כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"סותמים פיות!" • בצל הסערה - חוק לשון הרע עבר בכנסת

בצל סערה תקשורתית עזה ותוך מאבק חוצה סיעות בכנסת - עבר התיקון לחוק לשון הרע • יהיה ניתן לתבוע מכלי תקשורת פיצויי לשון הרע בסך 300 אלף שקלים

בכנסת. צילום: יעקב כהן
בכנסת. צילום: יעקב כהן



מליאת הכנסת אישרה הלילה (ב') בקריאה ראשונה את התיקון לחוק לשון הרע ולפיו ניתן יהיה לתבוע כל אדם או כלי תקשורת בשל פרסום לשון הרע גם ללא הוכחת נזק, תוך דרישת פיצויים של עד 300 אלף שקלים.

החוק עד כה אפשר לתבוע 50 אלף שקלים פיצוי.

החוק החדש קובע כי המפרסם הפוגע יחויב לצטט את תגובת הנפגע לפרסום, ואם לא תינתן אפשרות נאותה להגיב יוכל הנפגע לתבוע עד מיליון וחצי שקלים ללא כל הוכחת נזק.

בשעות שקדמו לאישור החוק נערכו הסיעות השונות כדי להתמודד עמו. בצל ריחפה התנגדותה של התקשורת לחוק, שעלול, לדעת רבים מהעיתונאים, לפגוע באפשרותם לערוך תחקירים. בסיעת קדימה הטילו משמעת סיעתית למרות שאחד מחבריה, ח"כ מאיר שטרית, תמך בחוק ה ואף היה אחד מיוזמיה.

בקואליציה, לעומת זה, הוטלה משמעת קואליציונית לתמוך בחוק, למרות שכמה מחבריה התנגדו לו נחרצות, ביניהם יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, השר דן מרידור ועוד.

בעלותו על דוכן המליאה ניסה ח"כ שטרית להגן על החוק וטען כי "לא כצעקתה". הוא הביא את אמרתו של רבי אליעזר המודעי שאמר ש"המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא", הבהיר כי ברור לו כמו לכולם שיש דילמה בין חוק חופש הביטוי לבין חוק כבוד האדם וחירותו, אך טען כי אין, לדעתו, סתירה בין השניים.

"אם מישהו אומר עליך שאתה רוצה להיות נשיא, זו דיבה?" – ספק שאל ברצינות ספק 'עקץ' את יו"ר הכנסת.

"תלוי מי אומר את זה", השיב לו ריבלין. שבעצמו מתנגד להצעה. "התקשורת הרוויחה את היוזמה הזו ביושר – אבל הצעת החוק איננה מידתית. היה ניתן להסתפק בהכפלת הסכום הקבוע בחוק: 100 אלף שקלים במקום 50 אלף", שב וטען ריבלין.

שטרית המשיך ואמר כי העיתונות יצאה מגדרה כדי לגנות את החוק. "בריונות וסתימת פיות", "פגיעה בדמוקרטיה", "סכנה ברורה ומיידית לתקשורת", אלו הם רק חלק מהביטויים שנשמעו במהלך הימים האחרונים. לדעתו, שלא בצדק.

"מה הבעיה בזה? אתם לא מבינים שעיתון חייב לכתוב אמת?" – תהה.

"אדוני היו"ר, אני זוכר אותך במצבים מאד לא נעימים, ולא רק אותך, גם אחרים", שב ופנה ישירות ליו"ר הכנסת, שהשיב לו מיד כי אכן תבע והוגשה התנצלות.

"בשנים האחרונות חלה התדרדרות גדולה בעיתונות. הכל הפך להיות צהוב", הסביר שטרית ואמר כי "כשמעסיקים עיתונאים בשכר רעב, לא כמו פעם. היום רודפים כותרות. המרחק בין רדיפת כותרות לבין פגיעה באדם הוא קצר. שאנשים יבדקו מה שהם כותבים", אמר.

מה יעשה הנגר?

לעומתו, חבר מפלגתו יוחנן פלסנר, בחר לתקוף את שר המשפטים: "יש לנו שר משפטים שהוא אפילו לא נבחר ציבור, אין לו שיקולי פריימריז. ברצותו יעלה מינוי, ברצותו לא יעלה". לגופו של עניין הציע להחזיר את החוק לוועדת חוקה.

"בואו נחזיר את פרידמן", צעק לעברו ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו כשהוא מתכוון לשר המשפטים דניאל פרידמן.

"מה זו ההשתלחות נגד שר בישראל?" – תהה ח"כ אורי אוריאל בדברו. "אך גמר לדבר ויצא החוצה. נתן דרור לחרצובות לשונו, גמר לדבר והלך", אמר כשהוא מתייחס לפלסנר. "יש חלק מכלי התקשורת שפשוט מתפרעים. זה חלק קטן אבל יש חלק שפשוט משתולל", אמר כשהוא מגן על החוק למרות שאינו חלק מהקואליציה.

למרות השעה המאוחרת, הצליחו דבריו של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, להצחיק את חברי הכנסת, אפילו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקשה להסתיר את חיוכו.

"מה לעשות ומאחורי הכותרות יש אנשים וילדים שצריכים ללכת לגן", הסביר עד כמה חשוב החוק המוצע.

ריבלין ניסה להסביר לו, אך ארדן בשלו. "אם כתבו נגד נגר, שהוא שקרן, איך יוכיח שגרמו לו נזק? הוא צריך לאסוף חתימות של לקוחות שיכתבו שלא קנו אצלו בגלל מה שכתבו?"

ריבלין ניסה להסביר לו שאפשר לעקוב אחר הדוחות הכספיים. "אדוני היו"ר למה שלא יחליף אותך אחד הסגנים ותירשם גם אתה לדבר?", הציע לו ארדן. ואז גם השיב לו בציניות: "מה בדיוק יעשה אותו נגר? יחכה שנה, יפשוט רגל ואז יאסוף כסף לעורך דין ויתבע?"

בסופו של לילה ארוך הצביעה הכנסת בעד ההצעה, בקריאה ראשונה, ברוב של 41 תומכים ו32 מתנגדים והיא תועבר לוועדת חוקה חוק ומשפט להכנה לקריאה שניה ושלישית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}