כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

דו"ח העוני: כ-1.8 מיליון אזרחים חיים מתחת לקו

המערכת הפוליטית תמימת-דעים: גם אם יש ירידה במספר העניים, התמונה עגומה • שר הפנים ישי: אם הממשלה לא תשכיל ללכת אחרי יוזמותינו - המצב יילך ויחמיר"

סעודת עניים. צילום: יעקב נחומי
סעודת עניים. צילום: יעקב נחומי



דו"ח העוני המתפרסם היום (ה') מעלה כי חלה ירידה בממדי תופעת העוני לעומת השנה הקודמת. יחד עם זה עדיין כ-20 אחוזים מהאוכלוסייה ולמעלה משליש בקרב הילדים נחשבים עניים, נתון לא מעודד. את הנתונים הציג היום הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה.

על פי הנתונים, כ-1.8 מיליון בני אדם בישראל חיו בשנת 2010 מתחת לקו העוני. יחד עם זה מדובר בנתונים הטובים ביותר מאז 2003 וקיימת ירידה מסוימת בעוני בקרב הקשישים והילדים.
בשנת 2010 הצטרפו למעלה מ-120,000 בני אדם למעגל העוני ו-36.35% מהילדים בישראל נחשבו עניים. בשנת 2009, לדוגמה, נחשבו לא פחות מ-1,774,800 מיליון ישראלים, בהם 850,300 ילדים, כעניים. בסך הכול נרשמו בשנת 2010 435,100 משפחות עניות.

שר הרווחה, משה כחלון, סירב 'להתרשם' מהירידה ואמר כי "למרות הירידה בעוני, התמונה הכללית די עגומה. ברור שהמצב הזה בלתי נסלח וחייב להשתנות ואסור לנו להשלים איתו", אמר.

השר כחלון הוסיף ואמר כי "ככל שיש יותר פערים חברתיים העוני יותר גדול. המשימה שלנו כממשלה וכחברה היא לצמצם את הפערים האלה. העוני זה לא גורל. אנשים לא נולדים עם גנים של עניים, אבל אנחנו רואים שאם ממשלה מתערבת, אפשר לטפל בתופעה הזאת. אנחנו צריכים להאמין שאפשר, ואנחנו גם יכולים. הירידה לא גדולה, אבל הכיוון הוא נכון. אנחנו בכיוון הנכון. בהתערבות של הממשלה אנחנו יכולים להוריד את ממדי העוני שיכולים להביא אותנו למקומות שאנחנו נמצאים בהם היום".

מחד, כך אמר כחלון, הוא שבע רצון מכך שהממשלה הכירה במאבק בעוני, והציבה אותו גבוה בסדר העדיפויות. הוא אף הביע תקווה שהכיוון אותו מציגים הנתונים יימשך גם ב-2011. "אני חושב שכך יהיה, כי הממשלה הגדילה את קצבאות הזקנה ובמסגרת דוח טרטנברג מעודדת נשים חד הוריות לצאת לעבודה מבלי לפגוע בקצבה כדי שיוכלו להרוויח יותר. אנו ממשיכים לפעול בכיוון שכל מקבלי הבטחת הכנסה יוכלו לעבוד".

לדעת כחלון, אחת הדרכים לצאת ממעגל העוני זו השתתפות בכוח העבודה. "אני לא חושב שהגיוני שאדם בריא שמסוגל ללכת לעבודה לא עושה את זה" אמר, אך לא נכנס לפינה ה'חרדית' של הנושא.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס אף הוא לדו"ח. הוא שיבח את הממשלה בראשותו ש"שמה לה למטרה מתחילת הדרך לצמצם את הפערים החברתיים ולהפחית את מספר העניים בישראל".

לדברי נתניהו, "דרך מרכזית לטפל בצמצום הפערים ולהוזיל את יוקר המחיה היא על ידי השתתפות במימון חינוך הילדים, במתן הזדמנות שווה בחינוך ובהשקעה אישית בתלמידים. היישום של המלצות ועדת טרכטנברג, בצד הנהגת מס ההכנסה שלילי, הגברת ההשתתפות בכוח העבודה והמשך הירידה באבטלה, ישפרו עוד יותר את מצב השכבות החלשות בישראל".

"מדובר במשימה לא פשוטה, בשל הצורך לבצע את השינויים תוך כדי שמירה על המסגרת התקציבית ומבלי להביא לקריסת המשק הישראלי כפי שקורה לכלכלות חזקות בעולם. רק השבוע התבשרנו כי המשק הישראלי ממשיך לצמוח , כתוצאה מהניהול האחראי של כל הגורמים המעורבים", דברי ראש הממשלה.

גם יו"ר תנועת ש"ס, שר הפנים, אלי ישי, מיהר להגיב על הנתונים ואמר כי "הירידה בנתוני העוני אמנם מעודדת, אך אל לנו לשכוח את אותם עשרות אלפי ילדים שעדיין הולכים לביה״ס בתיק ריק".

השר ישי הבטיח כי ש״ס תמשיך לקדם יוזמות בסמכות המשרדים של ש״ס פנים ושיכון כדי להקל על מעמד הביניים וזוגות צעירים כגון חוק איסור העסקת עובדי קבלן, חוק הגבלת שכר דירה, תקנות פיצול דירות וכו'. "נמשיך לפעול לביצור מעמד הביניים והצעירים ובכך נפעל לצמצם את דוח העוני של ה'מחר'. אם הממשלה לא תשכיל ללכת אחרי יוזמותינו , אז העני הצעיר של היום יהיה העני הבוגר של מחר".

מי שביקרה קשות את המצב היא יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני. בדברים אותם נשאה בכנס "כלכליסט" אמרה לבני כי "מספרים אפשר לסדר אנשים לא".

לבני הוסיפה כי "ישנם שני סקטורים שיהיו בדוח הזה בהגדרה ולאורך שנים – חרדים וערבים. במצב כיום, מגזר אחד מיוצג יתר על המידה בממשלה האחר לא מיוצג בכלל. רק החלטה על שוויון בנטל תשחרר את הפקק האמיתי שקיים ביציאה לעבודה. אני מאמינה שצריך לייצר תמריצים לאוכלוסיות הללו לצאת לעבודה אבל ישנו דבר אחד שאסור לוותר עליו ובמיוחד בימים שמדברים על צדק – צדק זה גם שוויון בנטל וכל אזרח חייב בשירות צבאי או אזרחי או לאומי. על הממשלה להחליט פעם אחת ולתמיד על שוויון בנטל".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}