כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מלחמה באלעד: מתי ייסגרו שערי העיר בערב שבת?

הרב הספרדי רוצה לאחר את כניסת השבת בעיר ב-10 דקות, בעוד הרב האשכנזי מסרב ודורש: שבת - 30 דקות קודם השקיעה • ומה קרה כשראש העיר החליט להתערב

כניסת שבת. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
כניסת שבת. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



נראה שהעיר אלעד פתרה את כל בעיותיה – הגנים פורחים, התקציבים זורמים, המחלוקת נגמרו. רק עוד דבר אחד ניתן לפתור: זמן כניסת השבת בעיר.

כשהוקמה אלעד, ישבו קברניטיה הרוחניים וחישבו את זמן כניסת השבת. מחד, העיר הקרובה ביותר לישוב החדש היא פתח תקווה - בה נוהגים לקבל את השבת 40 דקות לפני השקיעה, כמו בירושלים. מאידך, אלעד משתייכת לגוש-דן, בה נוהגים לקבל את השבת רק 20 דקות לפני השקיעה.

אצו-רצו לגדולי ישראל שהפכו בשאלה – והכריעו: אלעד תקבל את השבת 30 דקות קודם כניסת השבת, ובא לציון גואל.

בא לציון גואל, אמרנו? כמה טעינו.

לאחר שנים ארוכות בהם נהגה העיר כולה לקבל את השבת 30 דקות קודם השקיעה, הודיע רבה הספרדי של העיר – הגאון רבי מרדכי מלכה, כי יש לשנות את המנהג ולקבל את השבת רק 20 דקות לפני השקיעה.

נגדו התייצב הרב האשכנזי – הגאון רבי שמואל זלמן גרוסמן, שטען בתוקף כי מנהג טוב אין לשנות. זאת ועוד, טען הרב גרוסמן, אין שום שינוי במהלך השמש המצדיק שינוי פתאומי בקבלת השבת.

את הדרישה לשינוי נימק הגר"מ מלכה בעובדה שישנם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, המגיעים לעיר דקות ספורות לפני שקיעת החמה, וכשהם רואים שער נעול, הם עושים פרסה, ומחללים את השבת.

ואם תשאלו, ובצדק, מה יש לריב? שכל אחד ינהג כפי הוראת רבו וחסל.

אלא שיבואו שערי העיר וצופריה ויוכיחו כי המריבה יש לה על מה לסמוך.

המלחמה הניטשת בימים אלו בין שתי לשכות הרבנים היא בעיקר סביב סוגיית שערי העיר. הרב גרוסמן דורש כי ברגע שהעיר מקבלת שבת – הווי אומר 30 דקות קודם השקיעה – יסגרו גם שעריה. מנגד טוען הרב מלכה כי את השערים יש לסגור רק סמוך ונראה לשקיעת החמה.

בשבת האחרונה, נסגרו שערי העיר 30 דקות קודם השקיעה, ומקורבי הרב הספרדי החליטו לצאת למלחמה. "הדבר גרם לחילול שבת גדול", טענו. "אדם חילוני שקיבל על עצמו את שמירת השבת בעקבות דרשה ששמע באחד מבתי הכנסת הגיע לעיר רבע שעה לפני כניסת השבת, וגילה את שעריה סגורים. בעקבות כך, הוא שב על עקבותיו וזמן רב לקח לשכנעו לחזור להחלטתו לשמור על קדושת השבת", מספרים מקורבי הרב מלכה.

לפני יותר משבוע פורסם בכלי התקשורת מכתבם של הגר"ח קנייבסקי, הגראי"ל שטיינמן והגר"ש בעדני, הקוראים לתושבי העיר לקבל את השבת חצי שעה לפני השקיעה, ובכך, היו שחשבו, הגיעה המחלוקת לסיומה.

מקורבי הגר"מ מלכה טענו כי העובדות שהוצגו בפני גדולי ישראל – לא היו מדויקות. "הרב רוצה שיהיה 2 צפירות. אחת 30 דקות לפני השקיעה והשניה – 20 דקות. כך כולם יסתדרו. אמרו ל'גדולים' שהרב רוצה רק צפצוף אחד".

בימים האחרונים גייסו נאמני הרב הספרדי חתימות של מועצת חכמי התורה, המתייצבים לימין הרב וקוראים להשמיע שתי צפירות.

בעיר מתארגנת קבוצת אברכים ספרדים, המעונינים לרכוש צופרים שיכריזו על השבת גם 20 דקות קודם שקיעת החמה.

מי שהחליט להתערב בנושא הוא ראש העיר, שפרסם את פסק ההלכה של הגר"מ מלכה במקומוני העיר, במודעות הממומנות על ידי העירייה. המקומונים סירבו להכניס את המודעות, ובשעות אלו מנהל עידן קמפיין של ממש בכדי שהמודעות יכנסו.

"מי התיר לו להתערב במחלוקת ההלכתית ועוד על חשבון העירייה", שאלו הבוקר אברכים זועמים בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.



מכתב התגובה: תמיכה ברב מלכה


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}