כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ערוץ 2 מנציח סטריאוטיפים שליליים על חרדים

מחקר קובע: הסיקור של נאשמים חרדים תורם ליצירת תחושה כי כל החרדים אינם מוסריים • עורכת המחקר: "התקשורת מייצגת התפישה שחרדים הם דבר מאיים ומסוכן"

חרדי מסוכן? תמונת אילוסטרציה
חרדי מסוכן? תמונת אילוסטרציה

"התקשורת היא הזירה המרכזית בימינו להנצחת סטריאוטיפים נגד המגזר החרדי. היא מייצגת את התפישה שחרדים הם דבר מאיים ומסוכן, ושקורים במגזר דברים אפלים" - כך אומרת ד"ר פנינה שוקרון-נגר, בלשנית וחוקרת השיח הפוליטי ושיח התקשורת מהמחלקה ללשון העברית באוניברסיטת בן-גוריון בעקבות מחקר שערכה על ייצוג חרדים בתקשורת.

במחקר, שנערך במימון הרשות השנייה, נבחן אופי סיקור המגזר החרדי בכל הכתבות ששודרו במהדורת חדשות ערוץ 2 ב-2009. המחקר גילה כי בכל הכתבות על יחידים חרדים שנחשדו בביצוע עבירות הדיווח איזכר את ההשתייכות המגזרית של החשוד, גם במקרים שבהם האזכור לא היה רלוונטי לידיעה. אף כי הממצאים נוגעים לחדשות ערוץ 2, סביר להניח כי ממצאים דומים היו עשויים להתקבל לו היו נבדקים גם כלי תקשורת אחרים. בנוסף, בתקופה הנסקרת הוקדשו בחדשות 2 כתבות רבות למגזר החרדי, שהתאפיינו בטון אוהד.

לפי שוקרון-נגר, אזכור השתייכותם המגזרית של חרדים שפשעו תורם ליצירת תחושה בציבור כי החברה החרדית כולה אינה מוסרית. "בספרות המחקרית בעולם כבר נכתב על תופעות שבהן ה'אחרים' מוצגים לא רק כקבוצה נפרדת, אלא גם כמסוכנים וכאחראים לאי-סדר חברתי. יש ממש דמוניזציה של קבוצות כאלה", מסבירה שוקרון-נגר. "אני בחנתי את הנושא באמצעים לשוניים, וגיליתי שהחרדים הם היחידים שלגביהם מוזכרת ההשתייכות הדתית של מבצעי הפשע".

לפי המחקר, שיוצג בכנס אילת לעיתונות 2011 בדצמבר, "סימון הזהות החרדית של נאשמים במעשים בלתי-מוסריים נעשה בדרגות שונות של ישירות. רק פעמים מעטות נאמר על אדם באופן מפורש שהוא חרדי, אך בדרך-כלל הכתבה מספקת רמזים על זהותו, כמו מידע על אופי השכונה שבה התרחש המקרה המדווח או מאפיינים אחרים המזוהים עם חרדים, כמו אזכור שהחשוד דובר יידיש".

שוקורן-נגר טוענת כי לסימון חשודים כשייכים למגזר החרדי הצטרפו בדיווחים גם ייצוגים חזותיים, כמו צילומים איקוניים של חיי קהילה חרדיים. כך למשל, בכתבה על צעיר שנחשד באינוס אחיינו שולבו תצלומים של הורים חרדים עם ילדיהם ברחוב או בגן משחקים, דבר שלפי שוקרון-נגר מרחיב את עננת החשד לכלל הקהילה.

מאיר גל, מנכ"ל משותף במשרד הפרסום החרדי גל אורן BSD, מספר שמסקנות המחקר אינן מפתיעות. "היחס אל החרדים בתקשורת מוכר, והטרמינולוגיה רק מקצינה והולכת", הוא אומר. "השיח נעשה אלים יותר ומי שמוביל את זה הם לא הפוליטיקאים, אלא אנשי התקשורת". גל מוסיף כי יחס החרדים לתקשורת אמנם עוין, אך הוא מתעצם עקב שידור כתבות שבהן מואשם המגזר כולו בפשע של עבריין יחיד. "זה אינטרס של כל החברה בישראל לחנך לסובלנות ולשפר את השיח הבין-אישי והציבורי", הוא אומר.

מחדשות 2 לא נמסרה תגובה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}