כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הנהלים החדשים לבחירת עורכי דין שיצטרפו למאגר הסיוע המשפטי

דו"ח מבקר המדינה קבע כי למשרד המשפטים אין קריטריונים לבחירת עורכי דין חיצוניים שעובדים עם לשכות הסיוע • כעת החליט האגף לפרסם הליך מסודר לבחירתם

  • כ"ד חשון התשע"ב
הנהלים החדשים לבחירת עורכי דין שיצטרפו למאגר הסיוע המשפטי



משרד המשפטים החליט להסדיר את הנהלים והקריטריונים לבחירת עורכי דין חיצוניים, שיעבדו עם לשכות האגף לסיוע משפטי לאוכלוסייה הנזקקת. האגף קורא לעורכי הדין להגיש את מועמדותם במסגרת הקריטריונים החדשים.

לפי הודעת משרד המשפטים, הסיוע המשפטי מחדש ומעדכן את מאגר עורכי הדין החיצוניים שלו, המונה כיום כ-1,000 עורכי דין המייצגים פונים לקבלת סיוע. המהלך, לפי ההודעה, נועד לבחון מחדש את רשימת עורכי הדין העובדים עם הלשכות, ולתת הזדמנות לעורכי דין חדשים שיימצאו מתאימים להצטרף למאגר. בשלב זה מתבצע ההליך בשתי לשכות: מחוז ירושלים ומחוז דרום בבאר שבע.

לדברי משרד המשפטים, על אף שאין חובה בחוק לקיים הליך רשמי להתקשרות עם עורכי דין חיצוניים, הוחלט בהנהלת האגף לקיים הליך מסודר ופומבי לבחירת עורכי דין על פי קריטריונים כלליים, קבועים ומפורסמים מראש. עד כה עורכי הדין היו נבחרים לפי מקצועיות, ותק, תחומי מומחיות והתאמתם לצרכים של מבקשי הסיוע המשפטי.

החלטה זו, יש להניח, באה בעקבות דו"ח מבקר המדינה מלפני כחצי שנה על משרד המשפטים, שמצא כשלים בהעסקת ובפיקוח על עורכי דין חיצוניים שעובדים עם הסיוע המשפטי. רוב הכשלים נוגעים לסידורי העסקתם של עורכי דין העובדים עם לשכות הסיוע, באמצעות חוזי העסקה קבלניים.

לפי דו"ח המבקר, נכון ליוני 2010 העסיקו לשכות הסיוע 1,170 עורכי דין חיצוניים. אלא שלפי הדו"ח, אגף הסיוע לא קבע נהלים לאיתור עורכי הדין וקריטריונים לבחירתם ולא פירסם פומבית מידע רלוונטי לעורכי דין המעוניינים להיכלל במאגר שהוא מנהל. בנוסף, פניותיהם של עורכי דין להיכלל במאגר לא זכו להתייחסות בתוך פרק זמן סביר, ולעתים כלל לא זכו להתייחסות.

"אני משוכנע כי ההליך שבו התחלנו לבחירה מחודשת של עורכי הדין החיצוניים ישדרג את עבודת האגף לסיוע משפטי. הליך זה ישפר את איכות הייצוג הניתן למבקשי הסיוע המשפטי, וכן יגביר את הפיקוח של האגף על עבודתם של עורכי הדין ועל ניהול התיקים המועברים אליהם", הסביר אתמול עו"ד אייל גלובוס, הממונה על האגף לסיוע משפטי.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הביקורת בדו"ח המבקר היתה מינורית, כגון ההתיחסות לאי פרסום נהלי ההתקשרות עם עורכי הדין החיצוניים. עם כניסתו לתפקיד של מנהל האגף החדש, ועוד בטרם החל המבקר את הליך הביקורת החליטה הנהלת האגף על שיפור איכות הייצוג ודרכי ההתקשרות עם עורכי הדין החיצוניים, מהלך שיושלם בחודשים הקרובים".

חמש לשכות סיוע אזוריות

האגף לסיוע משפטי מעניק סיוע משפטי לאוכלוסייה נזקקת באמצעות חמש לשכות סיוע אזוריות (ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע ונצרת). הסיוע ניתן לפונים שנמצאו זכאים מבחינה כלכלית ומשפטית בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוק, והוא כולל את תחומי המשפט האזרחי השונים, בהם: מעמד אישי, ביטוח לאומי, הוצאה לפועל, פשיטת רגל, הגנה על זכויות מקרקעין, הגנה על זכויות חוזיות, נזיקין, דיני עבודה, רישוי עסקים, זכויות נכים, זכויות חיילים משוחררים ועוד.

הסיוע המשפטי כולל ייעוץ משפטי וייצוג בערכאות המשפטיות השונות. עורכי הדין החיצוניים שמעניקים את הייעוץ והייצוג אינם עובדי לשכות הסיוע המשפטי, אלא פועלים בהתאם למינוי הניתן להם, תוך פיקוח והדרכה של עורכי הדין בלשכות הסיוע המשפטי.

לפי הנהלים החדשים, על עורך הדין המגיש את מועמדותו לעמוד בכמה תנאי סף: ניסיון של שנתיים לפחות בעריכת דין, וניסיון של שנה אחת לפחות בהתמחות באחד מהתחומים: משפט אזרחי, מעמד אישי, ביטוח לאומי, דיני עבודה או הוצאה לפועל. בנוסף, עליו להיות בעל משרד או להיות מועסק במשרד עורכי דין שנמצא בתחום מחוז ירושלים או מחוז הדרום של הלשכה. ההתקשרות היא אישית עם עורך הדין, ולא עם משרד או שותפות או חברת עורכי דין.

על עורך הדין להיות בעל ביטוח מקצועי תקף, עליו להציג תעודת עוסק מורשה על שמו או על שם המשרד שבו הוא מועסק, ולחתום על כתב התחייבות בצירוף מסמכים שונים כמו קורות חיים ושני פרוטוקולים מדיונים שבהם ייצג.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}