כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

תנועת הרכבת הקלה בירושלים הופסקה

נהגי הרכבת הקלה בירושלים הפסיקו לפני כשעה את תנועת הרכבות • ועד העובדים הודיע כי יפסיק את המו"מ על הוצאת תחזוקת הקרונות למיקור חוץ • השבתת רכבות נדרשת באישור בית הדין לעבודה

  • כ' חשון התשע"ב
הרכבת הקלה. צילום: יעקב נחומי
הרכבת הקלה. צילום: יעקב נחומי



היום שהתחיל בשיבושים קלים מסתיים בהשבתה מלאה: נהגי הרכבת הקלה בירושלים הפסיקו לפני כשעה את תנועת הרכבות, עקב סכסוך העבודה מול קונקס ירושלים (ואוליה), מפעילת הרכבת.

ההסלמה ביחסים בין הנהגים לחברה קרתה אחרי שקונקס הגישה היום תלונה נגד נהגים שהתפטרו, אך לטענתה הגיעו היום לרכבות ואיימו על עובדים שהתייצבו כרגיל.

עד כה כ-20 נהגים הגישו מכתבי התפטרות, מתוך כ-80 המועסקים בחברה. הנהגים מוחים על תנאי העסקתם, ולפני כחודש השביתו את הרכבת הקלה למשך כיומיים. בימים אלה מתנהל משא ומתן עם ההסתדרות על שיפור במשכורות ובתנאי ההעסקה. הנהגים מחו גם על הכוונה להעביר את הפעלת הרכבת הקלה לאגד, אך לא ברור האם ואוליה אכן תוכל למכור מניותיה בפרויקט לאגד ולהעביר לחברה את ההפעלה.

מסיטיפס, החברה האחראית להקמת הרכבת, נמסר כי "סיטיפס עושה הכל לוודא שהתהליך יסתיים מהר ככל שניתן ומקווה שבקרוב ימוסד מערך נהגים אמין ויציב לטווח הארוך".

במקביל, המשא ומתן בין הנהלת רכבת ישראל לבין ועד העובדים בחברה וההסתדרות פוצץ אחר הצהריים. זאת, לאחר שהעובדים הודיעו כי מיצו את המשא ומתן על הוצאת האחזקה של הקרונות החדשים למיקור חוץ. העובדים דחו את הצעות הפשרה שהגישה להם הנהלת הרכבת - בין היתר, גם לאחר שהסכימה להותרת התחזוקה של חלק מן הקרונות בידי העובדים.

לאחר שהוועד הודיע כי לא ימשיך עוד לנהל משא ומתן - הודיעה הנהלת הרכבת לוועד ולהסתדרות כי תחתום בעוד שבועיים על הסכם עקרונות להוצאת התחזוקה למיקור חוץ. בתגובה הכריז הוועד כי יפתח בעיצומים פנימיים בתוך 48 שעות.

לפי שעה , צפויים שיבושים בחטיבת המטענים ובעבודות הפיתוח - ללא פגיעה בנוסעים. ואולם לא מן הנמנע כי שיבושים אלה יפגעו גם בתנועת רכבות הנוסעים. לפי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, מחוייבים העובדים לפנות לאישור בית הדין לפני שיבקשו לפגוע בנוסעים.

לאוצר הוצגה לאחרונה הצעה לפיה תחזוקת כל הקרונות תופקד בידי עובדי הרכבת לתקופה של שלוש עד חמש שנים, בסיומה תיבחן מידת המקצועיות שלהם ויתקבלו החלטות להמשך. האוצר והנהלת הרכבת נסוגו ממנה, ולכן המשא ומתן הגיע שוב למבוי סתום.

מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי "לצערנו, נציגי העובדים וההסתדרות אינם רואים לנגד עיניהם, לא את טובת העובדים ולא את טובת הציבור. הנציגים פועלים בצורה עיוורת ומסכלים כל יוזמה לשינוי ולשיפור המצב הקיים ברכבת ישראל, על אף העובדה שזו הכרחית על מנת שהחברה תוכל לעמוד ביעדיה לשנים הקרובות ובהם פיתוח מסיבי של תשתיות הרכבת, פתיחת תחנות חדשות, שיפור השירות והכפלת מספר הנוסעים".

עוד נמסר כי "הדיבורים על הפרטה הם מסך עשן שנועד לסכל כל ניסיון לשיפור המצב הקיים לטובת החברה ולקוחותיה. אין לבלבל בין שינוי מבני או הוצאה הכרחית של פעילויות, שהיא מחויבת המציאות על מנת שהחברה תוכל לעמוד ביעדיה, לבין מושגים כגון "הפרטה" שנועדו אך ורק ליצור חשש בלתי מוצדק בקרב העובדים והציבור".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}