעלם מהתחושה שהייתה כאן גם סוג של אמירה 'ימנית' החשובה לתנועה כשנה (רק הערכות, כמובן) לפני בחירות. ובפרט כשברקע ניצב אדם שהמתיישבים, לפחות, מאשימים אותו בשמאלניות יתר. אז נכון שלא לכל מרכיביה של התנועה יש דעות זהות, אבל כאשר ה'ראש' מגיע למקום המזוהה אולי יותר מכל עם המסורת היהודית אבל גם עם הימין והמתיישבים זהו סוג של אמירה.

וטובה תמונה אחת של השר ישי רוכן מעל קברו של יוסף הצדיק בשכם, ממאה הצהרות והתחייבויות לשמור על ירושלים ולא לשוב לאוסלו וכל נגזרותיו. זה, לצד אמירות חברתיות מעל במת הכנסת, יוצרים תשדיר מעולה להגיע עמו אל ליבו של הבוחר הש"סי.

ובפרט שמדובר בהזדמנות נפלאה לשפוך צקון בפני בורא עולם, על קברו של צדיק.

מי שענה לאליהו בהר הכרמל, הוא יענה לשר ישי ויביא לו ברכה והצלחה. גם אל מול דו"ח המבקר שעל הר הכרמל.

יעקב כהן מציג: גלריה מביקור בקבר יוסף בשכם



















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}