כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מנכ"ל AIG לשעבר תובע מממשלת ארה"ב 25 מיליארד דולר

מוריס גרינברג, שהפך את AIG לחברת הביטוח הגדולה בעולם עד שהודח ב-2005, תובע את משרד האוצר והניו יורק פד בגין "השתלטות בלתי הגונה" על החברה

  • כ"ה חשון התשע"ב
צילום אילוסטרציה. קביעת מזוזה במשרדי aig בישראל
צילום אילוסטרציה. קביעת מזוזה במשרדי aig בישראל

מוריס גרינברג, מי שכיהן כמנכ"ל AIG בשנים 2005-1968 והפך אותה לאחת מחברות הביטוח הגדולות והמצליחות בעולם, תובע את משרד האוצר האמריקאי ואת הבנק הפדרלי של מדינת ניו יורק על מה שהוא מגדיר "השתלטות בלתי הגונה" על החברה בעת המשבר הפיננסי ב-2008.

בכתב התביעה טוען גרינברג כי לאחר שענקית הביטוח הולאמה על ידי הממשל, הפדרל ריזרב הפר את ההתחייבות של AIG לבעלי המניות שלה, כאשר ביטל את האפשרות להמר על אג"ח מגובות משכנתאות. מדובר בשתי תביעות נפרדות נגד כל אחד מהגופים, שהוגשו באמצעות סטאר אינטרנשיונל, חברה בבעלות גרינברג ואחת ממחזיקות המניות הגדולות של AIG.

סכום התביעות עומד על 25 מיליארד דולר אשר משקף, לטענת גרינברג, את שווי המניות שהחזיקה סטאר אינטרנשיונל לפני שהממשלה חילצה את AIG מקריסה. עורכי הדין של החברה מסרו כי בכוונתם לדרוש חשיפת מידע שישפוך אור על קבלת ההחלטות שהובילה לחילוץ AIG, כולל מסמכים ותכתובות אי-מייל בין משרד האוצר לניו יורק פד ובכירים ב-AIG.

"מה שהתביעות האלה אומרות הוא שבארה"ב אפילו הממשלה אינה מעל החוק", אומר פרקליטו של גרינברג, דיוויד בויס שהוסיף כי "למרות שברשות הממשל כוח עצום עליו לדעת כי כאשר הוא נוקט פעולות - ישנם חוקים המגבילים אותו. אחת מההגבלות האלה היא שהממשל אינו יכול להשתלט על נכס פרטי, גם כאשר המטרה טובה, אם הוא מפר את ההגנה המשפטית על הנכס או פשוט לא מפצה את בעליו".

"חשוב לזכור כי הממשלה סיפקה את הסיוע ל-AIG ובלמה את קריסתה, על מנת למנוע נפילה אפשרית של כל המערכת הפיננסית הגלובלית", אמר טים מסד, סגן המזכיר ליציבות פיננסית במשרד האוצר. "הפעולות שנקטנו היו הכרחיות וחוקיות. נלמד את כתב התביעה ונגן על צעדינו בנחישות".

דובר הבנק המרכזי של ניו יורק, ג'ק גאט, הגדיר את התביעה "לא ראויה" ואמר כי האלטרנטיבה של AIG היתה פשיטת רגל של החברה וקריסת המניה שלה לשווי חסר ערך. "הפעולות שנקט הבנק המרכזי של ניו יורק סייעו להבטיח את היציבות הפיננסית בארה"ב בתקופה של פגיעות ותנודתיות אינטנסיבית בכלכלה האמריקאית", אמר גאט.

AIG, אותה הפך גרינברג ב-27 שנותיו כמנכ"ל לענקית ביטוח עם מאזן בסך טריליון דולר, 116 אלף עובדים ופעילות ב-130 מדינות, הולאמה ב-2008 על ידי הממשל האמריקאי בעקבות הפסדי ענק של החטיבה הפיננסית של החברה. AIG נאלצה לפנות בספטמבר 2008 לממשלת ארה"ב כדי לבקש חילוץ, לאחר שמניותה צללו בחדות וסוכנויות דירוג האשראי חתכו את דירוגי האג"ח שלה.

ב-17 בספטמבר 2008 העניק הפדרל ריזרב לAIG הלוואת הצלה בת 85 מיליארד דולר תמורת 79.9% ממניות החברה כדי למנוע את קריסתה ולשמור על יציבות השווקים. ההלוואה, שמשמעה בפועל היא הלאמת החברה, ניתנה לתקופה של שנתיים, בהנחה שתוחזר דרך מכירת נכסים של החברה.

גרינברג עצמו הודח מ-AIG ב-2005 בעקבות חשדות למעילת ענק שהובילה למחיקות של 3.9 מיליארד דולר מרווחיה. AIG הגישה תביעה נגד שבעה מנהלים בכירים לשעבר בחברה, בהם גרינברג, בטענה כי המנכ"ל האגדי יחד עם סמנכ"ל הכספים לשעבר הווארד סמית ובכירים נוספים ביצעו ב-2005 עבירה של הפרת אמונים כלפי החברה במסגרת מעילה במניות של AIG בשווי של כ-20 מיליארד דולר.

גרינברג לא נותר חייב והגיש תביעה נגדית בגובה 300 מיליון דולר דרך קרן סטאר שבבעלותו, בטענה כי ענקית הביטוח הסתירה הפסדי ענק כאשר לא גילתה לבעלי המניות שלה את מלוא חשיפתה לשוק ה-CDS (ביטוחים נגד חדלון פירעון) הקשורות למשכנתאות סאבפריים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}