כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ומי פוגע ברכבת הקלה? משרד ה...תחבורה

מנכ"ל הרכבת הקלה כותב לשר התחבורה: "משרדך פועל בכל דרך אפשרית לסכל ולעכב את יכולתה של סיטיפס לשפר את השירות ולהגיע להפעלה מלאה" • המכתב המלא בפרסום ראשון

הרכבת הקלה. צילום ארכיון
הרכבת הקלה. צילום ארכיון



ימים אחדים לפני שעובדי הרכבת הקלה החליטו להשבית את עבודתם בחברה, שיגר מנכ"ל הרכבת הקלה מכתב חריף אל שר התחבורה, ישראל כץ. המכתב התגלגל לידינו והוא מתפרסם כאן, לראשונה.

"מזה זמן רב פועל משרדך בכל דרך אפשרית על מנת לסכל ולעכב את יכולתה של סיטיפס לשפר את השירות לציבור ולהגיע להפעלה מלאה ומיטבית של הרכבת הקלה", כתב לו יהודה שושני, מנכ"ל זכיינית הרכבת הקלה סיטיפס.

כיום פועלות בקו 14 רכבות מתוך 21 שתוכננו וזאת עקב אי קבלת אישורים ממשרד התחבורה, למרות מוכנות של הזכיינית להגדלת מספר הרכבות ותדירותן.

גם לנקודה זו מתייחס שושני במכתבו לשר: "מזה זמן מה שסיטיפס מבקשת להגדיל את מספר הרכבות המופעלות בקו כדי לשפר את השירות לציבור, לשם כך ביקשה סיטיפס מהמדינה להביא את מומחי הבטיחות מטעמה שיבדקו את המערכת בדחיפות – והמדינה סירבה לעשות כן. יתרה מזאת, בדיונים שנערכו בסוף השבוע האחרון, הבהירה סיטיפס כי גם ללא תוספת רכבות, היא יכולה לעמוד בתדירות גבוהה יותר של רכבות לאור השיפור במתכונת הרמזורים שהושגה, על אף הקשיים שהערימה המדינה. למרות זאת, המדינה הודיעה כי היא עומדת על כך שסיטיפס תפעיל את הרכבת בתדירות אטית יותר, וככל שנדרש אף תוריד את מספר הרכבות המופעלות לצורך כך. מכאן שיוצא כי המדינה היא שמבקשת במפגיע ובמכוון להרע את השירות לציבור!".

בעניין הפעלת מערכת הכרטוס שעל פי הפרסומים תחל לפעול ב 1.12 כותב שושני: "סיטיפס השלימה לפני מספר שבועות את מערכת הכרטוס לפי כל דרישות המדינה. למרות זאת, חסמה המדינה את הפעלתה של מערכת הכרטוס של הרכבת הקלה במשך שבועות רבים, כשאת עיקר העלות סופגים בעלי המניות של סיטיפס. גם כאן ההתנהלות הלא אחראית של נציגי המדינה באה לחפות על כישלונם לתאם בין משרדי הממשלה השונים, וחמור מכך, מהתנערותם מחובתם לציבור לפקח ולתאם בין מפעילי תחבורה ציבורית שונים. תחת זאת, מצפה כעת המדינה כי סיטיפס, גוף פרטי, תיטול עליה כעת סמכויות רגולטוריות ותנהל במקום המדינה את המו"מ עם מפעילים אחרים. הכיצד התנהלות זו מיטיבה עם הציבור?".

לסיום מבקש מנכ"ל הזכיינית מהשר את התערבותו המיידית אל מול פקידי משרדו: "על מנת להימנע מגרימת נזק נוסף לציבור, אני מבקש ממך להנחות באופן חד משמעי את נציגי משרדך לשתף פעולה ולפעול ולהביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים ברכבת הקלה".

"לא נוותר על נושא בטיחותי"

למרות שתשובה רשמית עדיין לא הוחזרה למכתב, ביקשנו מדובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, את התייחסותו לדברים.

לדבריו, דווקא משרד התחבורה הוא זה שדורש כל העת מסיטיפס להשלים את הקמת הפרויקט ולהפעילו לאלתר במתכונת מלאה. "שר התחבורה הורה אף להפעילה בקיץ כדי לזרז את הזכיין להשלים סוף-סוף את הפרויקט ולהפסיק את הסבל הפוקד את תושבי ירושלים בגלל התמשכות ההקמה.

עובדיה מוסיף כי "כבר לפני חצי שנה גילו מומחי תוכנית אב לתחבורה ירושלים וה-ISA (צוות הבטיחות הבינלאומי הבלתי תלוי) תקלות בטיחותיות במערכות הפיקוח ובמערכות הקשר בין מרכז הבקרה לבין הרכבות בתוואי, ולפיכך החליטו להגביל את מספר הרכבות הקלות בשירות ל- 14 מתוך 21, כדי למנוע קירבה מסוכנת בין הרכבות.

"צוות תכנית אב לתחבורה הורה כבר אז לחברת סיטי פס לתקן את התקלות וביקש מהם להצהיר, באופן רשמי ומקצועי, שהתקלות תוקנו ושהמערכת בשלה להפעלת 21 רכבות וכך יוכלו המומחים לבצע בדיקה חוזרת ולאשר בהתאם את הגדלת צי הרכבות שבשירות.

"רק בשבוע שעבר נתקבלה בקשה מקצועית והצהרת תיקון התקלות מקונקס - ויאוליה שהיא חברת ההפעלה של הקבוצה. לפיכך, צוות המומחים הבינלאומי הגיע לארץ כבר השבוע ובימים אלה הוא בוחן האם תיקנה החברה את התקלות והאם ניתן לאשר הפעלה בטיחותית של רכבות קלות נוספות".

לדבריו, "משרד התחבורה מסייע רבות לחברת סיטיפס לכל אורך הדרך, אולם לא נוכל לוותר על שום נושא בטיחותי ולא נסכים לסיכון שלומם של ציבור הנוסעים. אנו מצפים מחברה בינלאומית ברמה כזו לסיים את הקמת הפרויקט, שנמשך כבר 6 שנים - פי שניים מהזמן המקובל בעולם.

"בעניין הכרטוס, יש לציין כי רק בשבוע שעבר חתמה חברת סיטיפס בהסכם בוררות על הסדרי התשלום והגבייה, הכוללים את נושא תעריפי הנסיעה ושילוב הכרטיס במערך התחבורה הציבורית בירושלים. כמחויב בחוק ובמטרה לאפשר שקיפות מלאה ולאפשר לציבור להיערך בהתאם, תחל הגבייה רק ב-1 בדצמבר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}