כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

'חרם' על בית החיים • בצפת חוששים: האדמו"ר מאונגוואר נקבר שלא כהלכה

50 יום לאחר קבורתו של האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל - וצפת סוערת • למעלה מ-40 שנה לא נקבר אדם בבית העלמין הישן בשל חרם שנקבע בעקבות הצפיפות • הרב צמח מזוז: "חלילה לי להכניס ראשי בין ההרים הגבוהים, אך זה יתן פתח לקבורות נוספות. אתייעץ עם רבנים מה לעשות" • פרסום ראשון

מקום מנוחתו של האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל. צילום: אלימלך גרסטל
מקום מנוחתו של האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל. צילום: אלימלך גרסטל

הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל, האדמו"ר מאונגוואר, שנפטר בערב ראש השנה תשע"ב, נקבר על פי צוואתו בבית החיים העתיק בעיר צפת.

למרות שנפטר בירושלים ומנהג ירושלים שאין מוציאים את הנפטר מהעיר, בצוואתו ביקש מפורשות כי רצונו להטמן לידי ציון זקנו רבי עמרם חסידא זצ"ל.

ואכן, חברי בד"ץ 'העדה החרדית' התכנסו והתירו להוציא את מיטתו של האדמו"ר זצ"ל מירושלים.
~קבורתו של האדמו"ר זצ"ל מהווה תקדים בצפת, שכן למעלה מארבעים שנה שבבית העלמין הישן לא קברו מת.

הרב צמח מזוז מהעיר טבריה, מסביר ל'בחדרי חרדים': "ישנו חרם בן 40 שנה על בית הקברות הישן, עקב כך שכל ההר מלא וצפוף בקברים. מאז החרם לא נקברו שם ולא נמכרו חלקות בכלל.

"אני חס ושלום לא מכניס את ראשי בהרים גבוהים. כבודו של רבי מנשה קליין זצ"ל במקומו מונח. הוא היה ענק שבענקים. הוא נקבר בחלקה לא צפופה, כי זה היה רצונו והוא בדק את זה.

"אבל הקבורה הזאת תתן פתח לקבורות נוספות. אני אלך לרבנים בנושא ונתייעץ עמם מה לעשות.

"אני רוצה גם להזים שמועות שפורסמו בשמי והוצאו מהקשרם, כאילו אמרתי שצריך להעביר את האדמו"ר למקום אחר בבית הקברות, חס ושלום".

כתב 'בחדרי חרדים' שנקלע למקום בעת הטיפול בקברו, מעיד כי אחד מהאנשים במקום סיפר שבעת ההכנות לקבורה ולהקמת המצבה נמצאו במקום סימנים לקברים אחרים.

"מדובר באזור הסמוך לקברו של ה'בית יוסף' המוקף בקברים, לא הגיוני הדבר שבדיוק בנקודה זו לא קיימים קבורים. אין פלא שהליך קבורתו נעשה בחשאי ובמיעוט אנשים. מי שרואה איך נעשתה הקבורה והיכן, עלול להתפלא מאוד.

"למעשה", סיפר אותו מקור, "גם קברו של זקנו רבי עמרם חסידא (רוזנבלאום) זצ"ל, לווה בקשיים מסוג זה. לפי האגדה רק בחלום הלילה, נמצא מקום פנוי בשבילו בבית הקברות הצפוף כאן, כך שהסבירות שכאן כן יימצא מקום פנוי - נמוכה.

"אם אנשי אתרא קדישא היו כאן עכשיו", סיים, "העיר הייתה בוערת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}