כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הוועדה לקיצוץ החוב הכריזה על כישלון; אובמה: "לא יהיו קיצורי דרך"

ועדת הקונגרס נכשלה בגיבוש תוכנית לקיצוץ 1.5 טריליון דולר בעשור הקרוב • חשש בקרב אנליסטים מהורדת דירוג נוספת של ארה"ב

  • כ"ה חשון התשע"ב
חוב של למעלה מ-12 טריליון דולר. אובמה
חוב של למעלה מ-12 טריליון דולר. אובמה

הוועדה לקיצוץ החוב הלאומי, שהוקמה בקונגרס בחודש אוגוסט על מנת לפתור את אחת הסוגיות ההיסטוריות החשובות ביותר בסדר היום הכלכלי של ארה"ב, הכריזה אתמול בערב, לאחר סגירת המסחר בוול סטריט, על כישלון לאחר ארבעה חודשי דיונים.

12 חברי הוועדה הודיעו ביום שני שלא הצליחו לגבש הסכמה בנוגע לדרכים לקצץ משמעותית בחוב הלאומי, שעומד כיום על למעלה מ-12 טריליון דולר. היעדר תוכנית מוסכמת תפעיל אוטומטית מנגנון של קיצוץ רוחבי בתקציב הפדרלי. חברי הוועדה, המורכבת מנציגים של שתי המפלגות, היו צריכים לאתר בתקציב מספיק סעיפים לקיצוץ של 1.5 טריליון דולר נוספים בעשור הקרוב.

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר אמש כי יטיל וטו על כל ניסיון לבצע קיצוץ אוטומטי של טריליון דולר בעקבות כשלונה של הוועדה. "לא יהיו קיצורי דרך", הדגיש אובמה במסיבת עיתונאים אתמול (שני) אחר הצהריים בה הטיל את האשמה על הרפובליקאים שסירבו להתכופף ממגננותיהם על שמירת הטבות המס לעשירים במהלך שיחות החוב. "אנחנו חייבים להמשיך ללחוץ לכיוון פשרה".

אובמה המשיך והבטיח כי הגרעון יופחת בלפחות 2.2 טרייליון דולר בעשור הקרוב "בדרך זו או אחרת". אובמה כלל בכך את הקיצוצים בסך טריליון דולר שואשרו באוגוסט.

למרות שהמועד הסופי לגיבוש פיתרון חל ביום רביעי הקרוב (23 בנובמבר), הוועדה נדרשה להגיש כבר ביום שני את הצעתה למשרד התקציב של הקונגרס. הוועדה הוקמה כשלב שני בפיתרון בסוגיית החוב הלאומי, לאחר שבתחילת אוגוסט אושרה בבית הנבחרים התכנית להעלאת תקרת החוב ב-900 מיליארד דולר. לתוכנית יתלוו קיצוצים מקבילים בגובה של 917 מיליארד מהתקציב הפדרלי, כולל קיצוץ של 420 מיליארד בתקציב הביטחון.

"כישלון הוועדה יוסיף לאי הוודאות בשווקים", אמר לבלומברג ג'ונתן סודריה, ברוקר בבורסת לונדון. "בהתחשב בעובדה שהורדת דירוג האשראי של ארה"ב נבעה מהיעדר ההסכמה הפוליטית שחסמה כל מהלך משמעותי, הגיוני להניח כי אנחנו צפויים להורדות דירוג נוספות", הוסיף.

שתי המפלגות היריבות בבית הנבחרים ניצלו את הכישלון הצפוי של הוועדה להטחת האשמות הדדיות. הדמוקרטים האשימו את הרפובליקאים בסרבנותם להעלות מסים, והרפובליקאים טענו מצידם כי הדמוקרטים דחו את הצעתם האחרונה לשילוב של העלאת מסים בתנאי לקיצוצים נוספים בהוצאות.

הסנאטור הרפובליקאי מאריזונה וחבר הוועדה, ג'ון קיל, אמר כי הדמוקרטים השיבו בשלילה להצעה האחרונה של הרפובליקאים, שכללה תוספת הכנסות של 250 מיליארד דולר באמצעות ביטול הטבות מס מסוימות. "יש קבוצה של אנשים שלא יהיו מוכנים לקצץ בדולר אחד, כל עוד אנחנו לא נעלה מסים", אמר קיל בראיון ל"פגוש את העיתונות" ב-NBC.

ג'ון קרי, אחד מהנציגים של המפלגה הדמוקרטית בוועדה, הגדיר בתגובה את דבריו של קיל "לא נכונים בעליל", והוסיף כי הדמוקרטים הסכימו לקיצוץ של 917 מיליארד דולר ללא תוספת הכנסות ממסים, כחלק מהסכמות אוגוסט להעלות את תקרת החוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}